عصر بازار

فعالان بخش خصوصی توضیح می دهند: وضعیت اقتصاد کشور در سالگرد برجام

عصر اعتبار- یک سال پس از توافق هسته ای بخش خصوصی از روند پیشرفت اقتصادی رضایت داشتند و برجام را تاثیرگذار دانستند.

فعالان بخش خصوصی توضیح می دهند: وضعیت اقتصاد کشور در سالگرد برجام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبر آنلاین
    متین دخت والی نژاد

    سال گذشته در همین روز توافق هسته ای انجام شدکه هیجان و شادی هایی در کشور ایجاد کرد. یک سال بعد از توافق برجام، اتفاق های تعیین کننده ببساری در اقتصاد افتاد. از تک رقمی شدن تورم و کاهش نرخ سود بانکی گرفته تا حاشیه های فیش های حقوق که دولت را درگیر کرد؛در مجموع دولت یازدهم سال پر تنشی را پشت سر گذاشت. هیات های اقتصادی بسیاری از کشورهای مختلف دنیا از غرب گرفته تا شرق به ایران سفر کردند.برخی ها تا پای قرارداد هم پیش آمدند با این حال مسیر طولانی برای ورود دوباره سرمایه گذاران خارجی در پیش است که بی شک نیازمند صبر و تامل بیشتر است.

    با گذشت یک سال از توافق هسته ای فعالان اقتصادی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران دیدگاههای خود را در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در میان گذاشتند که در ادامه آمده است:

    رضا پدیدار در این رابطه گفت:«رویکرد مهمی که در طول یک سال گذشته اتفاق افتاد، افزایش امید در بین جامعه و فعالان اقتصادی بود. در واقع مهمترین بازتاب توافق برجام در طول یک سال گذشته علاوه بر جنبه های تخصصی و اجرایی، روحی و روانی بوده است. اقتصاد رابطه مستقیم با خواسته های روحی و روانی از منظر رفتار اجتماعی دارد. این رویکرد به خصوص برای فعالان اقتصادی بسیار مثبت بود. آن ها باید نگاه روشن نسبت به آینده داشته باشند. اگر نگاهی منفی و یا بسته داشته باشند، فعل و انفعال یا فرآیند اقتصادی صورت نمی گیرد.»

    پدیدار گفت:« در این مسیر ناهمواری هایی که در سال گذشته پیش بینی نمی شد  به مرور در مسیر اجرایی شدن برنامه برجام ایجاد شد . دولت باید به این موضوع که خطرهایی  می تواند در مسیر اجرای برنامه های برجام رخ بدهد، بیشتر توجه کند. »

    وی افزود:«مشکل دیگر روحیه محافظه کاری است؛ مدیران ما در اجرای برجام دارای روحیه محافظه کاری هستند و باید این روحیه را کنار بگذارند. اقتصاد کشور نمی تواند مرتب با تلاطم رو به رو باشد. اگر این فرآیند تلاطم ادامه پبدا کند، اصطلاحا شکنندگی اقتصادی ایجاد می کند. شکنندگی با خود آثار تخریبی به همراه دارد و تصور می کنم علی رغم نابسامانی ها و ناهماهنگی هایی که درون سیستم ها و برون سیستم وجود دارد مهمترین کاری که دولت و مقامات مسئول در خصوص برجام اقدام کردند آسیب شناسی بوده است. من این قول را از منظر  بخش خصوصی می دهم که ما در نقش بخش خصوصی آسیب شناسی ها را انجام دادیم و اولویت ها را تعیین کردیم.»

    محمود نجفی عرب در این رابطه می گوید:«هنوز تغییری در رفتار های اقتصاد ی بین المللی مشاهده نکردیم. البته خیلی از مسائل گذشته حل شده است. از جهت کلی باید زمان داد تا این مطالب حل بشود. اما مجموعا بخواهیم بگوییم تحول جدی در حوزه اقتصادی کشو ایجاد شده، این گونه نیست. نقطه بسیار مثبت برجام این بود که روابط ما با اقتصاد جهانی به شدت رو به گسترش است و هیئت های زیادی به ایران آمدند و در حال خاضر در زمینه های مختلف برای همکاری اعلام آمادگی کردند. توافقات مختلفی نیز با کشورهای خارجی امضا شده است. به طور نمونه چند روز گذشته برای تاسیس پالایشگاه پلاسما با یک شرکت آلمانی قرارداد سرمایه گذاری مشترک امضا کردیم. از این دست مسائل در گذشته نبود در یک سال گذشته دیده شده است و این نشان دهنده حرکت رو به جلو است. اما در حال حاضر اینکه اثرش را در اقتصاد ملی ما نمایان کند تصور نمی شود و انتظار درستی نیست که به زودی تحول جدی در اقتصاد رخ دهد.

    محمد امیرزاده معتقد است:«جامعه جهانی از این اتفاق استقبال کرد و هیئت های بزرگ تجاری و عالی ترین مقام های سیاسی به ایران سفر کردند و واقعا تصمیم جدی برای همکاری با ایران دارند. اما در این یک سال گذشته برخی مسائل داخلی پیش آمد که باعث شد کمی این فضا سردتر شود ولی هنوز خیلی راه وجود دارد. ما باید تعامل را پیش بگیریم و برای رسیدن به یک اقتصاد پایدار همکاری با جهان را داشته باشیم.  بنابراین این همکاری باید ادامه پیدا کند و کمک کند تا فضای تولید و کسب و کار تلطیف بشود و کار پیش رود. ضمن اینکه در این مدت موفقیت های بزرگی بوده است، اعتماد عمومی جامعه جهانی افزایش پیدا کرده و توانسته مراودات خوبی داشته باشد. »

    ناصر ریاحی در این رابطه گفت:«توافق تاثیر مثبتی تا کنون بر اقتصاد داشته است و مقداری فضا بهبود یافته است . در همین حال، امیدواری نیز افزایش یافته است. نتایج هم از این رشد اقتصادی می توان دید. »

    عباس آرگون گفت:«با توجه به اینکه یک سال از توافق هسته ای می گذارد و نزدیک به 6 ماه از اجرایی شدن برجام، کشور ایران تعهداتش را به صورت کامل انجام داده است و یک سری آمد و شد ها و فراهم شدن زمینه های سرمایه گذاری انجام شد که بسیار به نفع کشور بوده است. به دلیل اینکه در گذشته انتظار را بالا برده بودیم و همه موضوعات را در بحث تحریم ها گره زده بودیم، در حال حاضر با رفع تحریم ها به آنچه می خواستیم نرسیدیم می گوییم شاید موفق نبوده است، ولی به این شکل نیست. باید بار این بحث را به اندازه انتظارات خود داشت. برخی از مسائل از قبل از تحریم ها بوده و باید آن ها را تفکیک کرد. »

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی