عصر بازار

بورس و اقتصاد جهانی

عصر اعتبار- پس از رأی به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، زلزله‌ای سراسری، بازارهای مالی جهانی را فراگرفت و افت هم‌زمان پوند و یورو باعث تقویت شاخص دلار و در پی آن باعث افت قیمت کالاهای اساسی شد.

بورس و اقتصاد جهانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، علاوه بر این، از هفته گذشته تا کنون انتشار برخی آمارهای امیدوارکننده در اقتصادهای نوظهور همانند چین، بازار کالاهای اساسی« فولاد و سنگ‌آهن» را به تعادل رساند و باعث بازگشت به روندی صعودی شد.
    از سویی دیگر، هفته گذشته انتشار خبری در مورد رعایت محدودیت‌های زیست‌محیطی در برخی شهرهای تولیدکننده فولاد در چین باعث کاهش تولید محصولات شد که این اتفاق به نوعی اولین خبر شوک‌آور در قیمت فولاد محسوب می شود.
    افزون بر این، امروز بر اساس شاخص‌های منتشرشده از سوی اداره آمار چین (NSB)، قیمت مسکن که در 70 شهر بزرگ این کشور اندازه‌گیری می‌شود نشان می‌دهد که شتاب رشد قیمت از 6.9 درصد ماه می به 7.3 درصد افزایش یافته است.
    بر اساس آمارهای موجود تورم ماهانه مسکن وارد شیب نزولی شده است و انتشار این آمار و خوش‌بینی به افزایش رونق در ساختمان‌سازی چین، تقاضای فولاد در بازارهای جهانی را افزایش داده است و پیش بینی می شود که در معاملات جاری شاهد افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی باشیم.

    برای روزهای آتی البته اخبار مهمی منتشر خواهد شد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

    - آمار صدور پروانه‌های ساخت مسکن در آمریکا که در صورت تقویت، منجر به افزایش ارزش دلار می شود.
    - اعلام آمار ذخایر نفتی آمریکا که در ماه قبل با کاهش 2.5 میلیون بشکه‌ای مواجه بود و موجب افزایش قیمت نفت به 50 دلار شد.
    - انتشار آمار بیکاری در آمریکا تا پایان هفته که تا حدی تکلیف تصمیم فدرال رزرو در مورد افزایش نرخ بهره را روشن خواهد کرد.

    بر این اساس، همچنان تحلیلگران بازارهای جهانی به عدم پایداری وضعیت اقتصاد جهانی در طی ماه‌های آتی معتقد هستند.  و بر این باورند که، خروج انگلستان از یورو آغاز روند خلق تصمیمات غیر قابل ‌انتظار در این حوزه بوده و حیات این اتحادیه و واحد پولی را به خطر می‌اندازد. اتفاقی که رخ دادن آن، خروج از رکود فعلی را با چند سال تأخیر همراه خواهد کرد و رکود در بازار کالاهای اساسی را گسترش خواهد داد.

    از سویی دیگر، اکتشافات جدید در نفت شیل آمریکا مجدداً سد 50 دلاری را در بازار قیمت طلای سیاه تقویت کرده و به نظر نمی‌رسد طی ماه‌های آتی شاهد عبور قیمت از این سطح باشیم.

    با این اوصاف، وضعیت گروه های مرتبط با کالاهای اساسی در بازار سرمایه طی ماه های آتی وضعیتی پایدار نخواهد بود و گروه روی که طی چند وقت اخیر رشد مناسبی را تجربه کرده بودند مجددا به فاز اصلاح بازمی گردند.

    همچنین، گروه پتروشیمی نیز با توجه به افت قیمت نفت به حالت نزولی خود ادامه خواهد داد.

    * مصطفی مصری پور، کارگزار شرکت کارگزاری آپادانا

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو