عصر بازار

وام راه چاره بازی‌ نیست

عصر اعتبار- مدیرعامل یک شرکت‌ بازی‌سازی پرداخت وام را راهی نامناسب برای سرمایه‌گذاری در حوزه بازی‌سازی دانست که ریسک بالایی را به بازی‌ساز تحمیل می‌کند و لزوم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را توضیح داد.

وام راه چاره بازی‌ نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، امیرحسین فصیحی وضعیت سرمایه‌گذاری در حوزه بازی‌های داخلی را نامناسب دانست و توضیح داد: اوضاع سرمایه‌گذاری روی بازی‌ها در ایران خوب نیست. اگر عناصر صنعت را در نظر بگیریم مانند تولید، آموزش، ابزار و غیره، از مولفه‌های جدی سرمایه‌گذار است که متاسفانه در این زمینه خیلی سرمایه‌گذار خصوصی خیلی کم است و اگر تولیدکننده بخواهد با سرمایه خودش بازی تولید کند، برایش دشوار است.

    وی با اشاره به موانع سرمایه‌گذاری در حوزه بازی‌سازی اظهار کرد: در حوزه بازی، اگر سرمایه‌گذاری دانش تخصصی نداشته باشد، یا مشاورانی نداشته باشد که بتوانند خوب و بد این حوزه را از هم تشخیص دهند، نمی‌داند در صورت سرمایه‌گذاری چه اتفاقی برایش می‌افتد، بنابراین سرمایه‌گذارها باید به هر طریقی شده، مثلا از طریق شرکت‌های ناشر که متخصص آشنا به بازی را دارد، اطلاعاتی را درباره بازی پیدا کنند.

    این فعال حوزه بازی‌سازی در ادامه بیان کرد: همچنین این مساله که از بازار ایران هم می‌توان کسب درآمد کرد، باید رسانه‌ای‌تر شود، زیرا شاید بسیاری افراد ندانند که می‌توان حتی در ایران هم از بازی‌ها پول خوب به دست‌ آورد و حتی بازی‌های وجود دارند که درآمدهای روزانه میلیونی دارند.

    فصیحی با اشاره به وام‌هایی که توسط نهادهای دولتی و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به بازی‌سازها داده می‌شود، گفت: وام گرفتن خطرناک است و هیچ جای دنیا دادن وام به خصوص برای بازی‌سازی راه‌حل مناسبی نیست، زیرا وام یعنی چند برابر ریسک روی دوش بازی‌ساز و تولیدکننده وجود دارد.

    وی با بیان اینکه بازی‌سازی باید سرمایه‌گذار خصوصی داشته باشد که روی چند پروژه سرمایه‌گذاری کند، افزود: موفقیت حداقل یک مورد از پروژه‌ها، پروژه‌های ناموفق را جبران می‌کند، در نتیجه تولیدکننده و سرمایه‌گذار ضرر نمی‌کنند، در صورتی که گرفتن وامی که باید همان پول را با بهره‌اش پرداخت کرد، ریسک بسیار بالایی است و حتی شرکت ما با وجود سابقه‌ای که در بازی‌سازی دارد، جرات نمی‌کند وام بگیرد و تیم‌های کوچکتر اگر بخواهند وام بگیرند باید ریسک بالایی را بپذیرند.

    این فعال بازی‌ساز در ادامه با بیان اینکه بنابراین وام حمایت محسوب نمی‌شود، گفت: اگر می‌خواهند از این قضیه حمایت کنند باید پروژه‌ها را به صورت علمی بررسی کنند و در پروژه‌ها شریک شوند، کاری که خود بنیاد ملی‌ بازی‌های رایانه‌ای قبلا انجام می‌داد و خیلی بهتر بود، همان‌طور که در پروژه گرشاسب با شرکت ما 50 درصد شریک شد و بخشی از هزینه تولید را داد و ریسک شرکت را پایین ‌آورد.

    فصیحی به فعالیت‌ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در جهت حمایت از بازی‌سازی اشاره و بیان کرد: بنیاد همیشه به فکر کارهای زیربنایی بوده و این کارها هم لازم است. فعالیت‌هایی مانند برگزاری رویداد، نمایشگاه، حمایت از فعالیت‌هایی که درباره بازی و بازی‌سازی رخ می‌دهد همیشه خوب بوده است و اتفاقا بنیاد باید همیشه کارهای زیرساختی کند.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر فعالیت‌های زیرساختی بنیاد، باید سازمان‌هایی وجود داشته باشند که در صورت لزوم حاضر به سرمایه‌گذاری شوند همان‌طور که بنیاد قبلا این کار را می‌کرد و اگر الان هم نمی‌خواهد درگیر این کارها شود، بهتر که سازمان‌های خصوصی وارد این عرصه شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو