عصر بازار

وزیر نیرو در جمع فعالان بخش خصوصی انگلستان:

قوانین روشنی برای حمایت از سرمایه‌های خارجی داریم

عصر اعتبار- وزیر نیرو در جمع فعالان بخش خصوصی انگلستان گفت: ایران قوانین روشنی برای حمایت از سرمایه‌های خارجی دارد و می‌تواند بازاری بزرگ برای شرکت‌های ایرانی و غیر ایرانی باشد.

قوانین روشنی برای حمایت از سرمایه‌های خارجی داریم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، "حمید چیت‌چیان" وزیر نیروی کشورمان در نشست با فعالان اقتصادی بخش آب و برق که در موسسه غیردولتی Asia House لندن  برگزار شد، اظهار داشت: در زمان حاضر 100 درصد شهرهای ایران دارای آب شرب سالم و 43 درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب هستند و در زمینه شبکه‌های فاضلاب نیازمند فعالیت بیشتری هستیم، شیرین سازی آب دریا نیز یکی دیگر از موارد مهمی است که به آن توجه داریم.

    وی با بیان اینکه فعالیت‌های آب در ایران محدود به ساخت سد و سازه‌های آبی نیست، افزود: با توجه به اینکه آب در همه جای ایران یکسان نیست و انتقال آن برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

    وی ادامه داد: تأمین آب شرب که نیازمند تاسیسات اصلی و جمع آوری فاضلاب است، از سرعت مناسبی برخوردار بوده و پروژه‌های زیادی در این بخش درحال اجراست که از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است.

    وزیر نیرو سپس از پیچیدگی مسئله آب در منطقه سخن گفت و افزود: مدیریت مصرف در مورد آب بسیار ضروری است و ما هم اکنون در حال انجام آن هستیم، باید تلاش کنیم تا در بخش کشاورزی راندمان را افزایش دهیم.

    وی با بیان اینکه، سامانه برق کشور ما به گونه‌ای است که دولت برق تولیدی توسط نیروگاه‌ها را خریداری می‌کند و بیش از 5 درصد این خرید از بخش خصوصی است، افزود: اگر دولت بخواهد یارانه پرداخت کند، از منابع دولتی تأمین خواهد کرد و با وجود بخش‌های تجاری و صنعتی، شرکت‌های خارجی می‌توانند قراردادهای دوجانبه خرید برق در ایران منعقد کنند.

    چیت‌چیان ادامه داد: در 5 سال ابتدای کار، برق تولیدی نیروگاه‌ها را خریداری می‌کنیم و بعد از 5 سال نیروگاه‌ها می‌توانند برق تولیدی خود را به بازار برق عرضه کنند.

    وی افزود: در مورد آب نیز، با توجه به اینکه تامین آب شرب از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای ما برخوردار است، فعالیت‌های گسترده‌ای در این بخش انجام شده که احداث 160 سد بزرگ در سال‌های گذشته و ده‌ها سد در حال ساخت موید این است که ایران از نظر صنعت سد سازی در جایگاه سوم جهان قرار دارد.

    وی با بیان اینکه مابقی نیروگاه‌ها حرارتی و به ویژه سیکل ترکیبی و گازی هستند، تصریح کرد: در سال‌های آینده 50 هزار مگاوات نیروگاه وارد مدار می‌کنیم که 7500 مگاوات آن نیروگاه‌های تجدیدپذیر هستند.

    وزیر نیرو با بیان اینکه بجز سرمایه گذاری روی نیروگاه‌های بزرگ روی نیروگاه‌های DG هم سرمایه‌گذاری می‌کنیم به سرمایه‌گذاری یک شرکت خارجی در احداث نیروگاه حرارتی اشاره کرد و ادامه داد: اخیراً با یک سرمایه‌گذار خارجی برای احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F  و H قرارداد امضا کردیم و با کشورهای چین و ژاپن نیز در حال مذاکره هستیم.

    وی آنگاه با اشاره به تعهدی که منجر شده تا در کاهش انتشار گازهای co2 بکوشیم، گفت: بجز افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها، مدیریت مصرف و هوشمند کردن شبکه‌های برق به‌طور جدی پیگیری می‌شود.

    وزیر نیرو در ادامه افزود: ایران قوانین روشنی برای حمایت از سرمایه‌های خارجی دارد و می‌تواند بازاری بزرگ برای شرکت‌های ایرانی و غیر ایرانی باشد.

    چیت‌چیان با اشاره به قوانین محکمی که در رابطه با حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در ایران وجود دارد، گفت: در زمان حاضر امکان سرمایه‌گذاری و یا فاینانس بر روی پروژه‌های، آب‌شیرین کن، سد، نیروگاه‌های برق‌آبی، شبکه‌های زهکشی و آبیاری و تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب وجود دارد که می‌توان در بخش آب و برق سرمایه‌گذاری کرد و دولت بجز شبکه‌های انتقال برق، در زمان کنونی در جای دیگری سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

    وی در خصوص ساخت سد و اثرات زیست محیطی مشخصی که به دنبال دارد، با بیان اینکه، در شرایطی که چاره‌ای جز احداث سد نباشد با مطالعه محیط زیستی و اجتماعی کار سدسازی را انجام می‌دهیم، اظهار داشت: اگر  مطالعه انجام شده پاسخ مثبت داشته باشد، پروژه خود را اجرایی خواهیم کرد و در غیر این صورت، تلاش می‌کنیم تا مانع را از سر راه برداریم و یا اینکه، از آن صرفنظر می‌کنیم.

    وزیر نیرو با تاکید بر استفاده از آب‌های غیرمتعارف و شور و پساب برای موارد صنعتی و کشاورزی که باید ادامه داشته باشد، توجه به کیفیت آب و مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبریز را مهم دانست، و در ادامه اظهار امیدواری کرد، چارچوب‌های همکاری بین وزارت نیرو و UKEF و انرژی‌های تجدیدپذیر منجر به نتیجه شود.

    وی با بیان اینکه اتصال شبکه‌های برق کشورها آن‌ها را قادر خواهد کرد که از سرمایه گذاری برای تأمین پیک برق آزاد شوند اظهار داشت: ما معتقد هستیم، بهم پیوستن شبکه‌های برق تاثیرات مثبتی برای کشورهای منطقه خواهد داشت و با توجه به ظرفیت‌های جدید، سرمایه گذاری در بخش برق بسیار بالا است.

    وی ادامه داد: زمان پیک در کشورهای مختلف در فصل‌ها و ساعات متفاوت است، به عنوان نمونه، پیک مصرف برق در کشورهای گرجستان، آذربایجان و روسیه در زمستان است، در حالی‌که پیک مصرف برق در ایران، پاکستان و افغانستان در تابستان‌ها است و با اتصال شبکه‌های برق، ما در تابستان از کشورهای شمالی برق دریافت کنیم و در فصل زمستان که مصارف ما کم می‌شود برق در اختیار کشورهای شمالی خواهیم گذاشت.

    وزیر نیرو با اشاره به 15 سال فعالیت بازار برق گفت: در 5 سال اخیر موفق به راه‌اندازی بورس انرژی شدیم که یک بازار رقابتی قابل توجه برق را ایجاد کرده است و نهادی است که خارج از بدنه دولت قرار داشته و مسئولیت تنظیم مقررات را به عهده دارد.

    وی با اشاره به مذاکره‌ای که با مسئولان انرژی انگلیس داشته است، گفت: دولت انگلیس می‌تواند کمک کند تا بازار برق در منطقه توسعه یابد.

    چیت‌چیان با بیان اینکه، آنچه که در بورس انرژی تبادل می‌شود قریب 10 درصد برقی است که در کشور ما مصرف می‌شود و 90 درصد برق در بازار برق معامله می شودگفت: درصدد این هستیم تا غیر از بازار برق ظرفیتی را ایجاد کنیم تا سرمایه گذاران با اطمینان بیشتری نسبت به امنیت سرمایه خود در آینده در این راه گام بردارند.

    وی ادغام احتمالی وزارت نیرو و نفت را یک موضوع بروکراسی که تاثیری در بازار برق نخواهد داشت دانست و در ادامه بیان داشت: قوانین بازار برق و انرژی وابسته به این موارد نیست و سال‌ها است که در کشور ما بحث ادغام این دو وزارتخانه وجود دارد ولی اتفاقی نمی‌افتد.

    وزیر نیرو حجم پروژه‌هایی که تا 5 سال آینده اجرایی خواهند شد را 30 میلیارد دلار در بخش برق و 12 میلیارد دلار در بخش آب و فاضلاب ذکر کرد و در ادامه گفت: انتقال تکنولوژی به عنوان یکی از ارکان مهم همکاری شرکت‌های خارجی با شرکت‌های ایرانی است که می‌تواند در فرآیند پیشبرد کارها نقش بسزایی داشته باشد.

    وی با بیان اینکه، انتقال تکنولوژی را در قرارداد ذکر می‌کنیم و حجم سرمایه‌گذاری محدودیت ندارد افزود: شرکت‌های خارجی الزاما باید شریک ایرانی داشته باشند و این کار برای آن‌ها یک فاکتور مهم است.

    وی یاد آور شد: شرکت‌های خارجی می‌توانند شرکت خود را در ایران ثبت کند و مانند سایر شرکت‌های ایرانی‌ها به فعالیت بپردازند.

    چیت‌چیان با تاکید بر مشارکت شرکت‌های خارجی و ایرانی و اینکه، شرکت‌های خارجی بایستی در بازارهای خود شرکت‌های ایرانی را مشارکت دهند گفت: به عنوان نمونه، شرکتی از دانمارک برای ساخت توربین‌های بادی سرمایه گذاری می‌کند و بسیاری از شرکت‌های محدوده خود را به بازار ایران نیز معرفی می‌کند.

    چیت چیان تاکید کرد: نحوه فاینانس و استفاده از تسهیلات مالی که برای ایران فراهم می‌شود می‌تواند تأثیر زیادی در روند همکاری داشته باشد.

    وی با اشاره به این مطلب که 50 هزار مگاوات طی 10 سال آینده به ظرفیت برق کشور اضافه می‌شود،‌ 33 میلیون مشترک برق کشور تحت پوشش شبکه‌های هوشمند قرار خواهند گرفت، گفت:‌ 5 میلیون مشترک ایرانی از طریق شرکت‌های داخلی و 28 میلیون مشترک دیگر با همکاری شرکت‌های خارجی منتفع خواهند شد.

    وی تصریح کرد: در این خصوص شرکت‌هایی ازچین، کره جنوبی و آلمان با ما همکاری خواهند کرد و با زیمنس انگلستان هم مذاکره کرده‌ایم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو