عصر بازار

نیم نگاه سهامداران به سکه طلا

عصر اعتبار- از هفته گذشته معاملات گواهی سپرده سکه طلای تمام بهار آزادی به صورت آنلاین و در سامانه بر خط معامله گران سهام آغاز شد تا از این پس شاهد قرارگرفتن سکه طلا در سبد سهامداران باشیم.

نیم نگاه سهامداران به سکه طلا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بورس کالای ایران، سه شنبه هفته گذشته و همزمان با برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، رویدادی جذاب برای علاقمندان به خرید و فروش نقدی سکه بهار آزادی رخ داد.

    از سه شنبه ٢٢ تیر، معامله گران آنلاین سهام، به معاملات نقدی سکه بهارآزادی در بورس کالا نیز دسترسی دارند.

    معامله گران آنلاین سهام کارگزاریهای آتی ساز بازار، امین آوید، بانک رفاه، بانک سپه، بانک کشاورزی، بانک ملت، بهمن، بانک انصار، پیشگامان بهپرور، ستاره جنوب، سهم آشنا، سی ولکس کالا، کالاسپهر، کالای خاورمیانه، مفید و نماد شاهدان از امروز می توانند با انتخاب نماد سکه از نمادهای قابل معامله در سامانه معاملات برخط سهام، نسبت به خرید و فروش نقدی سکه اقدام  نمایند.

    ایجاد ساختاری نظام مند، شفاف و با امنیت برای معاملات نقدی سکه، از اهداف اولیه این بازار به شمار می‌رود که امکان معاملات آنلاین سکه شرایطی مناسب را برای سرمایه گذاران بازار طلا فراهم کرده است.

    انبار سکه‌ها کجاست؟

    خزانه داری پردیس بانک رفاه به‌عنوان انبار بورس کالای ایران برای معاملات گواهی سپرده سکه طلا، معرفی شده است. این مرکز پس از پذیرش سکه بهار آزادی طرح امام(ره) ضرب سال 86 با عیار 900 در هزار و وزن 133/8 گرم، اقدام به اصالت سنجی و صدور گواهی سپرده می‌کند. این نوع سکه، همان سکه استاندارد تحویلی در بازار آتی سکه بورس کالاست. قرار است در بلندمدت امکان تسویه معاملات آتی سکه با گواهی سپرده طلا هم ایجاد شود.

    زمان معاملات

    معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا در همه روزهای کاری هفته، یعنی از شنبه تا چهارشنبه انجام می‌شود. زمان پیش گشایش معاملات، از ساعت 8:30 تا 9صبح و دوره گشایش و معاملات پیوسته از ساعت 9 تا 12:30 ظهر هر روز خواهد بود.

    سکه‌ها را چگونه به گواهی تبدیل کنیم؟

    سپرده‌گذار سکه ملزم است قبل از مراجعه به انبار، از طریق یکی از کارگزاران مجاز بورس کالا، کد معاملاتی (اوراق بهادار) دریافت کند. هزینه‌های ارزیابی و کارشناسی سکه 5000ریال به ازای هر قطعه در زمان تحویل سکه به انبار است. البته درصورتی‌که سکه توسط کارشناس بانک، استاندارد تشخیص داده نشود، هزینه‌های ارزیابی و کارشناسی مربوطه به سپرده‌گذار عودت داده نخواهد شد. ضمن آنکه ارائه مدارک احراز هویت برای تحویل سکه از انبار توسط خریدار یا نماینده قانونی او الزامی است. هزینه انبارداری هر قطعه سکه به‌صورت روزانه 50ریال تعیین شده است که به این ترتیب هزینه انبارداری یک سکه برای یک سال 1800تومان محاسبه می‌شود.

    امنیت در معاملات گواهی سپرده طلا

    یکی از مزیت‌های خرید گواهی سپرده طلا، افزایش امنیت در معاملات و نگهداری سکه طلاست. هر فردی که در منزل خود سکه دارد یا صرافان و معامله گرانی که هر روز سکه معامله می‌کنند، می‌توانند با تبدیل کردن دارایی خود به اوراق گواهی، بدون هیچ دغدغه‌ای به معامله یا نگهداری سکه بپردازند؛ زیرا گواهی سپرده طلا با نام است و حتی درصورت سرقت این گواهی، دریافت سکه‌ها فقط با ارائه مدارک شناسایی معتبر امکان‌پذیر است.

    گواهی سکه؛ وثیقه معتبر بانکی

    پذیرش اوراق گواهی سپرده سکه طلا به‌عنوان وثیقه برای اخذ تسهیلات از سیستم بانکی یکی از مزیت‌های این بازار است. ضمن اینکه معامله اوراق گواهی سکه از معافیت مالیاتی برخوردار است. از سوی دیگر گواهی سپرده طلا می‌تواند در آینده جایگزین وجه تضمینی اولیه معاملات در بازار آتی سکه شود.

    آینده بازار گواهی سکه

    پیش‌بینی می‌شود اوراق گواهی سکه رفته رفته جایگزین بازار فیزیکی و پر ریسک مبادلات سکه شود. با افزایش بازیگران و عمق این بازار، کشف نرخ لحظه‌ای و واقعی سکه در این بازار اتفاق می‌افتد. در بلندمدت هم قیمت پایه گواهی سپرده سکه، حکم قیمت نقدی سکه را پیدا خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی