عصر بازار

عضو هیات علمی دانشگاه علامه:

اصلاح نظام پولی و بانکی راه تسویه بدهی دولت است

عصر اعتبار- عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) فروش اوراق اسلامی از سوی دولت را به شرط عملیاتی شدن، ایده ای خوب اما موقتی دانست و برای حل ریشه ای مسائل، اصلاح سیستم پولی و بانکی را پیشنهاد کرد.

اصلاح نظام پولی و بانکی راه تسویه بدهی دولت است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، کارشناسان اقتصادی نزدیک به جریان بازار مدتی است انتشار اوراق قرضه (با نسخه اسلامی) را به عنوان یک سیاست فوری برای گشایش قفل اقتصاد معرفی می کنند.
    در این زمینه عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) امروز (دوشنبه) درباره فروش اوراق اسلامی  گفت: دولت می تواند با این اقدام بدهی کنونی را صاف کند اما آیا مشکل حل می شود و دوباره تکرار نمی شود؟ بنابراین این یک راه حل موقتی است.
    «محمدقلی یوسفی» افزود: معتقدم راه حل اساسی دیگری برای حل مشکل بدهی های دولت وجود است که دولتمردان به آن فکر نکرده اند که آن، یک تصمیم جدی برای اصلاح نظام پولی و بانکی است تا به صورت بنیادی قضیه حل شود.
    به گفته وی، دولت ها نباید در صورت بیشتر شدن هزینه از درآمدشان و برای تامین بودجه به سراغ سیستم بانکی بروند.
    این کارشناس اقتصادی گفت: معتقدم راه حل های کنونی برای اصلاح نظام بانکی کارساز نیست و پیشنهادهایی دارم اما نمی توان راهکارهای کارشناسی را به صورت رسانه ای مطرح کرد؛ بلکه باید آنها را به طور بسیار جدی در محافل تصمیم ساز به بررسی گذاشت تا درباره آن تصمیم گیری شود.
    این تحلیلگر اقتصادی گفت: درست است که اوراق قرضه نقدینگی را جمع می کند اما مدتی پیش دولت با هدف کاهش نقدینگی و نرخ سود فروش اوراق مشارکت را آغاز کرد و پس از یک تا دو سال رکود عمیق تر شد و اکنون مشاور بانک مرکزی اعلام می کند به این دلیل باید نرخ سود بانکی پایین بیاید که مردم پول های خود را در بانک گذاشته اند، تقاضا کاهش پیدا کرده نقدینگی کم شده است و دچار مشکل شده ایم.
    وی افزود: بنابراین اگر هدف از انتشار اوراق قرضه روشن نباشد، دوباره این چرخه تکرار می شود و تضمینی وجود ندارد جمع کردن دوباره نقدینگی با همان مشکلی که مشاور بانک مرکزی مطرح می کند، روبرو نشود.
    یوسفی تاکید کرد «ما اکنون مشکل پول و اعتبار نداریم که بخواهیم از سیستم بانکی داخلی یا خارجی قرض کنیم بلکه به قدر کافی درآمدهای ارزی و پشتوانه پولی داریم اما سیاست ها بدرستی دنبال نشده است و دولتمردان تاکنون چندان از راه حل های درست بهره نگرفته اند».
    عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) درباره راه های دولت برای پرداخت بدهی ها بدون انتشار اوراق قرضه یا استقراض داخلی یا خارجی گفت: راه های زیادی بویژه مربوط به مساله رانت ها وجود دارد اما نمی توان آنها را رسانه ای کرد؛ زیرا آن وقت باید به این و آن جواب پس بدهیم. همچنین باید کسی باشد که از پیشنهاد کارشناسی استقبال کند.
    وی ادامه داد: حتی می توان تجربه کشورهای دیگر مانند ترکیه را در ایران پیاده کنیم که در این زمینه اقدام کرد و موفقیت آمیز بود.
    یوسفی گفت: باید به این سو برویم که سرانجام برای سیاست های پولی تصمیم عقلایی گرفته شود.
    این کارشناس اقتصادی گفت: دولت از برخی نهادها طلب دارد که اگر بتواند این طلب را دریافت کند، رقم آن بیشتر از معوقات بانکی می شود. اگر به دنبال راه حل های کوتاه مدت هستیم، همین تهاتر بدهی شرکت های دولتی می تواند موثر باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو