عصر بازار

تمامی گام‌های دولت برای شکستن دیوار تعرفه‌ای

عصر اعتبار- رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه دولت یازدهم برای شکستن دیوار تعرفه‌ای اقداماتی انجام داده عنوان کرد: ما واقعاً سعی کردیم تعرفه‌های بالای‌مان را کاهش بدهیم که انجام دادیم و باید در سال ۹۶ یعنی برای سال آینده طبقات تعرفه‌ای را از هشت طبقه موجود به شش طبقه برسانیم.

تمامی گام‌های دولت برای شکستن دیوار تعرفه‌ای
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، ولی‌الله افخمی‌راد با اشاره به اینکه برخی از صنایع سال‌هاست به‌واسطه همین دیوارهای تعرفه‌ای، منفعل مانده و پیشرفت نکرده‌اند، تأکید کرد که وضع تعرفه‌های بالا نمی‌تواند حمایت از تولید داخلی را فراهم کند.

    به گفته این مقام مسوول، تعرفه‌های بالا، انگیزه‌های بالا برای قاچاق را فراهم می‌کند. از سویی باید شرایط مناسب برای تولید نیز در کشور فراهم شود.

    او معتقد است: باید سیاست‌های کشور به سمت کاهش ردیف‌های تعرفه‌ای پیش برود. همان‌طور که در دولت یازدهم توانستیم ردیف‌های تعرفه‌ای را به هشت ردیف برسانیم. همچنین قرار بر این است که در سال آینده ردیف‌های تعرفه‌ای به شش ردیف برسد. در این صورت نه‌تنها روند واردات از گمرک سریع‌تر پیش می‌رود، بلکه فساد و رانت نیز بیش از پیش کاهش خواهد یافت.

    رئیس سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از این اظهارات  درباره نظام تعرفه‌گذاری در ایران عنوان کرد: در حال حاضر نظام تعرفه‌گذاری در ایران بیشتر معطوف به حمایت از تولیدات داخلی است. به محض اینکه یک کالای خارجی امکان ورود بیشتری را در بازار پیدا می‌کند، ما از جانب تولیدکنندگان داخلی مورد بازخواست قرار می‌گیریم. آنها می‌گویند ما نمی‌توانیم با کالای خارجی رقابت کنیم. بنابراین نظام تعرفه‌ای ما در راستای رقابت‌پذیری نیست.

    او اضافه کرد: بالاترین تعرفه‌ای که ما در حال حاضر داریم، 55 درصد است. اما یک گروه کالایی هست که برای آن تعرفه دو برابر حساب می‌شود که به آن گروه 10 کالایی می‌گوییم. این هم موقت است، یعنی همیشه این‌طور نیست که تعرفه اینها دو برابر دریافت شود، حدود 1030 قلم کالاست که هر کسی این 1030 قلم کالا را بیاورد، باید تعرفه‌اش را دو برابر بپردازد. البته در این گروه 10 حدود 450 کالا هیچ وارداتی ندارد. یعنی از قبل هم نداشتیم. آنها کالاهایی هستند که ضرورتی ندارند. در داخل هم مصرف‌کننده ندارند. بنابراین می‌توانیم بگوییم حدود 600 قلم کالا داریم که تعرفه‌اش در گروه 10 قرار می‌گیرد و واردات آن انجام می‌شود.

    افخمی‌راد سپس درباره اقدامات دولت یازدهم برای شکستن دیوار تعرفه‌ای عنوان کرد: ما برای شکستن دیوار تعرفه‌ای اقداماتی هم انجام داده‌ایم. ما طبقات تعرفه‌ای را کم کردیم. زمانی که دولت آقای روحانی شروع به کار کرد بالاترین طبقه تعرفه‌ای ما 100 بود که وقتی در گروه 10 قرار می‌گرفت، 200 می‌شد. الان بالاترین طبقه تعرفه‌ای ما 55 است که اگر در گروه 10 قرار بگیرد، 110 می‌شود. پس ما واقعاً سعی کردیم تعرفه‌های بالای‌مان را کاهش بدهیم که انجام دادیم و باید در سال 96 یعنی برای سال آینده طبقات تعرفه‌ای را از هشت طبقه موجود به شش طبقه برسانیم.

    او یادآور شد: برای سال آینده قطعاً ما فقط شش طبقه تعرفه‌ای خواهیم داشت. در حال حاضر هشت طبقه تعرفه است که کمترین آن پنج و بالاترین آن 55 است. کاهش طبقات تعرفه‌ای باعث می‌شود در نظام گمرکی‌مان هم کارها خیلی سریع‌تر انجام شود. البته باید به سمتی حرکت کنیم که طبقات تعرفه‌ای‌مان را به دو یا سه طبقه برسانیم. این کاری که در خصوص کاهش طبقات تعرفه‌ای در دولت انجام شده، کار مهمی است. کاهش طبقات تعرفه‌ای فساد را هم به میزان زیادی کاهش می‌دهد. در گذشته به خاطر اینکه طبقات تعرفه‌ای متعدد داشتیم، همیشه با تخلفاتی همچون کم‌اظهاری و بیش‌اظهاری مواجه بودیم. اما هر کالایی که تعرفه آن بالا باشد یعنی هزینه واردات رسمی این کالا بسیار بالاست. بنابراین اگر امکان ورود غیررسمی این کالا به کشور وجود داشته باشد که ما به آن قاچاق می‌گوییم، ما مردم را به سمتی سوق می‌دهیم که بروند کالا را از مبادی غیررسمی وارد بکنند یا حتی از مبادی رسمی به صورتی وارد کنند که از مثلاً دید کارشناسان گمرک دور بماند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو