عصر بازار

نهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (۴۵)

تعمیق بازار سرمایه با استفاده بیشتر دولت از اسناد خزانه اسلامی

عصر اعتبار- امروز در حاشیه نهمین نمایشگاه بین المللی بورس،بانک بیمه نشست سرمایه گذاری در بازار سرمایه از منظر فقهی برگزار شد.

تعمیق بازار سرمایه با استفاده بیشتر دولت از اسناد خزانه اسلامی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، این نشست که با حضور محمد فطانت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار،حجه الاسلام مصباحی مقدم رییس کمیته شورای فقهی بازار سرمایه و دیگر اعضای این کمیته برگزار شد و شرکت کنندگان به بررسی نقش کمیته فقهی در بازار سرمایه،همچنین تشریح عملکرد یکساله این کمیته پرداختند.

    در ابتدای این مراسم حجه الاسلام مصباحی مقدم با اشاره به مشروعیت تمام ابزارهای کنونی فعال در بازار بیان کرد: می توانیم ادعا کنیم ابزاری در سازمان بورس نداریم که مشروعیت آن مورد بررسی قرار نگرفته باشد. خوشبختانه در شرایطی هستیم که مردم می توانند با آسودگی خاطر در بورس سرمایه گذاری کنند و هیچ نگرانی از انطباق آن ها با شریعت نداشته باشند.

    وی همچنین در ادامه بیان کرد: در برنامه هایی که شورای فقهی داشته است موضوع آموزش همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. تلاش ما براین است که بتوانیم همه عناصر فعال بورس را آشنا با مسایل فقهی بازار کنیم و در برنامه های آینده کلاس های آموزشی فقهی برگزار کنیم .

    مصباحی مقدم همچنین بیان کرد: در برنامه های آتی کمیته مشابه کمیته فقهی سازمان بورس رد بانک ها و مراکز علمی تاسیس شود . در حال حاظر با بانک اسلامی توسعه تفاهم نامه هایی امضا شده و بازار مالی مالزی نیز خواستار نظریات فقهی اسلامی بوده که در این زمینه تفاهم نامه هایی به امضا رسیده است . در روز های گذشته مذاکراتی با شورای فقهی کشور های اسلامی صورت گرفته که می تواند مناسبات بین المللی ما را تقویت کند.

    وی همچنین در خصوص ابزار های جدید منتشر شده در بازار گفت یکی از بهترین ابزار هایی که دولت می تواند از آن بهره ببرد اوراق اسناد خزانه اسلامی است. این ابزار می تواند تا حد زیادی دولت را در پرداخت بدهی ها یاری کند و گسترش آن تعمیق بازار سرمایه را در پی دارد.

    وی در پایان بیان کرد کمینه فقهی تاکنون 85 مصوبه داشته است که برخی از این مصوبات اجرایی شده و برخی دیگر تدوین و در آینده نه چندان دور ارایه می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی