عصر بازار

در گفت‌وگو با یک کارشناس بانکی بررسی شد

نقش بانک‌ها در توسعه بخش صنعت

ضرورت تعیین تکلیف مطالبات غیر‌جاری واحدهای تولیدی

عصر اعتبار- یک کارشناس بانکی با بیان اینکه بانک‌ها تنها یک قطعه‌ از پازلی هستند که در فراز و فرود بخش صنعت نقش دارند، عنوان کرد: با توجه به بانک‌محور بودن اقتصاد کشور می‌توان با اتخاذ راهبردهایی مشکلات بخش صنعت را کاهش داد.

نقش بانک‌ها در توسعه بخش صنعت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، محمد ربیع‌زاده با اشاره به نقش بانک‌ها در توسعه صنعت اظهار کرد: در این زمینه باید به دو رویکرد مهم پرداخت. اولین رویکرد، رویکرد کلان از جنبه منافع ملی است که برآمده از قوانین مادر و سیاست‌های کلی نظام است. دومین رویکرد هم رویکرد خرد و از جنبه منافع نظام بانکی و به طور مشخص منافع هر بانک است. به طور قطع و یقین زمانی بانک‌ها در انجام وظیفه خود در توسعه اقتصادی به‌ویژه در بخش صنعت و معدن کارا و اثربخش خواهند بود که رویکرد دوم به طور کامل در مسیر رویکرد کلان کشور باشد.

    او ادامه داد: بر اساس برنامه چشم‌انداز 20ساله افق 1404، ایران باید به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری آسیای جنوب غربی (در سطح منطقه آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه) با رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و اشتغال کامل برسد. این چشم‌انداز مبنای تنظیم سیاست‌های کلی برنامه‌های پنج‌ساله آینده خواهد بود و افق جهت‌گیری کلی فعالیت‌های کشور را در ابعاد مختلف در سال‌های آینده مشخص می‌کند.

    ربیع‌زاده درباره نقش بانک‌ها در توسعه اقتصادی گفت: استفاده از تولیدات داخلی، افزایش تولید و صادرات کالا و خدمات، تحقق رشد اقتصادی پیوسته، باثبات و پرشتاب متناسب با اهداف چشم‌انداز، ایجاد اشتغال مولد و کاهش نرخ بیکاری، فراهم کردن زمینه‌های لازم برای تحقق رقابت‌پذیری کالاها و خدمات کشور در سطح بازارهای داخلی، تلاش برای دستیابی به اقتصاد متنوع و متکی بر منابع دانش و آگاهی، سرمایه انسانی و فناوری نوین، پشتیبانی از کار‌آفرینی، نوآوری و استعدادهای فنی و پژوهشی، توسعه روستاها، هم‌افزایی و گسترش فعالیت‌های اقتصادی در زمینه‌هایی که دارای مزیت نسبی هستند، ازجمله صنعت، معدن، تجارت، مخابرات، حمل و نقل و گردشگری، به ویژه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و خدمات مهندسی پشتیبان آن. در ارتباط با رویکرد دوم، بانک‌ها باید بین منافع خود (ذی‌نفعان بانک) و منافع کلان ملی تعادل ایجاد کنند.

    این کارشناس بانکی یادآور شد: ارزیابی عملکرد بانک‌ها از نظر کمی نشان‌دهنده این است که بانک‌ها در حد توان مالی خود بخشی از سپرده‌های مردم را به بخش صنعت و معدن (و در سال‌های اخیر با درصد بالایی به سرمایه در گردش) تخصیص داده‌اند (حدود 30 درصد تسهیلات بانک‌ها به بخش صنعت و معدن اختصاص یافته که از این میزان 80 درصد سرمایه در گردش بوده و حدود هشت درصد برای ایجاد واحد تولیدی تخصیص یافته است). اما عملکرد کیفی را باید با حجم بالای مطالبات معوق، مشکلات بیکاری، کمبود نقدینگی بنگاه‌ها، تعطیلی یا نیمه‌فعال بودن بسیاری از واحدهای تولیدی ارزیابی کرد.

    ربیع‌زاده با بیان اینکه بانک‌ها تنها یک قطعه‌از پازلی هستند که در فراز و فرود بخش صنعت نقش دارند، گفت: با توجه به بانک‌محور بودن اقتصاد کشور می‌توان با اتخاذ راهبردهایی مشکلات بخش صنعت را کاهش داد. اولین راه برگشت نقش بانک‌های تخصصی و توسعه‌ای به جایگاه اولیه خود که دغدغه جذب منابع نداشته باشند. دیگر اینکه تصویب قانون محکمی در جهت راه‌اندازی هر چه سریع‌تر واحدهای تعطیل‌شده یا نیمه‌فعال که سرمایه‌های زیادی را معطل خود کرده‌اند.

    او تاکید کرد: این قانون باید با صراحت جسارت تصمیم‌گیری و رفع مشکلات بسیار پیچیده و کلاف‌های درهم‌تنیده را به مقامات عالی در سازمان‌های ذی‌ربط و بانک‌ها بدهد؛ آموزش نیروی متخصص نظام بانکی در ارتباط با نقش بانک‌ها در توسعه بخش صنعت، تعیین تکلیف مطالبات غیر‌جاری واحدهای تولیدی با آسیب‌شناسی و بازنگری در روش‌های اجرایی گذشته در دولت‌های مختلف.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی