عصر بازار

وقفه در برگزاری مجمع بانک‌های دولتی;

اختلاف‌نظر با سازمان حسابرسی بر سر فرمت جدید صورت‌ مالی بانک‌ها

عصر اعتبار- رئیس پژوهشکده پولی و بانکی از اختلاف نظر بانک مرکزی و سازمان حسابرسی بر سر فرمت جدید صورت مالی بانک‌ها خبر داد و گفت: سازمان حسابرسی باید در این باره انعطاف نشان دهد.

اختلاف‌نظر با سازمان حسابرسی بر سر فرمت جدید صورت‌ مالی بانک‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، علی دیواندری  با بیان اینکه بانک مرکزی همچنان انتشار صورت‌های مالی سال 94 بانک‌ها براساس فرمت جدید دنبال می‌کند، اظهارداشت: سازمان حسابرسی می‌گوید بانک مرکزی با ارائه این فرمت جدید استانداردسازی کرده در حالی که این کار جزو وظایف و اختیارات سازمان حسابرسی است.

    وی افزود: اما بانک مرکزی معتقد است که این اقدام استانداردسازی نیست و بانک مرکزی به موجب مواد مختلف قانون حق دارد فرمت جدید صورت‌های مالی را تدوین و به شبکه بانکی ابلاغ کند.

    رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به ضرورت تفاهم سازمان حسابرسی و بانک مرکزی در این زمینه برای برگزاری هر چه زودتر مجامع بانک‌ها، تصریح کرد: مساله پیچیده نیست و به نظر می‌رسد با اندکی انعطاف سازمان حسابرسی این مساله حل خواهد شد، البته برای مجمع بانک‌های خصوصی مشکلی نیست و مجوز برگزاری صادر شده است.

    وی در پاسخ به این سوال که اگر هر دو نهاد بر موضع خود پافشاری کنند، نظر کدام یک مقدم بر نظر دیگری خواهد بود، گفت: بانک مرکزی سیاست‌گذار و مقررات‌گذار حوزه پولی و بانکی است و به لحاظ حقوقی در مورد اختیاراتش در محدوده نحوه تنظیم صورت‌های مالی ابهامی وجود ندارد.

    دیواندری ادامه داد: سازمان حسابرسی هم نقش حاکمیتی برای تدوین استاندارهای حسابداری دارد و نفش دیگر در مقام حسابرس است که در ایفای این نقش مانند دیگر موسسات حسابرسی خدمات می‌دهد،بنابراین اگر سازمان حسابرسی در مقام حسابرسی بانک‌های دولتی قرار می‌گیرد، وظیفه خود را به عنوان حسابرس و بازرس قانونی مطابق مقررات و مسئولیت در قبال مشتری انجام می‌دهد و در این حال نباید وظیفه تدوین استاندارد و ارایه خدمات حسابرسی را به هم گره زد.

    وی در پاسخ به این سوال که هم‌اکنون بانک‌ها براساس کدام فرمت صورت‌های مالی سال 94 را آماده می‌کنند، اظهارداشت: بانک‌های خصوصی براساس فرمت بانک مرکزی این صورت‌ها را آماده کرده‌اند و چند بانک نیز هم‌اکنون این صورت‌ها را به همراه اظهارنظر حسابرس و پس از تایید بانک مرکزی در سامانه کدال قرار داده‌اند و تاکنون نیز مجوز چند مجمع از طرف بانک مرکزی صادر شده‌ است.

    رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تصریح کرد: امیدوارم این مشکل که بیشتر یک سوءتفاهم است تا اختلاف بنیادی، با قبول حاکمیت بانک مرکزی در محدوده صورت‌های مالی بانک‌ها از سوی سازمان حسابرسی برای بانک‌های دولتی نیز حل و فصل شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو