عصر بازار

از سوی یک اقتصاددان عنوان شد;

راه برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی هموار شد

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی آینده اقتصادی کشور را روشن می‌بیند و معتقد است اگر دولت موفق شود مسائل سیاسی برجام را حل کند، سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری به کشور ورود خواهند کرد.

راه برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی هموار شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، یک اقتصاددان اظهار کرد: ایران جاذبه‌های زیادی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی دارد، از این نظر که هم وسیع است و هم جمعیت زیادی دارد و هم اینکه در اطراف ایران کشورهایی وجود دارد که بازارهای مناسبی برای فروش کالا دارند. علاوه بر این، ایران نیروی انسانی قابل توجه و متخصصی دارد که می‌تواند مورد توجه سرمایه‌گذار خارجی قرار گیرد.

    عضو شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور بیان کرد: همچنین ایران به دلیل غنی بودن منابع طبیعی نفت، معادن و پتروشیمی می‌تواند برای ورود سرمایه‌گذار جاذب باشد.

    سلامی گفت: با این همه در سال‌های گذشته به دلیل اینکه در تحریم قرار گرفته بود، کشورهای خارجی از برقراری رابطه اقتصادی با ایران منع می‌شدند و اگر رابطه اقتصادی با ایران برقرار می‌کردند جریمه‌های سنگینی در انتظارشان بود، از سوی دیگر در جریان رابطه با ایران در مواردی مانند نقل و انتقال پول، بیمه و... مشکل ایجاد می‌شد و به این ترتیب به طور کلی هرگونه ارتباط اقتصادی با ایران میسر نبود.

    وی ادامه داد: این در حالی است که در اقتصاد ایران مشکلات داخلی مانند تورم وجود مقررات سختگیرانه، پیچیدگی فرآیند اخذ مجوز و... وجود داشت که منجر به آن شده بود افراد رغبتی برای سرمایه‌گذاری در ایران نداشته باشند.

    سلامی ادامه داد: اکنون ولی وضعیت مناسب شده است. هم از این جهت که در داخل کشور تورم کنترل شده، برخی مراحل کسب مجوز در حال آسان‌تر شدن است و هم از این جهت که با توافقات بین‌المللی زمینه برای برقراری مبادلات اقتصادی بین‌المللی فراهم شده است و اکنون نیز می‌بینیم که بسیاری از سرمایه‌گذاران هم به ایران آمده‌اند و مذاکرات لازم را انجام داده‌اند. فقط باید وضعیت برجام روشن شود، چون هنوز مسائل سیاسی برجام کاملا برطرف نشده است همچنانکه می‌بینیم بانک‌های اروپایی حاضر نیستند نقل و انتقال حواله‌های ایران را انجام دهند. دلیل آن نیز ترسی است که از آمریکا دارند چون دولت آمریکا آن‌ها را پیش‌تر جریمه‌های سنگینی کرده است و آن‌ها اکنون هم نگران هستند که به دلیل برطرف نشدن مشکلات سیاسی دو کشور بار دیگر جریمه‌های سنگینی بر آن‌ها تحمیل شود.

    مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیت شرکتی افزود: اکنون ایران می‌گوید که ما به برجام پایبند بودیم و آنچه در برجام ذکر شد را عمل کرده‌ایم و طرف مقابل هم باید به آن پایبند باشد و آن‌ها هم گفته‌اند که با بانک‌ها مذاکرات لازم را انجام داده‌اند. به نظر من مسائل سیاسی بین ایران و آمریکا باعث شده است که بانک‌های اروپایی هنوز از ارتباط با ایران بترسند. به هر حال بانک نقش مهمی در ارتباط بین دو کشور دارد و اگر مشکل ارایه تسهیلات و نقل و انتقال پول حل نشود و هیچ سرمایه‌گذاری ریسک این را نمی‌پذیرد که پولش را به یک کشور بیاورد و پولش در آن‌جا حبس شود.

    او همچنین درباره مسئله شفافیت اداری گفت: ایران متاسفانه در مورد شفافیت اداری وضعیت مناسبی ندارد و همین موضوع نیز برای اقتصاد کشور مشکل‌آفرین است، ولی در نظر بگیرید که اگر سرمایه‌گذاران به ایران بیایند به جاهایی می‌روند که نبود شفافیت اداری چندان مشکلی برایشان ایجاد نکند. مثلا یکی از بخش‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران در ایران نفت و پتروشیمی است. همچنین مناطق آزاد، بخش‌های زیرساختی مثل مخابرات، حمل‌و نقل و انرژی مورد علاقه سرمایه‌گذاران خارجی است.

    عضو انجمن حسابداران خبره گفت: با این همه اگر سرمایه‌گذاران تصمیم داشته باشند که در بخش‌هایی مانند صنعت و تجارت سرمایه‌گذاری کنند به دلیل عدم شفافیت مشکل خواهند داشت که در این زمینه هم دولت یازدهم موظف هست مشکلات را برطرف کند. ولی اکنون به نظر می‌رسد که اولویت با برطرف کردن مشکلات مربوط به برجام است. ابتدا باید با برطرف کردن موانع بانکی، ارتباطات اقتصادی بین‌المللی دوباره از سر گرفته شود تا سپس برای برطرف کردن موانع دیگر در جهت توسعه مبادلات بین‌المللی اقدام کرد. به طور کلی من آینده روشنی را برای اقتصاد کشور متصورم و فکر می‌کنم در صورت حل مشکلات برجام و ... درآینده با رشد و رونق اقتصادی و همچنین ورود سرمایه‌گذران خارجی به ایران روبه رو باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو