عصر بازار

رونق بورس‌های آسیایی از شکست کودتای ترکیه

عصر اعتبار- بازارهای سهام آسیا پس از اینکه وال استریت هفته گذشته را با افزایش به پایان برد، کودتای نظامی در ترکیه شکست خورد و آمار اقتصادی چین بهتر از حد مطلوب گزارش شد، روز دوشنبه به سطح بالاتری صعود کردند.

رونق بورس‌های آسیایی از شکست کودتای ترکیه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، شاخص ام اس سی آی آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن روز دوشنبه 0.2 درصد رشد کرد و به 432.85 واحد رسید که بالاترین سطح در 9 ماه گذشته بود.

    شاخص هانگ سنگ هنگ کنگ با 0.2 درصد رشد، به 21693.96 واحد رسید و شاخص اس اند پی/ای اس ایکس 200 استرالیا با 0.5 درصد رشد، در 5456.70 واحد قرار گرفت. شاخص سنسکس هند 0.5 درصد افزایش یافت و در 27987.03 واحد ایستاد و شاخصهای سهام در تایوان، سنگاپور و نیوزیلند هم صعود کردند. شاخص شانگهای کامپوزیت 0.2 درصد کاهش یافت و به 3051.82 واحد رسید. بازارهای ژاپن به مناسبت تعطیلات عمومی بسته بودند.

    شاخصهای بزرگ سهام وال استریت هفته گذشته پس از گزارشی که رشد میزان خرده فروشی در آمریکا را نشان داد، برای سومین هفته متوالی افزایش یافتند. وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد میزان خرده فروشی در ژوئن 2.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. وزارت کار آمریکا هم اعلام کرد قیمتهای مصرفی یک درصد در ژوئن نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و احتمال افزایش نرخهای بهره آمریکا در سال جاری را تقویت کرد که به صعود بازارهای سهام منجر شد. در معاملات روز جمعه شاخص داوجونز اینداستریال اوریج 0.1 درصد رشد کرد و به 18516.55 واحد رسید. استاندارد اند پورز 500 با 0.1 درصد کاهش در 2161.74 واحد بسته شد. نزدک کامپوزیت 0.1 درصد کاهش یافت و در 5029.59 واحد بسته شد.

    بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، بازارهای سهام نوظهور در پی اقدام بخشی از ارتش ترکیه به کودتا و براندازی دولت روز جمعه ملتهب شدند، اما تحلیلگران مالی پیش بینی کردند تاثیر این اتفاق کوتاه مدت خواهد بود. روبل روسیه، پزوی مکزیک، راند آفریقای جنوبی و سایر ارزها در برابر دلار کاهش یافتند. کودتای نافرجام ترکیه کمتر از یک هفته پس از بهبود بازارهای سهام جهان از شوک رای انگلیس برای ترک اتحادیه اروپا روی داد که در نتیجه آن حدود چهار تریلیون دلار در مدت دو روز از ارزش بازارهای سهام جهانی کاسته شده بود. مقامات ترکیه پس از این کودتا تلاش کردند پیش از گشایش بازارهای جهانی، تاثیر این رویداد را محدود کنند و به وام دهندگان نقدینگی نامحدود و تدابیری برای حمایت از لیره را وعده دادند. بانک مرکزی ترکیه قرار است روز سه شنبه یک نشست سیاست پولی برگزار کند و اقتصاددانان در نظرسنجی روز جمعه بلومبرگ پیش بینی کرده اند نرخ بهره بین بانکی در این نشست 50 واحد کاهش پیدا کند.

    از سوی دیگر آماری که روز جمعه منتشر شد، نشان داد اقتصاد چین در سه ماهه دوم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.7 درصد رشد کرد که نسبت به سه ماهه اول تغییری نداشت. تحلیلگران پیش بینی کرده بودند نرخ رشد اقتصادی در مدت مذکور به 6.6 درصد کاهش پیدا کند. سرمایه گذاری دارایی ثابت در چین در ماه ژوئن بر مبنای سال به سال 9 درصد رشد کرد که کمتر از 9.4 درصد در مدت مشابه سال گذشته بود و تولید صنعتی این کشور در همین مدت 6.2 درصد رشد کرد که بهتر از 5.9 درصد در مدت مشابه سال گذشته بود در حالیکه خرده فروشی 10.6 درصد رشد کرد که بهتر از 10 درصد مشاهده شده بود. تحلیلگران سیتی گروپ در گزارشی نوشتند: دورنمای دارایی‌های پریسک با آمار بهتر از حد مطلوبی که از سوی چین منتشر شد، بهبود پیدا کرد و به همراه ثبات ارزش یوان، ریسک پذیری در میان سرمایه گذاران را بهبود خواهد بخشید.

    در بازارهای کالا، قیمت نفت خام آمریکا در معاملات الکترونیکی بازار نیویورک دو سنت کاهش یافت و در 45.97 دلار در هر بشکه ایستاد. بهای این معاملات روز جمعه 27 سنت افزایش داشت و در 45.95 دلار بسته شد. بهای نفت برنت که قیمت پایه معاملات بین المللی است، 20 سنت افزایش یافت و در 47.81 دلار قرار گرفت. بهای این معاملات روز جمعه با 24 سنت افزایش، در 47.61 دلار بسته شده بود.

    در بازارهای ارزی، دلار از 104.81 ین در روز جمعه به 105.52 ین در روز دوشنبه افزایش یافت. یورو از 1.1037 به 1.1062 دلار صعود کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو