عصر بازار

وضعیت روابط بازرگانی دوکشور پیش از بسته شدن مرزها

عصر اعتبار- دبیرکل اتاق مشترک ایران و ترکیه ارزش مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۴ را ۱۵ میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: ایران و ترکیه بیشترین دروازه های تجاری را با یکدیگر دارند و از چهار دروازه، کالاها را صادر و وارد می کنند.

وضعیت روابط بازرگانی دوکشور پیش از بسته شدن مرزها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، سید جلال ابراهیمی امروز شنبه  با توجه به بسته شدن مرزهای ایران با ترکیه و توقف صادرات کالا، افزود: بیشتر کشورها با ترکیه یک یا دو دروازه ورودی دارند اما ایران از طریق چهار مرز می تواند با این کشور مبادله تجاری داشته باشد.
    وی ادامه داد: بیشتری صادرات ایران به ترکیه شامل نفت و گاز، کالاهای پتروشیمی و محصولات کشاورزی است و در مقابل، ایران از ترکیه ماشین آلات، قطعات ماشین آلات و مواد شیمیایی وارد می کند؛ این کالاها تحت لیسانس کشورهای اروپایی در ترکیه تولید می شود و ایران با توجه به کوتاهی مسافت، نیاز خود را از این کشور تامین می کند.
    ابراهیمی با بیان اینکه مراودات ایران و ترکیه پیوسته ادامه دارد؛ افزود: این روند گاهی کم و زیاد می شود اما هیچگاه قطع نشده است زیرا ایران و ترکیه بخشی از نیازهای یکدیگر را از دو کشور تامین می کنند.
    دبیرکل اتاق مشترک ایران و ترکیه افزود: علاوه بر این، با ترکیه همکاری های اقتصادی گسترده ای داریم؛ به طور نمونه در شمال غرب کشور شاهد سرمایه گذاری ترک ها هستیم؛ گرچه آنها در خراسان و خوزستان نیز سرمایه گذاری کرده اند.
    وی افزود: علاوه بر این، در زمینه صنایع معدنی در ترکیه سرمایه گذاری کرده ایم؛ بویژه در زمینه سرب و روی با آنها همکاری داریم.

    ** تعویق نشست تجاری ایران و ترکیه
    ابراهیمی اضافه کرد: قرار بود سه شنبه این هفته، نشستی تجاری بین ایران و ترکیه با حضور وزیر جهادکشاورزی در آنکارا برگزار شود که با وقوع بحران در آن کشور، این نشست به تعویق افتاد.
    به گفته وی، این نشست قرار بود در زمینه حاصلخیزی خاک، فرآورده های دریایی و شیلات و سایر مسایل کشاورزی بویژه خشکبار و بسته بندی مذاکراتی میان ایران و ترکیه انجام شود که به زمانی دیگر موکول خواهد شد.
    به دنبال کودتای نافرجام بخشی از ارتش ترکیه برای سرنگونی دولت رجب طیب اردوغان، نایب رئیس ستاد فرماندهی ارتش این کشور اعلام کرد در جریان این کودتا 90 کشته و 1154 زخمی شده اند. همچنین در آنکارا در دو افسر ارشد و در مجموع 1563 نظامی دستگیر و 104 تن از نظامیان شورشی نیز کشته شده اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی