عصر بازار

یک کارشناس بازار سرمایه:

تحولات ترکیه روی بورس ایران تاثیر ندارد

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تحولات اخیر ترکیه معتقد است همچنان که سال‌هاست در دیگر کشورهای همسایه ایران هم‌چون افغانستان تحولاتی این‌چنینی رخ می‌دهد، ایران به این تحولات عادت کرده و موضوعات رخ داده در ترکیه روی بورس تهران تاثیری ندارد.

تحولات ترکیه روی بورس ایران تاثیر ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سلامی در مورد تاثیر تحولات اخیر ترکیه در بازار سرمایه ایران گفت: از دیدگاه من تحولات ترکیه هیچ ارتباطی با بازار سرمایه ایران ندارد، چرا که بورس ایران ارتباطی با بورس‌های دیگر کشورها ندارد.

    وی ادامه داد: از طرفی تا آنجا که من خبر دارم این کودتا به نتیجه نرسیده و ما هم در کشورمان عادت داریم که اطراف‌مان ناآرام باشد. مثلا افغانستان سال‌هاست که آن وضع است، در نتیجه برای بورس تهران چندان فرقی نمی‌کند که وضعیت ترکیه چگونه باشد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها مربوط به کالاهایی است که صادر و وارد می‌کند برفرض که هرکدام از این کشورها نباشند ما می‌توانیم از طریق امارات صادرات و واردات‌مان را انجام دهیم. من در تحولات ترکیه موضوعی را نمی‌بینم بخواهد در بورس ایران تاثیر گذاشته باشد.

    سلامی تاکید کرد: نقش ایران در بازارهای بین‌المللی بسیار بسیار اندک است، بنابراین اتفاق‌هایی که در اروپا و آمریکا و حتی ترکیه می‌افتد، روی اقتصاد ایران تاثیر ندارد، مگر این‌که آن اتفاق‌ها تبدیل به یک بحران جهانی شود. البته در همین حالت هم در سال‌های گذشته دیدیم که بحران سال 2008 روی اقتصاد ایران چندان تاثیری نداشت و حتی در آن دوران بورس ایران برعکس دنیا رونق بیشتری هم گرفت.

    وی افزود: ما هنوز بعد از گذشت یکسال از برجام قادر نشدیم ارتباط بانکی‌مان را با دنیا برقرار کنیم. ارتباط بین‌المللی نیاز به پول‌های بین‌المللی دارد و هنوز ریال توانسته ثبات لازم را در بازارهای بین‌المللی به دست آورد و به عنوان یک ارز باثبات شناخته شود. تحقق این موضوع مستلزم زمان و چاره‌اندیشی‌هایی است و تا زمانی که آن چاره‌اندیشی‌ها صورت نگیرد ما این مشکلات را خواهیم داشت.

    این کارشناس بازار سرمایه درباره‌ انعقاد قرارداد بین بورس ایران و بورس آتن اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت بورس آتن از بورس ایران بدتر است و چندان روی بازار سرمایه آتن نمی‌توان حسابی باز کرد. باید از کسانی که این قراردادها را بستند پرسید که این قراردادها چه تاثیری روی بازار سرمایه ایران دارد.

    سلامی درباره انعقاد قرارداد بورس ایران و بورس مونیخ نیز گفت: ما شرکت‌هایی مثل پتروشیمی داریم که می‌تواند محصولات‌شان در بازارهای بین‌المللی عرضه شود. قیمت محصولات پتروشیمی با ارزهای خارجی مانند دلار سنجیده می‌شود. در این زمینه مراوداتی با مونیخ داریم. اگر این قراردادها و تصمیم‌گیری‌ها خوب اداره شوند قرارداد ایران با مونیخ می‌تواند در کوتاه‌مدت اثر مطلوبی بر بازار سرمایه ایران داشته باشد.

    وی درباره‌ عضویت بورس ایران در فدراسیون جهانی بورس‌ها نیز ادامه داد: این عضویت اقدام خوبی است. مزیت ما در صنایع بین‌المللی کالاهای نفتی و فلزات اساسی است، بنابراین می‌توانیم با مبادله این کالاها در بازارهای جهانی فعال باشیم.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به گذشتن یکسال از توافق وین اظهار کرد: زمانی که برجام عملی شد بورس منفی را طی کرد و این نشان می‌دهد که یکسری تصمیمات داخلی روی بورس تهران اثر می‌گذارد.

    سلامی افزود: مداخلاتی که دولت در قیمت‌گذاری‌ها می‌کند، وجود شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی در بورس و تسلط اطلاعات غیرواقعی بر اطلاعات شفاف موضوعاتی است که بورس ایران را با بورس دیگر کشورها متمایز کرده است.

    وی تصریح کرد: بورس آینه اقتصاد هر کشور است، ولی در اکثر مواقع بورس ایران آینه اقتصاد ایران نبود، در حال حاضر بازار سرمایه ایران تا حدودی به این سمت پیش می‌رود و نشانگر اقتصاد کشور می‌شود. در نتیجه تا زمانی که اقتصاد درست نشود بورس ما تکان نخواهد خورد و تلاش‌ها برای افزایش شاخص راه به جایی نمی‌برد.

    این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: زمانی که بانک‌های ما در وضعیت خوبی قرار ندارند نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که مثل سابق قیمت سهام بانک‌ها دهها برابر قیمت اسمی‌شان باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو