عصر بازار

پس از کودتا ؛

ارزش لیر ترکیه ۴.۶ درصد در برابر دلار آمریکا کاهش یافت

عصر اعتبار- به دنبال انتشار خبر کودتا در ترکیه، ارزش لیر ترکیه بیشترین کاهش ۸ سال اخیر را در برابر دلار آمریکا تجربه کرد.

ارزش لیر ترکیه ۴.۶ درصد در برابر دلار آمریکا کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، به دنبال انتشار خبر کودتا در ترکیه، ارزش لیر ترکیه بیشترین افت خود در 8 سال اخیر را تجربه کرد و ارزش اوراق خزانه داری آمریکا بالا رفت. ارزش سهام در بورس آمریکا نیز کاهش یافت.

    بعد از تحولات نیمه شب گذشته ترکیه، ارزش لیر 4.6 درصد در برابر دلار آمریکا کاهش یافت و به 3.0157 در برابر هر دلار رسید که بیشترین کاهش از سال 2008 تاکنون بود.

    در بازارهای آسیا ارزش ین ژاپن در برابر دلار آمریکا نیز تقویت شد و به 104.88 در برابر هر دلار رسید.

    در حالی که شاخص های سهام آمریکا که معاملات آنها در ساعت 4 بعد از ظهر دیروز به پایان رسید، تغییر اندکی را شاهد بود، پس از انتشار خبر کودتا در ترکیه، شاخص استاندارد اند پورز 500 شاهد کاهش بود.

    در همین حال، بانک جهانی با انتشار گزارشی اعلام کرده که به رغم افزایش مصرف داخلی در ترکیه، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه نخست سال کند شده است. بر این اساس، رشد تولید ناخالص داخلی ترکیه در سه ماهه نخست 2016 در مقایسه با سه ماهه پایانی 2015 به 3.3 درصد رسیده، در حالی که این رقم در کل سال 2015، 4 درصد بوده است.

    بانک جهانی خاطر نشان کرده که نرخ تورم ترکیه در ماه های اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته که عمدتا ناشی از کاهش تورم مواد غذایی بوده است. نرخ تورم 12 ماهه با 1.9 درصد کاهش نسبت به بالاترین رقم خود در ژانویه 2016 به 7.6 درصد در ماه ژوئن رسیده است.

    بانک جهانی پیش بینی کرده که رشد تولید ناخالص داخلی ترکیه در کل سال 2016 به 3.5 درصد برسد که نیم درصد کمتر از کل سال 2015 خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی