عصر بازار

قائم مقام بانک مرکزی خبر داد

ارائه جزئیات اقدامات ایران در چارچوب FATF به مرکز پژوهش‌های مجلس

عصر اعتبار- قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به اهداف و نتایج اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) گفت: همه جزئیات اقدامات ایران در چارچوب FATF و نتایج و جوانب ‌آن به مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شد.

ارائه جزئیات اقدامات ایران در چارچوب FATF به مرکز پژوهش‌های مجلس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، با اشاره به برخی انتقادها نسبت به نحوه همکاری ایران با گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، اظهارداشت: این ذهنیت ایجاد شده درباره FATF مبنی بر اینکه اگر ایران با این نهاد همکاری کند، اطلاعات حساس یا خاصی در اختیار این سازمان و یا دیگر کشورها قرار می‌گیرد، درست نیست.

    وی افزود: FATF نهادی است که انتظار دارد مجموعه اقدامات نظارتی در سطح بانک‌های بین المللی به مرحله اجرا گذاشته شود تا محیط نظام بانکداری بین‌المللی یک محیط اطمینان بخش، شفاف، با ریسک کمتر و با نظارت فعالانه باشد.

    قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه به طور ویژه پیام FATF در مجموعه مقررات 25 گانه اولیه و 9 مقررات بعدی شفاف شدن عرصه بانکداری بین‌الملل است، گفت:‌ به طور مشخص پیام این اقدامات، مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم است.

    وی تصریح کرد: از طرف دیگر بانک‌هایی که می‌خواهند با بانک‌های ایرانی همکاری کنند، باید اطمینان داشته باشند ترازنامه بانک‌ها از سلامت مالی و استحکام مالی برخوردار است.

    کمیجانی با بیان اینکه هم‌اکنون ترازنامه و صورت‌های مالی بانک‌ها پس از تصویب مجمع عمومی بانک، منتشر و تفسیر آن هم توسط تحلیل‌گران مالی در رسانه‌ها درج می‌شود، گفت: درک بنده این است که برخی برداشت‌ها درباره FATF غیرکارشناسی است.

    وی ادامه داد: به عنوان مثال اطلاعاتی که بانک خارجی از ما می‌خواهد، مانند این است که بنده و شما می‌خواهیم رفاقت کنیم اما تا زمانی که همدیگر را نشناسیم نااطمینانی در روابط ما وجود خواهد داشت.

    قائم مقام بانک مرکزی اضافه کرد: بانک خارجی هم که می‌خواهد با بانک ایرانی ارتباط بگیرد، ال سی باز کند و یا تامین مالی انجام دهد، نیاز به کسب اطلاعات مناسب از وضعیت مالی دارد.

    وی تاکید کرد: پایبند شدن به مقررات FATF در واقع اعلام استحکام مالی و سلامت نظارتی سیستم بانکی ایران است و ما آمادگی تطبیق و اجرای مقررات بین‌المللی را برای بانک‌های ایران داریم.

    کمیجانی با بیان اینکه وقتی بحث مدیریت ریسک، کنترل داخلی و حسابرسی امری حیاتی است و حتی اگر به FATF هم نپیوندیم، در بانکداری داخلی باید این موارد را نهادینه کنیم، اظهارداشت: این مجموعه اقداماتی است که در درون مقررات و توصیه‌های نظارتی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) وجود دارد.

    این مقام مسئول بانک مرکزی با تاکید بر اینکه القائات منفی را غیرکارشناسی می‌دانم، افزود: اقدام بانک مرکزی برای اجرای ضوابط FATF اعلام آمادگی ایران برای نظارت قوی بر فعالیت نظام بانکی است. ترازنامه بانک‌ها از سلامت لازم برخوردار است و فضا را برای همکاری بانک‌های ایرانی و خارجی فراهم می‌کند.

    قائم مقام بانک مرکزی گفت: همه جزئیات اقدامات ایران در چارچوب FATF و نتایج و جوانب ‌آن را در یکی از جلسات مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه و تشریح کردیم و افراد حاضر در جلسه پاسخ ابهامات را دریافت کردند. حتی آقای احمد توکلی هم این توضیحات را پذیرفت و به ما گفت که این توضیحات را در رسانه‌ها مطرح کنید تا نگرانی‌ها برطرف شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو