عصر بازار

ورود به بازار بورس، آینده سهام عدالت را تضمین می کند؟

عصر اعتبار- کارشناسان اقتصادی معتقدند که بازار بورس مناسب ترین مکان برای ساماندهی سهام عدالت است زیرا با ارائه فرصت های بیشتر به سهامداران ، بستر مناسب برای خرید و فروش و تبدیل این سهام ها مهیا می شود.

ورود به بازار بورس، آینده سهام عدالت را تضمین می کند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سعید زمانیان عضو کمیسیون برنامه بودجه محاسبات مجلس دوره نهم شورای اسلامی  با اشاره به این که سهام عدالت به دلیل عدم توزیع مناسب با مشکلات بسیاری مواجه شده، اظهار کرد: واگذاری های سهام عدالت به طور جدی در بازار بورس اتفاق نیفتاده و این برگه ها در برخی موارد به صورت ناقص بوده یا به هیچ وجه توزیع نشده و سهام داران به دلیل این که نمی توانند آن را به شخص دیگری واگذار یا خرید و فروش کنند سرگردان مانده اند.

    وی با اشاره به اینکه برای احیای طرح باید این برگه ها وارد بازار بورس شود بیان کرد:با آزاد سازی واگذاری ها و اختیار دادن به سهام داران باید ورودی و خروجی های مثبت و منفی و چگونگی استفاده از این سهام بررسی شود .

    این عضو کمیسیون برنامه بودجه محاسبات مجلس نهم شورای اسلامی افزود : باید نظارت های بیشتری در بحث خرید و فروش یا انتقال سهام عدالت در بحث خصوصی سازی کامل و همچنین ورود به بازار بورس انجام شود.

    زمانیان با اشاره به اینکه روند کنونی عرضه سهام عدالت ناکارآمد است، اشاره کرد: بازار بورس مناسب ترین مکان برای ساماندهی سهام عدالت است زیرا ارائه فرصت های بیشتر به سهامداران، بستر مناسب را برای خرید وفروش وتبدیل این سهام ها مهیا می سازد .

    وی با اشاره به این که سهام عدالت تاکنون هیچ تاثیر مثبتی در وضعیت اقتصادی و معیشت مردم نداشته، افزود: در این طرح، واگذاری های غیر اصولی و توزیع برگه های بی سامان برای شراکت در کارخانه ها و واحدهای تولیدی که آینده مشخصی برای رشد اقتصادی آنها تعریف نشده، باعث سردر گمی مردم شده است.

    زمانیان در پایان گفت:  مهم ترین نقاط ضعف سهام عدالت مشخص نشدن میزان پرداختی ها ، سوددهی ها و واگذاری هاست که متاسفانه این امر شفاف سازی نشده و در این بین برخی از کارخانه ها با کمبود نقدینگی مواجه شدند و باعث شده آنطور که باید این امر محقق و اجرایی نشود.

    **** سهام عدالت به سرنوشت یارانه دچار شد

    عظیم ثابت کارشناس بورس  گفت: سهام عدالت از ابتدا بر اساس یک برنامه درست و ضوابطی مدون اجرایی نشده است.

    وی در ادامه افزود: مسئولان با ارائه این سهام قصد کمک به قشر ضعیف جامعه را داشتند اما از آنجایی که وضعیت سودآوری شرکت ها با توجه به برنامه ریزی نامنظمی که داشتند مناسب نبود ، این سهام ها کنار گذاشته شدند.

    ثابت همچنین اظهار داشت: سودی که در ابتدا به سهام داران پرداخت کردند یک سود غیر منطقی بود که اگر به دنبال سهام دار کردن مردم بودیم باید از مکانیزمی استفاده می شد که تداوم داشته باشد.

    وی تصریح کرد: وقتی شرکت های سهام عدالت تبدیل به شرکت های استانی سهام شدند موجب شد تا به دلیل عدم نظارت،  سوءاستفاده هایی از جانب افراد سودجو صورت گیرد و پرونده های قضایی بسیاری در این خصوص تشکیل شده است.

    ثابت در خصوص عاقبت سهام عدالت عنوان کرد: سهام عدالت به سرنوشت یارانه ها دچار شد و به دلیل نبود برنامه ای کار آمد با شکست مواجه شده وبه اهداف مورد انتظار دست پیدا نکردیم.

    وی در پایان بیان کرد: ماهیت سهام عدالت خوب است چراکه اگر اقدام به سهام دار کردن مردم کنیم در واقع دید آن ها را نسبت به بازار سرمایه عوض خواهیم کرد به شرطی که ساختار آن را تغییر دهیم و برنامه ریزی مشخص کوتاه مدت و میان مدت داشته باشیم و تفاوتی بین سهام داران عدالت و سهام داران عادی قائل نباشیم و از مکانیزم بازار سرمایه برای تقسیم سود و واگذاری سهام ها استفاده کنیم و درنهایت گروه هدف موردنظر کاملا مشخص باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو