عصر بازار

نتایج طرح پژوهشی مطالعه سرمایه و ودایع در شرکت‌های بیمه اعلام شد

عصر اعتبار- طرح پژوهشی مطالعه سرمایه و ودایع در شرکت‌های بیمه که توسط پژوهشکده بیمه انجام شده است، ضمن مقایسه مبالغ موردنیاز جهت تأسیس شرکت‌های بیمه، قواعد مربوط به محاسبه توانگری را در کشورهای مختلف مورد مطالعه قرار داده و با اشاره به مبالغ تعیین شده این ودایع در چند کشور، آن را با آیین‌نامه توانگری ایران مقایسه می‌نماید.

نتایج طرح پژوهشی مطالعه سرمایه و ودایع در شرکت‌های بیمه اعلام شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، آیین نامه توانگری ابزار قدرتمندی است که نهاد ناظر را قادر می‌سازد تا بر کفایت سرمایه شرکت‌های بیمه در ادامه فعالیت آنها نظارت کند.
    بر این اساس برخی نتایج این طرح پژوهشی به شرح زیر اعلام می‌گردد:

    1- عموما کشورهایی که با سرمایه‎های پایین‎تر به شرکت‌های بیمه اجازه تاسیس می‎دهند، در ادامه فعالیت شرکت‌های بیمه قواعد سختگیرانه‎تری را اعمال می‌نمایند. بارزترین مثال کشور ترکیه است که سرمایه مورد نیاز جهت تاسیس شرکت‌های بیمه در آن مبلغ 5 میلیون لیر ترکیه (حدود 50000 میلیون ریال) می‎باشد و در عین حال قواعد محاسبه توانگری در این کشور بسیار سختگیرانه است. همچنین مبلغ ودیعه در این کشور برای شرکت‌های تازه تاسیس 20درصد سرمایه اولیه است که در هر سال مالی شرکت‌های بیمه غیر زندگی باید مبلغی معادل 15 درصد از حق‌بیمه‌های صادره را به این مبلغ اضافه نمایند.
    2- بهتر است مبالغ طوری تعیین شوند که شرکت‌ها به تأسیس شرکت‌های تخصصی تمایل بیشتری نشان دهند. در این پژوهش رویکردی شبیه به چین البته با مبالغی کمتر است. زیرا بازار بیمه ایران کوچکتر است و در عین حال توانگری شرکت‌ها سالانه محاسبه می‌‌شود و از این طریق، می‌توان نظارت کافی بر وضعیت سرمایه شرکت‌ها داشت.
    3- این طرح پژوهشی ضمن توصیه به افزایش دقت آیین‌نامه توانگری تصریح می‌نماید که تعداد گزارشات توانگری به نهاد ناظرافزایش یابد. لازم به یادآوری است که در حال حاضر شرکت‌های بیمه گزارش توانگری خود را به طور سالانه ارائه می‌‌دهند. درحالیکه در بسیاری کشورها مانند کره جنوبی و امارات گزارشهای فصلی ارائه می‌‌شود و در ترکیه شرکت‌ها ملزم به ارائه گزارشات توانگری به صورت شش ماهه می‌‌باشند.
    همچنین محتوی طرح ترمیم مالی میتواند به طور دقیق با بومی‌سازی قواعد کشور آمریکا و یا توصیه‌های قواعد توانگری 2 اتحادیه اروپا طی دستورالعمل یا آیین نامهای تعیین شود.
    4- درحال‌حاضر حداقل سرمایه مورد نیاز جهت تاسیس شرکتهای بیمه – مطابق مصوبه هیات وزیران- نسبت به سایر کشورها، و همچنین درصدهای تعیین‌شده از این مبالغ جهت پرداخت نقدی- مطابق قانون تاسیس بیمه مرکزی و قانون تجارت- و در عین حال باتوجه به استقبال سرمایه‌گذاران از پذیره‎نویسی‎ها، مانعی برای حضور بیمه‎گران جدید در بازار نیست. ازسوی دیگر رویه کنونی موجب جذب سرمایه به صنعت بیمه نیز میشود. بنابر این موسسین با ارائه طرح کسب‌وکار جذاب برای سرمایه‌گذاران می‎توانند سرمایه مورد نیاز جهت تاسیس شرکت‌های بیمه را تامین کنند.
    در این طرح پژوهشی آمده است: از طرفی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت صدور مجوز برای تاسیس شرکت‌های بیمه می‎تواند با بررسی طرح کسب‌وکار ارائه شده مدت زمان مطالبه 50 درصد مابقی مبلغ اسمی که در قانون تجارت حداکثر 5 سال تعیین شده است را کاهش دهد.
    باتوجه به کمبود سرمایه شرکت‌های فعال، مصوبه فعلی می‎تواند با تمدید مهلت افزایش سرمایه شرکت‌هایی که قبلا تاسیس شدهاند اصلاح شود.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی