عصر بازار

راهکارهای "وارن بافت" برای سرمایه‌گذاری در سهام؛

تبدیل ۴۰ دلار به ۱۰ میلیون دلار

عصر اعتبار- وارن بافت احتمالاً بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار تاریخ است و راه حل ساده‌ای دارد که می‌تواند به شما کمک کند ۴۰ دلار امروزتان را به ۱۰ میلیون دلار تبدیل کنید.

تبدیل ۴۰ دلار به ۱۰ میلیون دلار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از عصر بازار، چند سال پیش وارن بافت مدیرعامل Berkshire Hathaway در مورد یکی از شرکت‌های محبوبش کوکاکولا صحبت می‌کرد و اینکه چطور پس از تقسیم سهام و سود سهام و سرمایه‌گذاری صبورانه، کسی که فقط 40 دلار سهم شرکت را وقتی در سال 1919 عرضه عام شد خریده بوده الآن بیش از 5 میلیون دلار خواهد داشت. در آوریل 2012 وقتی هیئت‌مدیره پیشنهاد تقسیم سهام این تولیدکننده محبوب نوشیدنی را داد این تصور دوباره به روزتر شد و شرکت اعلام کرد که آن 40 دلار الآن 9.8 میلیون دلار می‌ارزد. و اگر این مقدار را باز هم برای زمان حال به روز کنیم می بینیم که آن 9.8 میلیون الآن حتی حدود 10.8 میلیون دلار می‌ارزد.

    قدرت صبر و حوصله

    می‌دانم که 40 دلار در سال 1919 با 40 دلار الآن خیلی تفاوت دارد. اگرچه حتی پس از در نظر گرفتن تورم آن 40 دلار به 540 دلار به پول الآن تبدیل می‌شود. به زبان دیگر، ترجیح می‌دهید یک Xbox One داشته باشید یا حدود 11 میلیون دلار پول نقد؟
    ولی مسئله این است که علیرغم این قضیه سرمایه‌گذاری در کوکاکولا در آن زمان یا در حدود یک قرن پس از آن کار عاقلانه‌ای نبوده است. قیمت شکر در حال افزایش بود. جنگ جهانی اول فقط یک سال پیش تمام شده بود. رکود اقتصادی بزرگ چند سال بعد اتفاق افتاد. جنگ جهانی دوم باعث شد تا شکر جیره‌بندی شود. و تعداد بیشماری مسائل دیگر در 100 سال گذشته که هر کسی را به این فکر می‌انداخت که آیا اصلاً باید پولش را در سهام سرمایه‌گذاری کند؟ چه برسد به اینکه در شرکتی تولیدکننده محصولات مصرفی مثل کوکاکولا.

    خطرات زمان‌بندی

    همان طور که بافت به کرات اشاره کرده است زمان‌بندی کردن برای وارد بازار شدن می‌تواند بسیار ریسکی و خطرناک باشد. وی می‌گوید: «با شروع یک بیزینس خوب شما می‌توانید پیش‌بینی کنید که چه اتفاقی خواهد افتاد. ولی نمی‌توانید بفهمید کی این اتفاق خواهد افتاد. شما هیچ‌گاه نباید روی بخش «کی» قضیه تمرکز کنید بلکه فقط باید روی بخش «چه» متمرکز باشید. اگر در مورد «چه» حق با شما باشد دیگر لازم نیست در مورد «کی» اش نگران باشید.
    بسیاری مواقع به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود که برای وارد بازار شدن زمان تعیین کنند و وقتی شروع به سرمایه‌گذاری کنند که بازار صعودی است و وقتی سهم خود را بفروشند که بازار در حال ریختن است.
    این نوع تحلیل تکنیکال تغییرات سهام و خرید براساس اینکه قیمت‌ها چگونه در طول 200 روز به طور متوسط تغییر می‌کنند یا دیگر تغییرات تصادفی معمولاً توجه زیادی را به خود جلب می‌کند ولی ثابت شده است که تصمیم‌گیری براساس آن‌ها با تصمیم‌گیری تصادفی هیچ تفاوتی ندارد.

    سرمایه‌گذاری برای طولانی مدت

    افراد نیاز دارند تا بدانند که سرمایه‌گذاری مثل شرط‌بندی روی ضد حملات تیم فوتبال آنگولا در مقابل تیم برزیل نیست! بلکه در عوض به معنی خرید یک بیزینس واقعی و قابل‌لمس است.
    این خیلی مهم است که قیمت نسبی ای که دارید برای آن بیزینس پرداخت می‌کنید را متوجه شوید ولی چیزی که مهم نیست تلاش برای فهم این موضوع است که آیا در حال خرید در زمان درست هستید یا خیر زیرا این در واقع چیزی جز یک تصور شخصی و بی‌پایه نمی‌تواند باشد.
    به زبان خود بافت اگر بخواهید بشنوید: «اگر در مورد انتخاب بیزینس درست عمل کرده باشید پول زیادی نصیبتان خواهد شد.» بنابراین اصلاً برای تلاش برای خرید سهام براساس اینکه نمودار تغییرات قیمت سهام در 200 روز گذشته چگونه تغییر کرده است وقت صرف نکنید. در عوض همیشه به یاد داشته باشید: «اینکه سهام یک شرکت عالی را به قیمت مناسب بخرید بسیار بیشتر به نفعتان خواهد بود.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی