عصر بازار

سکه به کمترین قیمت ۲۰ روزه رسید

کمین دلار در مرز ۳۵۰۰ تومان

عصر اعتبار- پس از ۲ روز نوسان نسبتا شدید، روز دوشنبه معامله‌گران ارزی در مرز ۳ هزار و ۵۰۰ تومان کمین کردند؛ هدف آنها از این کمین آن بود که در صورت حرکت قیمت به هر سویی، آمادگی این را داشته باشند که خود را با تغییرات بازار هماهنگ کنند. نظاره‌گری معامله‌گران در کنار خریدهای خالی‌فروشان ارزی موجب شد که دلار نوسان چندانی را تجربه نکند و با ۲ تومان افت به قیمت ۳ هزار و ۵۰۱ تومان برسد. روز دوشنبه، همسو با افت دلار، سکه تمام بهار آزادی ۷ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۸۳ هزار تومان رسید. نزول بهای اونس تا ساعت ۳ بعدازظهر در بازارهای جهانی مهم‌ترین عاملی بود که زمینه‌ساز افت سکه و رساندن آن به کمترین قیمت از ۹ تیر شد.

کمین دلار در مرز ۳۵۰۰ تومان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصادی، روز تجدید قوا

    روز دوشنبه، فضای بازار ارز آرام بود و بیشتر معامله‌گران در انتظار آشکار شدن جهت قیمت دلار بودند. به گفته فعالان، پس از روزهای پرنوسان شنبه و یکشنبه که بازار تحت‌تاثیر کودتای نافرجام ترکیه قرار داشت، روز دوشنبه، بازار آرام‌تر شد و معامله‌گران تصمیم گرفتند که بیشتر نظاره‌گر جریان معاملات باشند. به گفته برخی بازیگران ارزی، دوشنبه، روز تجدید قوای معامله‌گران بود، جایی که آنها در مرز 3 هزار و 500 تومان کمین کردند تا با توجه به شرایط بازار آمادگی هر گونه تغییر قیمتی را داشته باشند. کمینگاه نقطه و موقعیتی است که در صورت فرصت می‌توان به هدف موردنظر (نوسان افزایشی) حمله کرد، ولی اگر توان این حمله وجود نداشت، بتوان از این موقعیت خارج شد و عقب‌نشینی کرد. معامله‌گران نیز روز دوشنبه در چنین حالتی قرار داشتند. در این شرایط، آنها تصمیم داشتند که اگر بازار توان حرکت رو به جلو داشت، به آن سو حرکت کنند، ولی اگر فضا برای افزایش قیمت آماده نبود، به سطوح قبلی قیمت کوچ کنند. برخی معامله‌گران نیز اعتقاد داشتند که نظاره‌گری معامله‌گران در روز دوشنبه بیشتر به‌دلیل این بوده که قوای خود را تجدید کنند و با آمادگی بیشتری نسبت به روند احتمالی بازار در معاملات امروز شرکت کنند. به گفته برخی از فعالان، پس از دو روز پر نوسان، معامله‌گران کمی از بازار فاصله می‌گیرند و با آشکار شدن دوباره جهت حرکتی معاملات خود را آغاز می‌کنند.

    روز کم نوسان

    روز گذشته، دامنه نوسانات شاخص ارزی کم شد و این ارز روز کم نوسانی را پشت‌سر گذاشت. در سومین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 502 تومان آغاز کرد که کاهش ناچیز یک تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. در ادامه روز، این ارز حرکت افزایشی یا کاهشی چندانی از خود نشان نداد. معامله‌گران روز دوشنبه در برابر افت قیمت به زیر مرز 3 هزار و 500 تومان مقاومت کردند. یکی از عواملی که به مقاومت معامله‌گران کمک کرد، خریدهای ارزی خالی‌فروشان ارزی بود. با وجود این مقاومت، قیمت نهایی روز دوشنبه 2 تومان پایین‌تر از روز یکشنبه بود و این ارز با قیمت 3 هزار و 501 تومان به کار خود پایان داد. برخلاف کاهش قیمت دلار، روز دوشنبه پوند در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 10 تومان افزایش به قیمت 4 هزار و 700 تومان رسید. تقویت ارزش این ارز در بازارهای جهانی عامل اصلی بالا رفتن قیمت آن در بازار داخلی بود. در سومین روز هفته، در مرکز مبادلات ارزی نیز، پوند مبادله ای 13 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت 4 هزار و 88 تومان و 4 ریال رسید.

    همسو با پوند؛ روز دوشنبه لیر ترکیه، روزی افزایشی را پشت‌سر گذاشت. در سومین روز هفته، لیر در بازار آزاد با 4 تومان افزایش به قیمت هزار و 217 تومان رسید. در مرکز مبادلات ارزی نیز این ارز 21 تومان افزایش یافت و به قیمت هزار و 43 تومان رسید. افزایش ارزش لیر در بازار داخلی ناشی از تقویت آن در بازارهای جهانی بود.

    3 عامل کاهشی سکه

    روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را در کانال پایین‌تر آغاز کرد. در سومین روز هفته، سکه تمام معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 89 هزار تومان آغاز کرد که کاهشی هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. در ادامه روز، سکه به سرعت کاهش بیشتری را تجربه کرد تا به ابتدای کانال نیز نزدیک‌تر شود؛ قیمتی که تا ساعت 3 بعدازظهر برای سکه ثبت شد، یک‌میلیون و 83 هزار تومان بود که کاهشی 7 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. این کمترین قیمت سکه از 9 تیرماه بود. به گفته فعالان، سه عامل، افت بهای اونس در بازارهای جهانی، توقف دلار در دامنه 3 هزار و 500 تومان و احتیاط معامله‌گران بازار در کاهش قیمت سکه و رکوردزنی آن موثر بودند. روز دوشنبه، بهای اونس تا ساعت 3 بعدازظهر در بازارهای جهانی به زیر محدوده هزار و 330 دلار رفت و این موضوع انتظارات معامله‌گران داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی