عصر بازار

ضرورت گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی

عصر اعتبار- مدیران ارشد استان فارس بر این باورند که برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید این مقوله را به یک گفتمان عمومی تبدیل کرد تا در یک تلاش فراگیر بتوان در سال اقدام و عمل به این شعار محوری از جانب مقام معظم رهبری جامه عمل پوشاند .

ضرورت گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، آنان می گویند : اگر بخواهیم فارغ از حرکت های خودجوش مردمی که در قالب تشکل های مردم نهاد تبلور می یابد نگاهمان برای عملیاتی کردن فرایند شکل گیری اقتصاد مقاومتی تنها و تنها به دولت و درآمدهای نفتی باشد ، نمی توان به تحقق این مهم در شرائط فعلی امیدوار شد.
    به باور این عده از مسئولان اجرایی گرچه نقش دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی موثر است ولی بدون شک تا زمانی که عزم حرکت این مقوله به لایه های زیرین جامعه و مردم منتقل نشود و در افکار و اذهان عمومی به یک دغدغه پیش رو تبدیل نشود نمی توان به موفقیت چشمگیری در این حوزه دست یافت .
    * لزوم نهادینه شدن گفتمان اقتصاد مقاومتی
    به گفته امام جمعه شیراز اقتصاد مقاومتی زیر مجموعه های فراوانی دارد .دروهله نخست باید مبحث گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی را نهادینه کند و این مهم باتکیه برکارهای کارشناسی با جدیت دنبال شود.
    آیت الله اسدالله ایمانی ضمن تشریح سازو کارهایاین گفتمان سازی می افزاید : تبدیل شدن اقتصاد مقاومتی به گفتمان عمومی، به این منظور است که این مهم تنها در قالب دولت نباشد و جریان اقتصادی با یک هدف و زاویه هماهنگ و همسو در بدنه جامعه دنبال و همه جامعه به طور یکسان درگیر موضوع اقتصاد مقاومتی شود.
    وی معتقد است گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی را رسانه ها رقم خواهند زد که باید به صورت عملی با یک جریان سازی خبری مفیدو مطلوب برای تبدیل کردن اقتصاد مقاومتی به یک فرهنگ برای مردم وارد عرصه اطلاع رسانی شوند.
    نماینده ولی فقیه در فارس باتاکید بر تشکیل کار گروهی در این زمینه معتقد است که باید کارکرد کارگروه گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی استان ارزیابی و تحلیل شود که هر دستگاه اجرایی استان در این زمینه چه اقدامی انجام داده و یا در جلسات کارگروه شرکت کرده اند و درواقع بدنبال این ارزیابی ها بتوان با نارسایی ها برخورد بموقع و قاطع کرد.
    وی افزود: اقتصاد مقاومتی در حال حاضر در دولت به شکل قرارگاهی در حال دنبال کردن است که این بهترین راه برای پیگیری این مهم در کشور است زیرا اگر اقتصاد مقاومتی به صورت فرماندهی متمرکز نباشد، کار به صورت صحیح دنبال نمی شود.

    ** تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند مشارکت مردم است
    استاندار فارس هم در این ارتباط گفت : برای تحقق مقوله محوری اقتصاد مقاومتی نیازمند حضور و مشارکت آحاد مردم در جامعه و گفتمان سازی عمومی هستیم چرا که در مبحث اقتصادی باید برای اینکه توسعه کارآفرینی در کشور رشد پیدا کند، مشارکت مردم را به حداکثر برسانیم و در اقتصاد مقاومتی نیز همه اقشار مختلف مردم را دریر این مهم کنیم.
    سیدمحمد علی افشانی با تاکید بر اینکه نقش دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی مهم است وتا زمانی که این مهم به بدنه جامعه وارد نشود نمی توان موفق عمل کرد اظهارداشت: در هر کاری مردم اگر بدانند اختیار دارند و آینده آن مشخص است وارد می شوند چرا که تجربه نشان داده انسان ها در بی اعتمادی تصمیم نمی گیرند.
    افشانی اضافه کرد: بندهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی یک الگو و راهنماست که باید به همه این بندها باهم توجه شود و در صورت اجرا کردن همه این بندهای اقتصاد مقاومتی می توان شاهد تاثیرات مثبت آن در اقتصاد کشور و به تبع آن استانها بود.
    استاندار فارس ادامه داد: تمام بندهای اقتصاد مقاومتی با هم مرتبط هستند و حتی یک جمله اضافه هم در 24 بند اقتصاد مقاومتی وجود ندارد و در حقیقت این سند بالا دستی برگرفته از تجربه بیش از 70 ساله ایران در برنامه ریزی مدون و دانش محور در بخش اقتصاد در کشور ایران است.
    وی عنوان داشت: شفاف سازی و جلوگیری از زمینه های فساد بندهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی است که جامعه نیز بر روی آن تاکید فراوان دارد و در این زمینه هر کس باید از خود شروع کند و در نتیجه جامعه خود به خود به سمت پاکی و شفافیت سوق داده می شود.
    او افزود: در بحث اقتصاد مقاومتی اگر همه نگاه ها معطوف به دولت شود این مهم در جامعه محقق نمی شود ولذا بحث امروز ما در اقتصاد مقاومتی، گفتمان سازی و درگیر کردن تمام مردم جامع با این گفتمان است.
    افشانی گفت: در بحث گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی باید محدودیت ها و شرایط فعلی به مردم گفته شود تا انتظارات معقول و پایین آورده شود زیرا در شرایط غیر واقعی و افزایش توقعات نمی توانیم پاسخ دهی مناسب و مثبت داشته باشیم.
    وی بیان کرد: مبحث گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی باید از آموزش و پرورش و نوجوانان و جوانان ما آغاز شود تا نهادینه شود و این درحالی است که رسانه ها به ویژه شبکه های مجازی نیز نقش مهم و تعیین کننده ای در این عرصه دارند.
    افشانی اظهارداشت: اگر رسانه ها و شبکه های اجتماعی در زمینه های اقتصاد مقاومتی احساس مسئولیت و برای ترویج این فرهنگ مشارکت کنند می توان شاهد تحولات در این بخش در جامعه باشیم.
    * تدوین برنامه های اقتصاد مقاومتی باید همراه با اقدام و عمل باشد
    تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) گفت: تدوین برنامه های اقتصاد مقاومتی در هر منطقه ای از جمله استان فارس باید با اقدام و عمل همراه باشد تا یک گفتمان و فرهنگ سازی عمومی در جامعه محقق شود.
    آیت الله سیدعلی اصغر دستغیب بیان کرد: به نتیجه رسیدن و تحقق عملی اقتصاد مقاومتی باید با تدوین برنامه های جامع و عملی دنبال شود که افراد شایسته در این عرصه محتوا و وضعیت این بخش را تبیین کنند.
    وی افزود: در بخش اقتصاد مقاومتی نباید متوقف شویم بلکه باید ستادی با دربرگیری کارگروه های تخصصی عناوین اقتصاد مقاومتی را به تناسب محتوا روشن و برای هر کارگروه تعیین کند.
    آیت الله دستغیب اظهارداشت: اقتصاد مقاومتی کلید راهگشای بخش اقتصادی کشور است که همگان باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند تا به یک گفتمان عمومی تبدیل شود که همت همه مردم در این زمینه نیاز است.
    * همراهی مردم برای تحقق اقتصاد مقاومتی الزامی است
    معاون سیاسی امنیتی واجتماعی استانداری فارس گفت: برای اجرای عملی و تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه همراهی و مشارکت مردم نیاز ضروری است و بدون درگیر کردن مردم در این حوزه رهبه جایی نخواهیم برد.
    هادی پژوهش جهرمی بیان کرد: اگر قرار باشد مساله اقتصاد مقاومتی تنها از طریق دولت، دستگاه های اجرایی، مدیران، نخبگان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دنبال و با عدم همراهی و همگانی مردم دنبال شود، موفقیتی حاصل نخواهد شد.
    وی افزود: در اقتصاد مقاومتی حرکت یک سویه و بدون مشارکت مردم مناسب نیست و در شرایط کنونی نیز اقداماتی انجام شده اما همراهی مردم را به دنبال نداشت، لذا تاکنون موفق نبوده ایم.
    پژوهش جهرمی اظهارداشت: باید اقتصاد مقاومتی را برای مردم تعریف و تبیین کنیم و سهم مردم و دولت را بیان کنیم زیرا همراه و همگام نشدن مردم در عملی شدن اقتصاد مقاومتی یک ایراد و اشکال بزرگ است که درصد موفقیت را کم می کند.
    وی اضافه کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه نیازمند همراهی مردم است و مردم ما در دوران جنگ تحمیلی هم جنگ را خوب فهمیدند و توانستند با ایستادگی به پیروزی برسند که در اقتصاد مقاومتی نیز برای موفقیت نیازمند حرکت انقلابی دستگاه ها، ارگان ها و مردم هستیم.

    ** مبارزه جدی با قاچاق کالا در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی
    فرمانده نیروی انتظامی استان فارس هم بر این باور است که یکی از وظائف نیروی انتظامی در مبحث اقتصاد مقاومتی، بحث سلبی مبارزه با قاچاق کالا است که اگر در هر منطقه ساز و کار لازم برای مبارزه با قاچاق کالا تعریف و بخوبی عملیاتی شود به همان میزان زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی و دریک کلام امکان استفاده از داشته های داخلی را فراهم کرده ایم .
    سردار سرتیپ دوم احمدعلی گودرزی با بیاناین مطلب که مبارزه با کالای قاچاق یک بحث بحق و برای تقویت تولید داخلی است که همگان باید در این زمینه با نیروی انتظامی همکاری لازم را داشته باشند تاکید کرد :موضوع مبارزه با کالای قاچاق یک کار فرهنگی است که باید بیش از گذشته در دستور کار قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی