عصر بازار

بهبود لیره ترکیه در پی کودتای نافرجام

عصر اعتبار- بازارهای مالی در پی شکست کودتای نظامی در ترکیه، نشانه‌هایی از انعطاف پذیری را نشان دادند و لیره بزرگترین بهبود را در میان ارزهای بازارهای نوظهور داشت.

بهبود لیره ترکیه در پی کودتای نافرجام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، لیره ترکیه تقریبا نیمی از ضرر روز جمعه را که پس از انتشار خبر کودتای بخشی از ارتش برای براندازی دولت رجب طیب اردوغان متحمل شده بود، جبران کرد. راند آفریقای جنوبی و پزوی مکزیک هم صعود کردند در حالیکه ین که یکی از داراییهای مطمئن به شمار می رود، پس از ثبت بزرگترین کاهش هفتگی از سال 2009، به روند نزولی ادامه داد.

    شاخص ام اس سی آی آسیا اقیانوسیه بجز شاخص ژاپن و شاخص استاندارد اند پورز 500 آمریکا به رکورد بالایی صعود کردند در حالیکه طلا با کاهش روبرو شد.

    لیره در معاملات روز دوشنبه 1.9 درصد در برابر دلار افزایش یافت در حالیکه روز جمعه 4.6 درصد ریزش کرده بود. راند آفریقای جنوبی که روز جمعه 2.4 درصد سقوط کرده بود، 1.4 درصد بهبود یافت و پزوی مکزیک 0.5 درصد رشد کرد.

    نرخ برابری ین در برابر دلار آمریکا 0.6 درصد کاهش یافت و به 105.47 ین رسید. ارز ژاپن پس از اعلام جدیدترین برنامه اقتصادی دولت شینزو آبه در صورت پیروزی در انتخابات، 4.1 درصد در هفته گذشته کاهش داشت که بزرگترین کاهش از سال 2009 بود.

    شاخص دلار بلومبرگ 0.1 درصد رشد کرد در حالیکه در معاملات روز جمعه پس از گزارشهایی که نشان داد خرده فروشی آمریکا و تولید صنعتی این کشور در ماه گذشته رشد کرده است، 0.4 درصد صعود کرده بود.

    کودتای نافرجام ترکیه کمتر از یک هفته پس از بهبود بازارهای سهام جهان از شوک رای انگلیس برای ترک اتحادیه اروپا روی داد که موجب شده بود حدود چهار تریلیون دلار در مدت دو روز از ارزش بازارهای سهام جهانی کاسته شود.

    شین اولیور، مدیر استراتژی سرمایه گذاری در شرکت AMP Capital Investor در این باره گفت: ریسک ژئوپلیتیکی دوباره سربرافراشته است اما کودتای اخیر چهارمین کودتای به وقوع پیوسته در ترکیه از سال 1060 بوده و بعید است تاثیر طولانی بر بازارهای جهانی داشته باشد.

    در این بین بانک سرمایه گذاری گولدمن ساش پیش بینی خود از لیره را اوایل هفته جاری مورد بازبینی نزولی قرار داد و اعلام کرد این ارز ظرف سه ماه به 3.10 کاهش خواهد یافت. این بانک در گزارشی اعلام کرد اگرچه میزان ابهام پس از شکست کودتا کاهش چشمگیری پیدا کرده و کودتای مجدد بعید به نظر می رسد اما سطح ریسک سیاسی همچنان بالا مانده و پیامدهایی برای اقتصاد خواهد داشت.

    مقامات ترکیه پس از این کودتا تلاش کردند پیش از گشایش بازارهای جهانی، تاثیر این رویداد را محدود کنند و به وام دهندگان نقدینگی نامحدود و تدابیری برای حمایت از لیره را وعده دادند. بانک مرکزی ترکیه قرار است روز سه شنبه یک نشست سیاست پولی برگزار کند و اقتصاددانان در نظرسنجی روز جمعه بلومبرگ پیش بینی کرده اند نرخ بهره بین بانکی در این نشست 50 واحد کاهش پیدا کند.

    بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره بین بانکی را امسال در بحبوحه کندی رشد تورم، به میزان 175 واحد کاهش داده و از صعود داراییهای ترکیه حمایت کرده است. شاخص بورس استانبول که در زمان کودتا تعطیل بود، امسال 15 درصد رشد کرده و بازده اوراق قرضه پنج ساله ترکیه بیش از سایر اقتصادهای نوظهور بجز برزیل کاهش یافته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو