عصر بازار

روزنه های کم‌نور معاملات املاک کلنگی تهران+ قیمت

عصر اعتبار- بازار خرید و فروش املاک کلنگی تهران در ۱۱۵ روز ابتدای سال جاری مقداری نسبت به مدت مشابه سال قبل پرفروغ تر بوده است.

روزنه های کم‌نور معاملات املاک کلنگی تهران+ قیمت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، از ابتدای سال 1395 تا 25 تیرماه 12 هزار و 557 مورد ملک کلنگی در تهران به فروش رسیده است. این رقم در مدت مشابه سال قبل 8 هزار و 97 مورد بود.

    جدول زیر جدیدترین قیمت املاک کلنگی شهر تهران را نشان می دهد:

    بازار خرید و فروش املاک کلنگی همواره در طی سالهای گذشته به دنبال رونق مسکن اولین بازتاب را نشان داده و در حالی که برخی معتقدند نیمه دوم سال جاری می تواند نشانه های پیش رونق مسکن بروز کند، بازار خرید و فروش املاک کلنگی مقدار اندکی با افزایش مواجه شده است. این اقدام از آن جهت که دولت درصدد است تا راه خروج از رکود مسکن را از طریق نوسازی بافتهای فرسوده هموار کند می تواند نمود بیشتری به خود بگیرد.

    اما افزایش 34 درصدی تسهیلات ساخت مسکن در سه ماهه اخیر جدا از اینکه به دنبال کاهش نرخ سود بانکی تسهیلات مسکن از 13 به 11 درصد بوده، احتمالا واکنش انبوه سازان نسبت به پیش بینی از بازار آینده مسکن است. با این وجود هنوز بازار نسبت به قبل از سال 1391 در رکود قرار دارد و تعداد معاملات یک دهم آن زمان است  که اگر با همین شیب به حرکت صعودی  خود ادامه دهد نمی توان تا قبل از 5 سال آینده انتظار رونق دهه 80 را داشت. اما برخی کارشناسان معتقدند معاملات به مرور سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.

    اواخر سال گذشته برخی مسوولان خبر می‌دادند که مسکن وارد دوره پیش‌رونق شده است، اما این اتفاق در معاملات بروز نیافت. حتی در زمستان 1394 تعداد معاملات مسکن شهر تهران 8.4 درصد نسبت به زمستان 1393 کمتر شد. اما روند معاملات که در فروردین با صعودی ملایم مواجه شد در دو ماه بعد از آن فروکش  کرد.   تعداد معاملات مسکن شهر تهران در فروردین 1394 نسبت به ماه مشابه سال قبل 20.4 درصد بالا رفت. این رقم در اردیبهشت ماه 8.2 درصد بود و در خردادماه با کاهش 0.6 (شش دهم) درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل همراه بود. لذا همان‌طور که آمارها نشان می‌دهد، در حالی که تسهیلات خرید و ساخت مسکن به ترتیب 19 و 34 درصد رشد داشته است در بنگاه‌ها خبری از مشتری نیست.

    البته بررسی‌های میدانی خبرنگار ایسنا از دفاتر مشاور املاک تهران افزایش ناچیز تعداد  مراجعات را تایید می‌کند؛ مراجعه کنندگانی که معمولا خرید نمی‌کنند اما برای آگاهی از قیمت‌ها به بنگاه‌ها سر می‌زنند.

    با این‌که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی معتقد است بخش مسکن از رکود خارج شده و برای اثبات این استدلال به رشد تسهیلات مسکن اشاره می‌کند، سازندگان مسکن و نیز  کارشناسان دفاتر مشاور املاک از کسادی بازار حرف می‌زنند. در این خصوص فرشید پورحاجت عضو کانون انبوه‌سازان مباحث مربوط به رونق مسکن را رد کرد و گفت: خیلی زود است که بگوییم بازار مسکن رونق گرفته است و شاخص هایی همچون افزایش 30 درصدی فروش اوراق مسکن نمی تواند ملاک خروج از رکود مسکن قرار گیرد. شاخص واقعی تعداد معاملات رسمی املاک ثبت شده است که هنوز افزایش چشمگیری در این مورد مشاهده نمی شود.

    بنابراین گزارش، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمانی مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در زمستان 1394 معادل 4 میلیلون و 440 هزار تومان با میانگین مساحت 314 متر مربع بوده است که نسبت به فصل قبل 0.7 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.6 درصد رشد داشته، همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 19.1 درصد رشد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 23.9 درصد کاهش داشته است.

    در میان مناطق 22گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده در حدود 9 میلیون و 85 هزار تومان با میانگین مساحت 731 متر مربع در منطقه 3 و کمترین آن در حدود یک میلیون و 394 هزار تومان با میانگین مساحت 205 مترمربع در منطقه 20 بوده است.

    تغییرات قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در معاملات انجام شده بین حداقل 10 میلیون و 200 هزار ریال در منطقه 19 و حداکثر 254 میلیون ریال در منطقه یک بوده است.

    همچنین از کل معاملات انجام شده برای فروش زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در مناطق 22گانه شهرداری تهران، منطقه 2 با 10.4 درصد بیشترین سهم و منطقه 21 با 1.0 درصد، دارای کمترین سهم می‌باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو