عصر بازار

ضمانت‌های صحا بدون سپرده برای شرکت‌های الکترونیک صادر می‌شود

عصر اعتبار- مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) از صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های فعال حوزه الکترونیک کشور بدون سپرده‌گذاری در صحا خبر داد.

ضمانت‌های صحا بدون سپرده برای شرکت‌های الکترونیک صادر می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر علی وحدت در نشست آشنایی با خدمات و تسهیلات صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) که در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: صنعت الکترونیک از صنایعی است که میانگین ارزش افزوده بالایی دارد و می‌تواند فرصت‌های شغلی زیادی را در کشور ایجاد کند؛ چراکه بهترین دانشجویان دانشگاهی از رشته‌های برق و الکترونیک فارغ التحصیل می‌شوند؛ اما با توجه به ظرفیت‌های این حوزه سهم آنها در اقتصاد و صنعت ناچیز است و چندان همخوانی با استعدادهای کشور ندارد.

    وی با اشاره به اینکه تحقق اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند توجه به نیروهای جوان و شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپاست، گفت: لازم است برای حرکت درست شرکت‌های نوپا مدل‌های رشد آنها طراحی شده و برنامه‌های حمایتی را بر اساس میزان رشد تنظیم کنیم؛ چراکه شرکت‌های زیادی بوده‌اند که با انجام چند طرح اما بدون برنامه‌ای دراز مدت از دور رقابت در بازار خارج شده‌اند. این در حالی است که تعریف مگاپروژه‌ها برای شرکت‌های نوپا می‌تواند بازار آنها را تامین کرده و باعث رشد آنها شود.

    رییس هیات مدیره صحا تصریح کرد: صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) با این هدف که چنانچه حوزه الکترونیک پیشرفت کند می‌تواند پیشران صنایع نوین کشور باشد، شکل گرفته است و هم‌اکنون وزرای صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفاع، نیرو، اقتصاد و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعضای مجمع عمومی صحا را تشکیل می‌دهند.

    دکتر وحدت با بیان اینکه اعطای تسهیلات مالی و صدور ضمانت‌نامه دو فعالیت اصلی صحا را تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: در راستای ورود به روش‌های جدید حمایتی، صندوق درصدد اجرای سرمایه‌گذاری ریسک پذیر به صورت غیر مستقیم است که شیوه‌نامه‌های مربوطه تدوین و بزودی به صورت پایلوت اجرا می شود.

    وی در ادامه با اشاره به برنامه صحا در جهت تعریف پروژه‌های بزرگ با کمک سایر نهادها و سازمان‌ها خاطرنشان کرد: صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) امید دارد که با راه‌اندازی این مگاپروژه‌ها بتواند شرکت‌های مستعد را در زنجیره تامین نیازهای این پروژه‌ها مشارکت داده و ضمن تامین بازار آنها، هم رشد این شرکت‌ها ممکن شود و هم نیازهای بخشی صنعت کشور رفع شود.

    همچنین راضیه علیرضایی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ابتدای این نشست که با حضور فعالان صنعتی و دانشگاهی حوزه الکترونیک استان خراسان رضوی برگزار شده بود، گفت: رشته الکترونیک یکی از کد رشته‌هایی است که دارای ارزش‌افزوده فراوانی است و توجه به آن در راستای اقتصاد مقاومتی است.

    وی با اشاره به وجود فرصت استفاده از این کدرشته در جهت ایجاد اشتغال اظهار کرد: الکترونیک و نرم‌افزار یکی از کد رشته‌هایی است که دارای ارزش‌افزوده اقتصادی بالاتری از میانگین ارزش‌افزوده فعالیت‌های استان است، همچنین میانگین بهره‌وری سرمایه در این کد رشته نیز در استان بالاتر است؛ درنتیجه فرایندهایی که برای این طرح وجود دارد، واضح‌تر و در راستای اقتصاد مقاومتی است.

    علیرضایی با تأکید بر اینکه این فعالیت نیازمند عزم همگانی است، اظهار کرد: در این فعالیت بزرگ شدن مبتنی بر وجود بازوی دانش، بین‌الملل و روابط بین‌الملل و بازاریابی و شناسایی محصولات جدید است که نیازمند کاری بزرگ است.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ضمن تأکید بر حمایت از تولیدات داخلی در استان و توسعه بخش صنعت، اظهار کرد: استان علیرغم دارا بودن منابع عظیم نیازمند همکاری گروهی جهت پیشبرد اهداف و کمک به اقتصاد استان است.

    وی با اشاره به ارتباط مستمر میان صنعت و دانشگاه گفت: دانشگاه‌ها باید بتوانند در پرورش دانشجو به‌خصوص در بخش صنعت به شکل معقول و با توجه به نیاز آن، نقش خود را ایفا کنند.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود تشکیل کارگروه حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری و ستاد تسهیل استان را ازجمله اقدامات مؤثر در جهت برطرف کردن موانع تولید و صنعت عنوان و خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با استفاده از فرصت‌های موجود، در توسعه صنعت و رفع موانع تولید استان گام برداریم.

    وی در ادامه با اشاره به مزین شدن امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اظهار کرد: یکی از مقولاتی که در بحث اقتصاد مقاومتی پایبند هستیم، این است که باید نقاط شایسته در بحث اقتصاد و تولید باهدف افزایش صادرات موردتوجه قرار گیرد و فعالیت آن‌ها افزایش یابد.

    علیرضایی ضمن نارضایتی از عدم‌ حمایت کافی از بخش تولید داخلی افزود: حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی تنها باکم کردن سود تسهیلات، ایجاد رقابت، توسعه صادرات و حمایت از تولید داخلی معنا خواهد داشت.

    وی با اشاره به اهمیت اقدام و عملی کردن تولید تأکید کرد: آرمان‌های انقلاب زمانی اتفاق می‌افتد که تولید گسترش یابد که درنتیجه مردم دغدغه اقتصاد نداشته باشند.

    بر اساس این گزارش، دکتر وحدت، مدیرعامل صحا در جریان سفر به مشهد مقدس، به همراه افسانه منصف عضو هیات مدیره و مدیر اداری و مالی، دکتر قربانی سرپرست مدیریت فنی و اقتصادی و سایر کارشناسان صحا بازدیدی هم از چندین شرکت بخش الکترونیک داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی