عصر بازار

تجارت جهانی باید سیستم‌زدایی شود

عصر اعتبار- وزیر صنعت گفت:‌ برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی در راستای رفع چالش‌های اقتصادی، نیازمند سیاست‌زدایی از سیستم تجارت جهانی هستیم.

تجارت جهانی باید سیستم‌زدایی شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، محمدرضا نعمت‌زاده در چهاردهمین اجلاس گروه ٧٧ و چین با اشاره به اینکه ایران عضو G77 و عضو فعال آنکتاد از ابتدای آغاز به کار این مجموعه بوده است، گفت:‌ امروز باید در این مجموعه تمام عزم خود را به کار گیریم تا چیزی که چند دهه گذشته واضح به نظر می‌رسید را با حفظ توسعه و در قلب تمامی فرآیندهای تصمیم‌گیری در سیستم تجارت چندجانبه، تثبیت کنیم.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: چالش‌های اقتصادی پیش‌رو و آشفتگی در بخش‌های مختلف جهان به خوبی، نیاز به همکاری‌های بین‌المللی را در همه سطوح برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار به نمایش گذاشته است، از این رو این مهم  مستلزم بسترهایی است که باید به آن توجه شود.

    وی تصریح کرد: برای تحقق این امر نیازمند آن هستیم تا سیستم تجارت جهانی کاملا سیاست‌زدایی شود؛ ضمن اینکه مشکل تعمیق درآمد و فاصله تکنولوژی بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه زدوده شده و همچنین از  اقدامات قهری یک جانبه از آنجایی که بر توسعه مردم محور تآثیر منفی می‌گذارد، کاملاً ممانعت شود.

    وی خاطرنشان کرد:‌به عنوان یک کشوری که به تازگی تحریم‌های اقتصادی غیرعادلانه را پشت سر گذاشته‌ایم، موارد ذکرشده را  از مسائل بسیار مهم نه تنها برای ما بلکه برای تمام کشورهایی می‌دانیم که با این چالش در این سال‌ها مواجه هستند؛ در این میان یک راه برای دستیابی به این اهداف از طریق تقویت ضوابط جهان‌شمول سازمان تجارت جهانی به وسیله حفظ دروازه الحاق به همه کشورها است که این موضوع در نتیجه آنکتاد 14 پیش‌بینی شده است و امیدواریم از طریق مذاکرات اجرایی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی