عصر بازار

روند نزولی دلار آمریکا در اقتصاد جهانی

عصر اعتبار- روزنامه فایننشال تایمز نوشت: دلار در یک بازه ۹ ماهه و در مقابل سبدی از ارزهای دیگر و به دنبال خوشبینی سرمایه گذاران درباره چشم انداز رشد اقتصادی جهان در ماه آوریل به پایین ترین نرخ خود در چهارمین هفته متوالی رسید.

روند نزولی دلار آمریکا در اقتصاد جهانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، این روزنامه افزود این کاهش به دنبال عملکرد قوی دلار در ماه مارس رخ داد؛ هنگامی که  بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا این انتظار را پدید آورد که افزایش تورم می تواند بانک مرکزی آمریکا فدرال ریزرو وادار کند تا  سیاست های حمایتی خود را کاهش داده، سود اوراق قرضه را افزایش داده و ارزش دلار را در برابر سایر ارزهای اصلی جهان بالا ببرد.

    اما با توجه به نشانه هایی که به اعتقاد سرمایه گذاران بهبود اقتصادی جهان احتمالا چندان  از اقتصاد آمریکا عقب نخواهد بود شاخص دلار آمریکا در یک ماه 2.7 درصد از ارزش خود را از دست داد و 90.98 دلار معامله شد و این در حالی بود که ارزش ارز های دیگر که ارتباط قوی با قیمت کالاها داشتند افزایش یافتند. یورو افزایشی 3 درصدی داشت و 1.20 دلار معامله شد و رئال برزیل  بهترین عملکرد را طی یک ماه به نمایش گذاشت.

    با توجه به رکود اقتصادی منطقه یورو در سه ماه نخست سال جاری میلادی، تحلیلگران انتظار دارند که فعالیت اقتصادی در این بلوک همزمان با سرعت گرفتن برنامه های واکسیناسیون و بازگشایی اقتصادی، به تدریج افزایش یابد.

    استراتژیست شرکت بانک سرمایه گذاری گلدمن ساش گفت: رونق دوباره فعالیت جهان به جای صرفا فعالیت تجاری آمریکا دلیل اصلی کاهش شاخص دلار در ماه آوریل بوده است. در ماه های پیش رو ما شاهد لغو محدودیت کرونایی در اروپا خواهیم بود و انتظار می رود قیمت نفت و مس افزایش یابد که می تواند به زیان دلار باشد.

    داده های تولید برای اولین سه ماهه سال جاری میلادی نشان داد که بین سرعت رشد اقتصادی در آمریکا و اروپا اختلاف زیادی وجود دارد و  تولید ناخالص داخلی منطقه یورو 0.6 درصد کوچکتر شده در حالی که رشد تولید ناخالص داخلی در آمریکا 1.6 درصد رشد داشته است.

    پیش بینی یک اقتصاددان ارشد شرکت بانک سرمایه گذاری فدریتد هرمس نشان داد در حالی که احتمالا اقتصاد آمریکا عملکرد بهتری درسه ماهه دوم و سوم سال جاری خواهد داشت منطقه یورو می تواند در سه ماهه سوم به آن برسد و در صورتی که این اتفاق رخ دهد بار دیگر دلار جذابیت خود را از دست خواهد داد.

    اما این استدلال برخی از تحلیلگران را قانع نمی کند. وین تین رئیس راهبرد ارزی شرکت بانک سرمایه گذاری براون برادرز هریمن  گفت بعید به نظر می رسد که رشد اقتصادی منطقه یورو امسال به پای رشد اقتصادی آمریکا برسد که منجر خواهد شد بانک مرکزی آمریکا خرید دارایی ها خود در مقابل اروپا را کاهش دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی