عصر بازار

۴ شرط اصلی برای تاسیس مناطق ویژه اقتصادی

عصر اعتبار- معاون امور مناطق ویژه اقتصادی با بیان اینکه برای تاسیس مناطق ویژه اقتصادی ۴ شرط محکم و اساسی تعریف کرده‌ایم، گفت: لایحه افزایش تعداد مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی این بار با کثریت آرا در مجلس رای می‌آورد.

۴ شرط اصلی برای تاسیس مناطق ویژه اقتصادی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، با بیان اینکه فکر می‌کنم این بار لایحه تاسیس 7 منطقه آزاد تجاری و 12 مناطق ویژه اقتصادی در مجلس شورای اسلامی اکثریت آرای موافق را بیاورد، اظهار داشت: رئیس مجلس شورای اسلامی خودشان از چند منطقه از این مناطق پیشنهادی جدید بازدید کرده است و با ظرفیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید آشنا شده‌اند و فکر می‌کنم این بار  اکثریت مجلس با این لایحه موافق باشند.

    وی با اشاره به دلایلی که این لایحه در دوره قبل رای نیاورد، تاکید کرد:  یکی از دلایلی که لایحه تاسیس مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد جدید رای نیاورد این بود که برخی از نمایندگان به این لایحه مناطق ویژه اقتصادی جدید اضافه کردند و به محدوده مناطق آزاد قبلی هم افزودند که البته دولت هم با این افزایش محدوده‌ها و افزایش تعداد مناطق ویژه اقتصادی موافق نبود.

    معاون ترکان در شورای عالی مناطق آزاد تاکید کرد: البته نمی‌توان گفت که این خواسته نمایندگان مجلس مطالبات شخصی بوده است چرا که هر  کدام از آنها توجیه خودشان را برای افزایش تعداد مناطق ویژه و افزایش محدوده مناطق آزاد داشتند اما از سوی دولت برای این پیشنهادها کار کارشناسانه‌ای انجام نشده بود. بنابراین دولت هم با این پیشنهاد موافق نبود و در مجموع این عوامل دست به دست هم دادند تا لایحه در مجلس رای نیاورد.

    آهنگران گفت: این بار زمینه برای تصویب لایحه تاسیس هفت منطقه جدید آزاد، تجاری، صنعتی و 12 منطقه جدید ویژه اقتصادی آماده است و فکر می‌کنم نمایندگان مجلس هم با توجیه تاسیس این مناطق موافق باشند.

    وی درباره مناطق ویژه اقتصادی که امروز فعال هستند،  اظهار داشت: در حال حاضر 60 درصد صادرات غیرنفتی از مناطق ویژه اقتصادی انجام می‌شود و 150 هزار شغل صنعتی در مناطق ویژه اقتصادی شکل گرفته و طبق محاسباتی که انجام شده برای هر شغل صنعتی 200 میلیون تومان سرمایه‌گذاری لازم است.

    معاون امور مناطق ویژه اقتصادی تاکید کرد: دولت برای تاسیس 12 منطقه جدید ویژه اقتصادی چهار شرط مهم را گذاشته است که مهم‌ترین آن این است که مناطق جدید سازمان مسئول قوی داشته باشد که تمام این 12 منطقه پیشنهادی سازمان مسئول قوی هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ اجرایی دارد.

    آهنگران افزود: از سایر شرط‌ها این بوده که مناطق بتوانند تاییدیه محیط زیست داشته باشد و بتوانند آب مورد نیاز برای کاربری تعریف شده تامین کنند و همچنین از دیگر شرایط این است که مناطق سایر زیرساخت‌ها از جمله برق، انرژی، مخابرات، زمین و... را داشته باشند که خوشبختانه مناطق جدید پیشنهاد شده تمام این چهار شرط را دارد.

    وی گفت: یک سال و نیم است که از بررسی این مناطق ویژه می‌گذرد و تمام جوانب تاسیس این مناطق کارشناسی شده است. قالب این مناطق ویژه صنعتی هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو