عصر بازار

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی عنوان کرد:

عدم تأمین هزینه بیمه شدگان تکلیفی ازمشکلات سازمان تامین اجتماعی

عصر اعتبار- مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی عدم تأمین هزینه بیمه شدگان تکلیفی را از مهمترین مشکلات فعلی این سازمان ارزیابی کرد.

عدم تأمین هزینه بیمه شدگان تکلیفی ازمشکلات سازمان تامین اجتماعی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از  اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، سید تقی نوربخش در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به استفاده و دسترسی برابر تمامی بیمه شدگان به خدمات تأمین اجتماعی و با توجه به عدم تأمین هزینه بیمه شدگان تکلیفی؛ آنچه در عمل شاهد هستیم این است که بیمه شدگان تکلیفی در واقع سر سفره بیمه شدگان اجباری نشسته اند و هزینه خدمات ارائه شده به آنان از محل حق بیمه سایر اقشار جامعه تأمین می‌شود.

    نوربخش اظهار داشت: در حال حاضر طبق آخرین آمار ٤١ میلیون و ٨۰۰ هزار نفر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند که از این تعداد حدود ١٤ میلیون نفر بیمه شده اصلی محسوب می‌شوند که با افراد تحت تکفل بالغ بر ٣٦ میلیون نفر هستند.

    وی افزود: ٢ میلیون و ٩۰۰ هزار نفر نیز مستمری بگیر سازمان تأمین اجتماعی هستند که همراه با افراد تحت تکفل خود بیش از ٥ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند.

    ٩ میلیون نفر از بیمه شدگان اصلی سازمان، بیمه شدگان اجباری هستند

    نوربخش با بیان اینکه ٩ میلیون نفر از بیمه شدگان اصلی سازمان، بیمه شدگان اجباری هستند، گفت: همچنین یک میلیون و ٤۰۰ هزار نفر بر اساس قانون بیمه مشاغل آزاد تحت پوشش قرار دارند و مابقی بیمه شدگان تکلیفی هستند.

    وی با بیان اینکه بیمه شدگان تکلیفی بیمه شدگانی هستند که بخش اصلی حق بیمه و سهم کارفرمایی آنها را علی القاعده دولت باید پرداخت کند، اظهار داشت: کارگران ساختمانی، قالی بافان، صیادان، رانندگان، بیمه شدگان کارگاه‌های کوچک و سایر گروه‌ها از جمله اقشار تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در بخش بیمه شدگان تکلیفی هستند.

    وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی در سه ماهه سال ٩٥ ماهیانه ٥٢۰۰ میلیارد تومان مصارف داشته است، اظهار داشت: ٣٤۰۰ میلیارد تومان در ماه مستمری پرداخت می‌کنیم که تقریباً برابر با هدفمند سازی یارانه‌ها است. ٢١۰ میلیارد تومان بیمه بیکاری پرداخت می‌کنیم و ١۰۰۰ میلیارد تومان برای خرید خدمات درمانی و پرداخت به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی هزینه می‌شود و همچنین ٤۰۰ میلیارد تومان نیز برای ارائه خدمات درمانی در مراکز ملکی سازمان تأمین اعتبار می‌شود.

    مبالغ پرداختی سازمان با منابع مالیات یا منابع فروش نفت برابری می‌کند

    مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تأمین هزینه و مدیریت مصارف این سازمان را بسیار مهم دانست و گفت: مسئله مهم و اساسی این است که این هزینه ها و منابع مربوط به آن بدون اتکاء به بودجه عمومی کشور در حال تأمین است و همکاران سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور کار بزرگی را انجام می‌دهند و تجهیز این مقدار منابع که با منابع مالیات و یا منابع فروش نفت برابری می‌کند، کار بزرگی است که توسط همکاران سازمان انجام می‌شود.

    نوربخش گفت: در این سه سال از تمام ظرفیت‌های درونی سازمان تأمین اجتماعی در جهت ایفای وظایف استفاده شده است و با همکاری مدیریت و بدنه کارشناسی سازمان کارهای بزرگی در رابطه با تأمین هزینه ها و مدیریت مصارف انجام شده است. قوانین و مقرراتی که در مواقعی حتی ٤۰ سال بلاتکلیف بوده است مثل ماده ٢٩ قانون تأمین اجتماعی در رابطه با کسر حق بیمه از مزایای انگیزشی کارگران در این دوره به اجرا درآمد.

    وی با بیان اینکه بودجه امسال سازمان تأمین اجتماعی ٧٢ هزار میلیارد تومان و معادل حدود یک سوم بودجه اجرایی کشور است، اظهار داشت: ٩٦ درصد منابع سازمان مربوط به حق بیمه، حدود ١ درصد مربوط به منابع حاصل از درمان و حدود ٣ درصد نیز مربوط به شستا است و درآمد حاصل از شستا رقم قابل توجهی از کل درآمدها و منابع سازمان را تشکیل نمی‌دهد.

    ترجیح ما این است که از شستا برداشت نداشته باشیم

    وی افزود: البته ترجیح ما این است که از شستا برداشت نداشته باشیم و در جهت تقویت ذخایر بیمه‌شدگان سرمایه گذاری شود.

    پرونده های مدیریت قبلی سازمان هنوز تعیین تکلیف نشده است

    نوربخش با اشاره به ادامه پیگیری‌های قضایی پرونده‌های دوره قبلی مدیریت سازمان تأمین اجتماعی، گفت: سازمان هنوز هم درگیر برخی حاشیه ها است و پرونده های متعددی در رابطه با مدیریت قبلی سازمان وجود دارد که متاسفانه هنوز در قوه قضائیه تعیین تکلیف نشده است.

    وی ادامه داد: مرجع صالح برای رسیدگی و پیگیری این موضوع قوه قضائیه است و ما اعتقاد داریم که به عدالت رأی خواهد داد و در نهایت هم در افکار عمومی رضایتمندی ایجاد خواهد شد و هم سازمان تأمین اجتماعی از این حواشی خارج می‌شود.

    نوربخش با تأکید بر اینکه سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند پیشران اقتصاد کشور و یکی از مجاری اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی باشد، گفت: سازمان تأمین اجتماعی یک هلدینگ بزرگ است. منابع اصلی آن را بخش بیمه تأمین می‌کند و بخش درمانی دارد که اصلی ترین فاینانسر نظام سلامت کشور است و همچنین دومین تولید کننده درمان کشور محسوب می‌شود.

    وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی دارای بنگاههای مختلف با تنوع فعالیت است و می تواند پیشران اقتصاد کشور باشد. این سازمان با شرایط ویژه و ظرفیت‌های فراوانی که در اختیار دارد می‌تواند فرصتی برای کشور باشد به شرطی که در نظام برنامه ریزی و تقنینی از این فرصت به درستی استفاده شود.

    مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از پیگیری‌های فراوان برای ارائه نظرات کارشناسی این سازمان در رابطه با بودجه سالانه کشور و برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: متاسفانه بسیاری از پیشنهادات سازمان در مراحل تقنینی و قبل از رسیدن به مجلس حذف شد و در بررسی های مجلس نیز خیلی از اینها مورد بی توجهی قرار گرفت.

    نوربخش اظهار داشت: از نظر ما برنامه ششم جایگاه اصلی برای حل بسیاری از مسائل مربوط به سازمان تأمین اجتماعی است و درخواست ما از مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم این است که به نظرات کارشناسی سازمان توجه بیشتری داشته باشند.

    وی با اشاره به اقدامات و پیگیری‌های صورت گرفته برای تدوین سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در حوزه بیمه‌های اجتماعی، گفت:  اقدام اساسی که در این دو سال انجام شده است و کار ارزشمندی برای تهیه سیاستهای کلی مقام معظم رهبری در رابطه با بیمه های اجتماعی در جریان است. با کمک هایی که کمیسیون های مجمع انجام دادند به جاهای خوبی رسیده ایم و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ابلاغ این سیاست‌ها باشیم که به عنوان یک سند بالادستی در پیشبرد امور بسیار موثر خواهد بود.

    هر سال رشد مستمری بیش از نرخ تورم بوده است

    نوربخش با بیان اینکه خدمات سازمان تأمین اجتماعی تکیه گاه مطمئن و نقطه امید بازنشستگان و بیمه شدگان است، اظهار داشت: در این مدت با برنامه ریزی هایی که انجام شده است اجازه ندادیم که ارائه خدمات سازمان حتی یک روز به تأخیر بیافتد و هر سال نیز رشد مستمری بیش از نرخ تورم بوده است که امیدواریم با این اقدام بتوانیم وضعیت گذشته را تا حدودی جبران کنیم و با تداوم این روند شاهد بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان باشیم.

    وی با بیان اینکه پاکدستی و پاسخگویی در سازمان تأمین اجتماعی به صورت ویژه مورد توجه قرار دارد، گفت: در موضوع فیش های حقوقی حتی یک مورد حقوق نامتعارف در سازمان تأمین اجتماعی وجود نداشته است و در شستا هم حقوقی بالاتر از ١٢ میلیون تومان نداشته ایم و این از سندهای افتخار است و در هیچ یک از زیر مجموعه های سازمان حقوقی بالا و غیرمتعارف نداشته ایم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو