عصر بازار

معاون سازمان زمین‌شناسی:

رونق معادن طلای ایران با برداشته شدن محدودیت صادرات

عصر اعتبار- معاونت اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی گفت: برداشته شدن محدودیت صادرات طلا و صادرات با مجوز بانک مرکزی و وزارت صنعت عنصر ارزشمندی است که باعث استفاده‌های متنوع از شمش و ارتقای ارزش افزوده در محصولات طلا می‌شود.

رونق معادن طلای ایران با برداشته شدن محدودیت صادرات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، بهروز برنا درباره رفع ممنوعیت صادرات طلا اظهار کرد: در حوزه طلا، دولت بیشتر تصمیم گیرنده است. با این اقدام دولت به نوعی جاذبه‌هایی برای تولیدکنندگان طلا ایجاد می‌شود تا این دسته از معدنکاران نیز بتوانند ذخایری که از طلا به صورت شمش حاصل می‌شود، جنبه صادراتی هم پیدا کنند.

    او با بیان اینکه 52 درصد طلای تولیدی دنیا در آسیا مصرف می‌شود، افزود: قاره آسیا یکی از قاره‌هایی است که مصرف طلای بسیار بالاتری از قاره‌های دیگر دارد. ایران ما هم جزو کشورهایی است که در زمینه مصرف طلا سهم زیادی دارد. در حالی که ایران دارای ذخایر بسیاری طلاست اما سیاست‌هایی که در این راستا تعریف کرده بیشتر مبنی بر واردات بوده است و برای صادرات همواره سخت‌گیری‌هایی داشته است. اما دولت چین می‌گوید هر خارجی که به معدن طلای ما برای سرمایه‌گذاری می‌آید، می‌تواند طلای تولیدی‌مان را با قیمت روز جهانی صادر کند.

    برنا با بیان اینکه هر کشور معدن‌خیزی برای کنترل واردات و صادرات طلای خود شرایطی را تعیین می‌کند، گفت: این سیاست‌های اقتصادی را معمولا اقتصاددانان یا دولتمردان اقتصادی در هر کشوری تعیین می‌کنند و برداشته شدن محدودیت صادرات طلا شاید ریشه در رونق تولید طلا در معدن داشکسن کردستان که در حال حاضر قزاق‌ها آن را به بهره‌برداری می‌رسانند، داشته باشد. در حقیقت انگیزه معدنکاران طلا با اجازه صادرات افزایش پیدا خواهد کرد.

    معاونت اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی افزود: یکی از دلایل اینکه دولت محدودیت صادرات طلا در معادن را برداشته است نیز می‌تواند این باشد که شاید بانک مرکزی پولی نداشته تا تولید معدنکاران طلا‌ی داخلی را خریداری کند. اگرچه سطح خرید طلای بانک مرکزی از خارج بسیار است و ایران به میزان بسیاری واردات طلا دارد. اما خیلی هم تولید طلای‌مان بالا نیست. این در حالی است که قزاقستان سالانه 40 میلیون تن تولید می‌کند و ایران شش میلیون تن طلا به تولید می‌رساند.

    او به انحصار بانک مرکزی در واردات و صادرات طلا اشاره کرد و گفت: برداشته شدن محدودیت صادرات طلا و صادرات با مجوز بانک مرکزی و وزارت صنعت عنصر ارزشمندی است که باعث استفاده‌های متنوع از شمش می‌شود و برای ارتقای ارزش افزوده در محصولات طلا شرایط مطلوب‌تری را ایجاد خواهد کرد.

    به تازگی رئیس هیات عامل ایمیدرو در این خصوص گفته است: با توجه به این که سیاست دولت معطوف به تعادل در بازار ارز و طلا است، بانک مرکزی اجازه داد صادرات طلا انجام شود تا سود آوری در اقتصاد صورت گیرد و علاقمندان خارجی نیز به سرمایه‌گذاری در حوزه طلا ترغیب شوند.

    او گفته است: با قرار گرفتن معدن طلای زرشوران در چرخه تولید و همچنین بهره‌برداری بخش خصوصی از معدن طلای ساریگونی، می‌توان گفت که جمهوری اسلامی ایران در چرخه تولید طلا در صف کشورهایی قرار گرفته که قابل اتکا هستند. با توجه به احداث فاز 2 طلای زرشوران و شناسایی معادن مناسبی برای استخراج در حوزه سیاه جنگل بلوچستان که آگهی های آنها تا پایان امسال منتشر خواهد شد، میزان تولید افزایش خواهد داشت.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو یادآور شد:ثبت رکورد در معدن طلای موته طی سال گذشته و همچنین برنامه سال جاری برای افزایش تولید،‌ از شرایط مساعد برای تولید طلا خبر می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی