عصر بازار

مقایسه جایگاه ایران پیش از برجام با اکنون بیانگر موفقیت هاست

عصر اعتبار- «گنادی آودییف» دیپلمات بلندپایه شوروی سابق و روسیه و از کارشناسان منطقه گفت: تهران با بردباری و مهارت دیپلماتیک دو ساله توانست به برجام برسد و مقایسه جایگاه بین المللی ایران پیش از این توافق با شرایط کنونی، بیانگر یکی از ابعاد موفقیت های جمهوری اسلامی در چارچوب این سند مهم است.

مقایسه جایگاه ایران پیش از برجام با اکنون بیانگر موفقیت هاست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، رایزن فرهنگی دوران اتحاد جماهیر شوروی در تهران و استاد «انستیتو تمدن جهانی» مسکو ضمن اشاره به اینکه در جریان دور مذاکرات منجر به برجام بن بست چند ساله گفت وگوهای ایران و 1+5 شکسته شد، اظهار کرد: تهران با امضای برجام نقش مثبت و ثبات آفرین خود را در خاورمیانه افزایش داد و این امر مهم در فعالیت های صلح جویانه منطقه تاثیرگذار بوده است.
    آودییف ادامه داد: ایران همواره برای تقویت صلح و ثبات منطقه بویژه کشورهای پیرامونی تلاش کرده و آثار رویکردهای جمهوری اسلامی برای ثبات و تامین امنیت منطقه بسیار قابل توجه بوده است.
    کارشناس ارشد سیاسی روس افزود: با وجود اینکه ایران هیچگاه سیاست های خصمانه علیه همسایگان خود و سایر کشورهای منطقه نداشته است، اما تلاش های گسترده ای از سوی غرب بویژه آمریکا برای سیاهنمایی انجام گرفت و به همین دلیل برنامه هسته ای جمهوری اسلامی در سال های پیش از رسیدن به برجام همواره در مرکز توجه و اقدام های منفی قدرت های بزرگ قرار داشت.
    استاد دانشگاه روس خاطرنشان کرد: هیچ یک از ادعاهای غرب علیه برنامه هسته ای ایران اثبات نشد، زیرا پایه و اساس معتبری نداشت و فقط طرح پیاپی ادعاها و جنجال سازی بدون پذیرش واقعیت های فنی بود، همین مسائل سبب شد که اثبات ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای دشوار شود.
    آودییف گفت: دلایل این ادعاها که از سوی منابع معتبر و مستند مطرح نمی شد، خصومت جویی بود که تهران توانست با شکیبایی دیپلماتیک در طول دوسال مذاکرات فشرده از سد ادعاها عبور کند.
    استاد انستیتو تمدن جهانی مسکو افزود: امضای برجام تمامی تلاش های برای سیاه نمایی ایران را که از سوی چند کشور غربی و همچنین خاورمیانه ای از جمله عربستان سعودی دامن زده می شد، کاملا ناکام گذاشت و نتیجه سال ها نقشه و توطئه های ضد ایرانی آنها را از بین برد.
    وی ادامه داد: امروز ایران با توانمندی در حل و فصل مسائل منطقه ای نقش خود را ایفا می کند و تمامی شرایط نیز برای افزایش جایگاه تهران در امور منطقه ای فراهم شده است.
    کارشناس روس همچنین گفت: برجام برای امور غیرسیاسی ایران بویژه اقتصادی نیز دستاوردهای مهمی داشته است و زمینه ازسر گیری همکاری ها با بسیاری از کشورهای توسعه یافته را فراهم کرده است. سفر پیاپی مقام های بلندپایه خارجی به تهران پس از برجام هم نشان می دهد که جمهوری اسلامی با برنامه ریزی و هدف گذاری مناسب، استفاده فراگیر از این فرصت ها را برای شکوفایی اقتصاد مهم می داند.
    وی افزود: روسیه نیز که در سال های اخیر برای دستیابی به توافق میان ایران و گروه 1+5 نقش ویژه ای ایفا کرده است برای تحکیم مشارکت راهبردی با تهران و توسعه همکاری ها در عرصه های مختلف تلاش می کند و دو کشور در این زمینه هماهنگ شده اند.
    آودییف در پایان گفت: مقام های روسی و ایرانی از توسعه روابط استقبال می کنند که زمینه ساز گسترش همکاری های دوجانبه در عرصه های مهمی همچون اقتصادی و بازرگانی، صنعتی، فناوری های پیشرفته، فرهنگی و انسانی به عنوان دستاوردهای مهم برجام است، زیرا تحریم ها را که مانع توسعه مناسبات بین المللی جمهوری اسلامی بود از میان برداشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی