عصر بازار

معاملات صرافان به پورتال ارزی وصل می‌شود

عصر اعتبار- سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اعلام اینکه معاملات صرافی‌ها بزودی به پورتال ارزی کشور متصل خواهد شد، گفت: ستاد با حذف کارت‌های هوشمند سوخت مخالف است.

معاملات صرافان به پورتال ارزی وصل می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، قاسم خورشیدی امروز در نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد راه‌اندازی کامل سامانه جامع ارزی کشور، گفت: پورتال ارزی کشور از چند سال پیش که کشور دچار بحران ارزی در سال‌های 90 و 91 شده بود، شکل گرفت. در سال 92 طراحی‌ها و پیاده‌سازی آن انجام شد و سال 93 عملا راه‌اندازی گردید.

    سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از اشکالات اساسی این پورتال را استقرار آن در بانک مرکزی ذکر کرد و افزود: بر این اساس این سامانه به بانک‌های عامل، گمرکات کشور و سازمان توسعه تجارت به عنوان متولیان تجارت خارجی کشور متصل نبود، اما در حال حاضر متصل شده است.

    وی ادامه داد: با این وجود صرافی‌های کشور به این سامانه متصل نیستند، اما بر اساس آیین‌نامه‌های مربوطه باید این اقدام صورت گیرد و تمام معاملات صرافی‌ها لازم است که در پورتال انجام شود. بر این اساس اگر ارزی بدون منشاء در کشور در یدِ اشخاص کشف شود، کاملا قاچاق محسوب می‌شود مگر اینکه منشاء آن در پورتال جامع ارزی قابل اثبات باشد و بانک مرکزی بر روی آن صحه بگذارد.

    خورشیدی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک معاملات صرافی‌ها به پرتال ارزی کشور متصل خواهد شد و خلاءهایی که در این زمینه وجود دارد از بین می‌رود.

    نظام دو نرخی سوخت فسادانگیز است

    وی در پاسخ به سوال دیگر در مورد موضع دقیق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره خواسته وزارت نفت برای حذف کارت سوخت گفت: سامانه هوشمند کارت سوخت قابلیت‌های قابل ملاحظه‌ای در اختیار اقتصاد کشور و بخش نفت قرار داده که چشم‌پوشی از آن به راحتی امکان‌پذیر نیست. ستاد کماکان با حذف کارت‌های هوشمند سوخت از گردونه فعالیت‌های اقتصادی مخالف است و معتقد است که این سامانه به اندازه کافی هزینه‌های مادی و معنوی در کشور پرداخت کرده و خدمات قابل ملاحظه‌ای را ارائه داده است.

    خورشیدی ادامه داد: بهترین و مستندترین آمارها مربوط به بخش حمل و نقل کشور را استفاده از کارت هوشمند سوخت در اختیار برنامه‌ریزان قرار می‌دهد، لذا حذف آن از نظر ستاد مناسب نیست.

    سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: مصوبه مجلس در این زمینه یک اشکال دارد که ما تصور می‌کنیم لازم است این اشکال رفع شود. بر اساس مصوبه مذکور، قیمت‌های فرآورده‌های نفتی در نرخ اسفند 94 فریز شده، تغییرات مربوطه مستلزم اجرای نظام دونرخی است. نظام دونرخی نظامی فسادانگیز است و ما هم موافق آن نیستیم. اگر این قید را مجلس از مصوبه بردارد می‌شود سازوکارهای دیگری را تمهید کرد که بدون استفاده از نظام دونرخی، سامانه هوشمند کارت سوخت را حفظ کنیم و نگه داریم.

    آغاز عملیات رجیستری موبایل تا دو هفته دیگر

    این مقام مسئول در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد طرح رجیستری موبایل گفت: بر اساس مصوبه 28 اردیبهشت ماه امسال دو ماه به وزارت ارتباطات برای انجام این کار فرصت داده شد. در جلسه 9 تیرماه جاری با حضور وزرا و ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری  بر اجرای این مصوبه صحه گذاشته شد. قرار است پایلوت اجرای این طرح تا اول مرداد آغاز شود و عملیات اصلی آن ظرف یکی دو ماه آینده پس از آن انجام گیرد.

    وی ادامه داد: با توجه به وعده‌های سازمان تنظیم مقررات، ظرف دو هفته آتی عملیات رجیستری آغاز شود و مرحله پایلوت آن آغاز شده است. با این وجود در حال حاضر مانعی برای خرید وجود ندارد.

    الزام آیفون به ایجاد نمایندگی

    خورشیدی در مورد استفاده از گوشی‌های آیفون و گوشی‌های جدیدی که وارد بازار می‌شوند، گفت: بر اساس قانون امور صنفی و حمایت از مصرف کنندگان هر کالایی برای توزیع در کشور باید زنجیره خدمات پس از فروش داشته باشد، اما سرویس‌گیری این نشان تجاری از اپراتورها با قانون مغایر است، ولی در شرایط فعلی عملیات رجیستری انجام نمی‌شود، زیرا اپراتورها انگیزه‌ای برای خدمات‌دهی به این گوشی‌ها ندارند.

    وی ادامه داد: اما با راه‌اندازی این سرویس به این نشان تجاری و به گوشی‌های جدیدی که وارد بازار می‌شوند از اپراتورهای سه گانه می‌توانند سرویس بگیرند. این به شرطی است که نمایندگی‌های مجاز آن به طور مستقیم در کشور تاسیس شوند. منع قانونی در این زمینه وجود ندارد، البته بستگی به سیاست‌های کشور مربوطه و همچنین وزارت صنعت ایران دارد.

    خورشیدی گفت: طی سه ماهه اول سال 94 بالغ بر 181 میلیارد تومان کالای قاچاق در کشور کشف و به سازمان اموال تملیکی تحویل شد که این رقم در سه ماهه نخست سال جاری به هزار و 631 میلیارد تومان افزایش یافته که رشد 900 درصدی داشته است. تعداد پرونده‌های کشف شده قاچاق و تشکیل شده در سه ماهه اول سال گذشته، 10 هزار و 700 فقره بوده که در سه ماهه امسال به 18 هزار و 197 پرونده افزایش یافته است.

    جزئیات پرونده‌های بزرگ ارزی و کشفیات طلا قاچاق

    خورشیدی درباره پرونده‌های بزرگ ارزی تشکیل شده قاچاق در همین مدت گفت: 2 میلیون و 600 هزار دلار در یک پرونده، 2 میلیون یورو در یک پرونده و 972 هزار دینار عراق در یک پرونده دیگر کشف شده است که مربوط به موارد ورودی و خروجی ارز است.

    این مقام مسئول در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه معادل 20 میلیارد تومان مصنوعات طلای خارجی در دو مغازه در یزد به صورت قاچاق کشف شد، افزود: 14 لنج لوازم خانگی در سواحل میناب، 2 لنج در سواحل نخل تقی و عسلویه، 9 کانتینر البسه گران‌قیمت در بندرعباس، 57 هزار دستگاه لوازم خانگی در یک انبار در اشتهارد، 22 هزار تخته پتو در یک انبار در پاکدشت، 593 تُن لوازم چینی‌آلات و کریستال در 2 انبار در یزد، و 8 کامیون لوازم آرایشی و بهداشتی و لوازم یدکی خودرو کشف شده است.

    وی بر مبارزه با قاچاق سازمان‌یافته و کالاهای انبوه تاکید کرد و گفت: در یک قراردادی که با نیروی انتظامی منعقد کرده‌ایم آنها متعهد شده‌اند که در 19 استان مرزی یا مسیر عبور قاچاق، قرارگاه مبارزه با قاچاق راه‌اندازی کنند که این کار انجام شده است.

    خورشیدی گفت: بیش از 67 معافیت تجاری و گمرکی در کشور وجود دارد که 47 معافیت آن مربوط به معافیت‌های اقتصادی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که از محل معافیت‌های ملوانی (ته لنجی) حجم قابل ملاحظه کالا وارد کشور می‌شود، ولی باید در حد نیازشان باشد، اما طی سه ماهه ابتدای امسال بیش از 10 هزار تن برنج که از این طریق وارد کشور شده بود، کشف شد که عمدتا از محل تجمیع تجاری معافیت‌ها کشف شده است.

    این مقام مسئول در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: در مجموع طی سه ماهه آخر سال 94 سیگارهای قاچاقی که از سال 89 تا سال 93 کشف شده بود و بیش از 2 هزار و 800 تن بود، امحاء شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی