عصر بازار

خیز دلار در سربالایی

عصر اعتبار- بررسی ها از رشد ۵۰ تومانی قیمت دلار در بازار تهران حکایت دارد

خیز دلار در سربالایی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اگزیم، بهای دلار در بازار تهران که از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم روند آرام و کاملا باثباتی را پشت سر گذاشته است طی یک ماه گذشته با حدود 50 تومان رشد روبرو شده است. کارشناسان در بیان دلایل این رشد معتقدند این رشد قیمت به دلایلی از جمله رشد جهانی بهای دلار و از طرفی تقاضای تابستانی برای دلار افزایش یافته است. این در حالی است که خروج انگلستان از اتحادیه ار.پا قیمت دلار با رشد مناسبی در دنیای روبرو شده و این موضوع به بازار داخل نیز سرایت کرده است. این در حالی است که با توقف روند اختصاص ارز مبادله ای به تعدادی اقلام وارداتی زمینه هایی را برای تک نرخی شدن ارز در کشور فراهم کرده که این مسأله بر بازار ارز اثرگذار است.

    این در حالی است که روزانه فهرست کالاهایی که برای حذف ارز مبادلاتی به بانک مرکزی اعلام می شود. در این بین اما انتقال اثرات ناشی از تقاضا برای ارز از بازارهای دولتی و مبادلاتی به بازارهای اصلی باعث افزایش قیمت خواهد شد. این در شرایطی است که در کنار این انتقال اثر، موضوع دیگری که به زودی شاهد آن خواهیم بود موضوع تک نرخی شدن ارز است. تک نرخی شدن ارز همانطور که رییس اتاق تهران نیز اعلام کرده از ماه اینده اجرا خواهد شد. این موضوع احتمال دارد به افزایش قیمت دلار در بازار منجر شود. کارشناسان در عین حال معتقدند با تخصیص محدود دلار به واردات علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور می توان به اصلاح الگوهای وارداتی نیز امیدوار بود.

    به دنبال سیاست بازنگری در فهرست کالاهای وارداتی و نوع ارز اختصاص یافته به آنها، واردات 82 قلم کالای دیگر از دریافت ارز مبادله‌ای ممنوع شد. در حال حاضر آیین‌نامه ممنوعیت استفاده از ارز مبادله‌ای در واردات اقلام مذکور از طریق دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت به گمرکات، بانک مرکزی و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌های کشور ابلاغ شده است. همچنین به دلیل اقدامات اصلاحی دولت از مجموع 7350 ردیف تعرفه، تا کنون بیش از 2300 تعرفه در فهرست کالاهای وارداتی با ارز متقاضی قرار گرفته که از این میان نیز هزار ردیف تعرفه در گروه 10 قرار دارد که واردات آنها علاوه بر ارز متقاضی با پرداخت 2 برابر سود بازرگانی امکان‌پذیر است.

    برگشت دلار به کانال 3 هزار و 500 تومان زمینه ساز این شده که انتظارات متفاوتی در بازار ارز شکل بگیرد. در این وضعیت، مقاومت دلار در مرز 3 هزار و 500 تومان و ماندگاری آن در این کانال موجب شده برخی معامله‌گران به این باور برسند که این ارز از لحاظ فنی قوی شده است. در کنار وجه فنی، این دسته از معامله‌گران اعتقاد دارند که برخی شرکت‌های تجاری از ابتدای سال در انتظار بهبود بیشتر روابط بانکی بوده‌اند؛ در نتیجه، با ورود تقاضای این دسته، قیمت توان رشد بیشتری را خواهد داشت. همچنین در سال جاری، مصوباتی تصویب شد که براساس آن برخی از کالاها دیگر مشمول دریافت ارز مبادله‌ای نخواهند شد. خروج تقاضا برای تهیه ارز از مرکز مبادلات ارزی و ورود آن به بازار آزاد یکی دیگر از نشانه‌های افزایشی است.
    با وجود این، مقابل این دسته، گروهی در بازار وجود دارند که اعتقاد دارند، بازارساز در سال 95، به‌طور کامل توانسته است بازار را مدیریت کند و در صورتی که سمت تقاضا با تغییری مواجه شود، بازارساز با عرضه مناسب به آن پاسخ خواهد داد، عاملی که باعث خواهد شد، قیمت افزایش خاصی را تجربه نکند. این گروه بیشتر به تثبیت قیمت در دامنه‌ای محدود باور دارند. در حال حاضر این دو دیدگاه در بازار غالب است، ولی در کنار آنها، بازیگران دیگری نیز وجود دارند که معتقدند قیمت دلار در سطح 3هزار و 500 تومان ماندگار نخواهد بود و به کانال 3 هزار و 400 تومان بازخواهد گشت. این دسته کسانی هستند که گمان می‌کنند بازارساز تمایلی ندارد که دلار در کانال 3 هزار و 500 تومان قرار بگیرد. این دسته در کنار این باور دارند که با تقویت روابط بانکی، قیمت دلار پایین تر خواهد آمد.

     

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی