عصر بازار

کارشناسان ارزی اصفهان مطرح کردند:

عدم پایداری ارز تک نرخی با سرکوب قیمتی کنونی

عصر اعتبار- یک کارشناس ارزی گفت: نظارت بانک مرکزی برای باقی ماندن ارز در یک نرخ بسیار حیاتی است و مهم‌تر اینکه، با سیاست‌های سرکوب‌گرانه فعلی در بازار ارز، موفقیت این طرح با تردید مواجه است.

عدم پایداری ارز تک نرخی با سرکوب قیمتی کنونی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، در دومین روز هفته و در حالی‌که همچنان پس‌لرزه‌های کودتای ناکام ترکیه در منطقه پابرجاست، بازارهای مالی اصفهان واکنشی به اخبار التهاب سیاسی در خاورمیانه نداشت و حتی گروگان‌گیری سیاسی در ارمنستان و برخی اخبار داخلی نیز تأثیر چندانی بر معاملات امروز از خود برجای نگذاشت.

    در حالی‌ که مهم‌ترین اخبار داخلی، به صحبت‌های معاون مالیاتی کشور در مورد تقسیط مالیات بنگاه‌های مشکل‌دار، نشست خبری مدیرعامل تأمین اجتماعی و عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا اختصاص داشت، بورس رشد کرد، قیمت سکه کاهش یافت و دلار مجدداً به حمایت قبلی نزدیک شد.

    * بهبود نسبی حجم و ارزش معاملات

    معاملات امروز بازار سرمایه با لیدری گروه پالایشگاهی و تشکیل صف خرید در این نمادها آغاز شد؛ انتشار دو گزارش مثبت از پالایشگاه‌های شیراز و لاوان این بار توانست گروهی غیر از گروه خودرو را به رهبری بازار برساند اما این پایان کار نبود و بازگشایی ایران‌خودرو پس از 4 روز توقف، مجدداً معادلات را به هم‌ریخت و موجب بی‌نظمی در بازار شد.

    ایران‌خودرو که هفته قبل برای برگزاری مجمع عمومی متوقف‌شده بود، پس از تعویق این مجمع امروز باقیمت 311 تومانی گشایش یافت و حجم 21 میلیونی به خود دید. سایپا نیز باوجود افزایش تقاضا نتوانست در مثبت کامل بسته شود اما بار دیگر بیشترین حجم معاملات بازار را به خود اختصاص داد.

    برخلاف روز قبل، امروز بازار اقبالی به گروه معدنی نشان نداد و نمادهای مطرح این گروه به‌صف فروش رسیدند؛ در گروه فلزی اما فولاد مبارکه در آخرین روز معامله قبل از مجمع، مثبت معامله شد و با ثبت حجم 55 میلیون سهمی در قیمت 127 تومان به استقبال مجمع تقسیم سود خود رفت که از دید کارشناسان، اخبار مهمی در آن از سوی مدیرعامل شرکت مطرح خواهد شد.

    شاخص کل در پی معاملات مثبت امروز، 326 واحد رشد کرد و ارزش معاملات نیز از 400 میلیارد تومان عبور کرد که نسبت به‌روز قبل افزایش نشان می‌دهد.

    * آرامش ارزی

    در حالی‌ که زمزمه تک‌نرخی شدن ارز در شهریور ماه از سوی مسؤولان بانک مرکزی در طی هفته‌های اخیر تقویت‌شده، همچنان فاصله ارز مبادله و آزاد ثابت باقی‌مانده و در بازار آزاد نیز تحرک خاصی مشاهده نمی‌شود.

    در این‌ بین اما بازار گمانه‌زنی در مورد قیمت ارز تک‌نرخی داغ شده و یکی از صرافان حاضر در خیابان سپه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این‌ باره اظهار کرد: در مورد قیمت‌گذاری ارز باید عوامل مختلفی همچون رشد اقتصادی، تورم انتظاری، نیاز تجاری، تراز تجاری و میزان فروش نفت را موردبررسی قرارداد اما به نظر می‌رسد با توجه به تورم تک‌نرخی کنونی و ضعف قابل‌توجه تقاضای مؤثر، عدد مذکور در محدوده 3 هزار و 700 تومان تعیین شود.

    وی در ادامه افزود: البته نظارت بانک مرکزی برای باقی ماندن ارز در یک نرخ بسیار حیاتی است و همانند دوره قبل، مجدداً تورم به دو رقم برسد، ارز تک‌نرخی پایداری نخواهد داشت و مهم‌تر اینکه، باسیاست‌های سرکوب‌گرانه فعلی در بازار ارز، موفقیت این طرح با تردید مواجه است.

    به‌ هر روی، در معاملات امروز، دلار در محدود 3 هزار و 507 تومانی نوسان کرد و از حجم معاملات نیز کاسته شد.

    * کاهش قیمت در غیاب قیمت‌گذاری جهانی

    در دومین روز تعطیل از بازارهای جهانی، بازار سکه نیز به‌رسم هفتگی، معاملاتی کم رونق را پشت سر گذاشت و قیمت سکه نقدی در بازار اصفهان با هزار تومان کاهش به یک‌میلیون و 90 هزار تومان رسید؛ نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز امروز هر دو کاهشی و به ترتیب در قیمت‌های 546 و 282 هزار تومان معامله شدند.

    در بازار آتی نیز، قیمت‌ها بین 2 الی 3 هزار تومان کاهش را تجربه کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو