عصر بازار

پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت، نادرست از کار درآمد

عملیات بورسی علیه طلا

عصر اعتبار- حمله تروریستی در نیس فرانسه، شتاب رشد بورس‌های اروپایی را گرفت، اما بازارهای سهام جهان هفته خوبی را پشت‌سر گذاشتند تا مقاومت طلا در برابر سقوط قابل‌توجه، آینده روشنی برای فلز زرد ترسیم کند.

عملیات بورسی علیه طلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، البته عصر جمعه، داده‌های خوب از اقتصاد آمریکا طلا را بیش از پیش تحت‌فشار گذاشت. اونس طلا در بیشتر مقاطع هفته گذشته رو به افت داشت تا پیش‌بینی اکثر کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد نادرست از کار درآید؛ با این همه، هنوز چند عامل بنیادین افزایشی به نفع طلا کار می‌کند و حتی قدرت فنی این فلز گرانبها نیز دچار آسیب نشده است.

    در حالی که با ثبت قیمت 1365 دلار برای اونس در انتهای هفته گذشته، خوش‌بینی به ادامه این روند برجسته شده بود، اونس طلا در هفته جدید بیشتر پایین مرز 1350 دلار نوسان کرد. اونس طلا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، روی قیمت‌های 1355 و 1333 دلار ایستاده بود، روز چهارشنبه به قیمت 1342 دلار رضایت داد. رشد این روز عمدتا ناشی از شناسایی سود معامله‌گران و همچنین حفظ قدرت فنی اونس بود. این روند پس از افت قابل‌توجه روزهای دوشنبه و سه‌شنبه عجیب نبود. بازارهای سهام جهان که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، ساعات خوبی را سپری کرده بودند روز چهارشنبه هم رشد کردند تا قدرت طلا بیشتر به چشم بیاید. روند اخیر بازارهای سهام، جهش قابل‌توجهی از کف ناشی از برگزیت را نشان می‌دهد که بسیاری از شاخص‌ها را به بالاترین سطح سال 2016 رسانده است.

    در سومین روز کاری هفته، افت نفت به ضرر طلا تمام شد، اما افت شاخص دلار به رشد اونس کمک کرد، ولی اونس روز پنج‌شنبه دوباره به قیمت 1335 دلار بازگشت. این روند عمدتا تحت‌تاثیر سودگیری و افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام رقم خورد. اونس در این روز تا کف 1320 دلاری هم افت کرد اما در نهایت به کمک شناسایی سود به میانه محدوده 1330 دلار بازگشت. بازارهای سهام جهان در چهارمین روز کاری هفته نیز به رشد خود ادامه دادند. علاوه‌بر فاصله گرفتن بازارها از برگزیت، تشدید احتمال انبساطی‌تر شدن سیاست پولی بیشتر بانک‌های مرکزی دنیا در رقم خوردن این روند موثر بوده است. روز پنج‌شنبه، شاخص «اس اند پی 500» آمریکا بار دیگر اوج تاریخی تازه‌ای را تجربه کرد. این شاخص در روزهای قبلی هفته هم رکوردهایی زده بود. بازارهای آسیایی نیز چهارشنبه به اوج سال 2016 رسیده بودند. دیگر خبر مهم روز پنج‌شنبه، تغییر نکردن سیاست پولی «بانک انگلستان» بود. بانک مرکزی این کشور در نشست روز پنج‌شنبه خود نرخ‌های بهره را دست‌نخورده نگه داشت که تا حدی باعث تعجب بازارها شد. بسیاری انتظار داشتند که با توجه به شوک واردشده به اقتصاد بریتانیا پس از رای مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا، نخستین انبساط پولی از سال 2009 تصویب شود. بازارهای سهام به این خبر واکنش منفی نشان دادند. در این روز نفت خام تقویت و شاخص دلار تضعیف شد تا عوامل خارجی به نفع طلا کار کرده باشند. با این همه، طلا و نقره در کل روز از وضعیت عوامل خارجی، نفع نبردند.

    روند 4 روز اول هفته باعث شد اونس صبح جمعه نوسان‌های محدودی داشته باشد، گرچه در ادامه روز دامنه نوسان‌ها بیشتر شد. اونس روز آخر هفته را با قیمت 1328 دلار آغاز کرد که با توجه به اثرگذاری چند عامل کاهشی مهم و روند روزهای قبل دور از ذهن نبود. روز جمعه همزمان با تقویت شاخص دلار و افت بهای نفت خام، بازارهای سهام هم به رشد خود ادامه دادند. بازارهای سهام اروپا به دلیل نگرانی‌های ناشی از افزایش حملات تروریستی در اروپا کمتر از روزهای دیگر رشد کردند، اما وضعیت بورس‌های جهان در کل خوب ماند. البته اونس در این روز از صحبت‌های آخر وقت پنج‌شنبه سه مقام فدرال‌رزرو نفع برد.

    سه مقام بانک مرکزی آمریکا گفته‌اند که این نهاد عجله‌ای برای افزایش نرخ‌های بهره ندارد. نشست بعدی کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو در روزهای 26 و 27 ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد. روز جمعه رشد چین در سه ماهه دوم نیز 7/ 6 درصد اعلام شد که اندکی بهتر از پیش‌بینی‌ها بود. اونس تا ساعت 7 عصر جمعه به قیمت 1326 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته گذشته رقم خورده باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی