عصر بازار

حال و روز اقتصادی «صندوق بازنشستگی کشوری» از زبان معاونش

عصر اعتبار- معاون سرمایه گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری از بازگشت ۱۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های ازدست رفته به صندوق مذکور خبر داد و گفت: شرکت‌هایی هستند که نه تنها وجه مناسبی به صندوق پرداخت نکرده‌اند بلکه مشکلات مدیریتی و ساختاری آنها به صندوق تحمیل شده است.

حال و روز اقتصادی «صندوق بازنشستگی کشوری» از زبان معاونش
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمود شهشهانی پور در نشست خبری امروز خود، حجم سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگان کشوری را قابل توجه دانست و گفت: حجم بودجه صندوق بازنشستگی کشوری 15 هزار میلیارد دلار تخمین زده شده است.

    وی در ادامه بازده سرمایه‌گذاری صندوق مذکور را  27 هزار میلیارد دلار اعلام و رقم آن را مناسب دانست.

    معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه اظهار کرد: صندوق بازنشستگی کشوری 187 شرکت را تحت پوشش دارد که حداقل یک درصد از سهام آنها مربوط به صندوق است. عمده این سرمایه گذاری‌ها رد دیون دولت بوده و صندوق بازنشستگی کشوری در آنها دخالت نداشته است.


    وی همچنین افزود: صندوق بازنشستگی کشوری در سهام حدود 60 شرکت حق کنترل داشته و بیش از نصف کرسی‌های هیئت مدیره این شرکت‌ها را دارد و به همین تعداد نیز شرکت‌هایی را دارد که در آنها کرسی مدیریتی داشته اما حق کنترل ندارد.


    معاون سرمایه‌گذاری و اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: صندوق بازنشستگی در بیش از 60 شرکت دیگر نیز اصولا هیچ حق کنترل و مدیریتی نداشته و این حق با سایر سهامداران این شرکت‌ها است.


    شهشهانی ادامه داد: از اواخر سال 94 ، شش هلدینگ را راه اندازی کردیم که تمامی آنها هلدینگ‌های تخصصی هستند.


    وی در ادامه تاکید کرد: در صندوق بازنشستگی کشوری اصل را به پایش و حفاظت از سرمایه‌هایی که از ثروت بازنشستگان بوده و جز و سرمایه‌های اصلی این صندوق است، قرار دادیم.


    معاون سرمایه‌گذاری و اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد :برای مثال صندوق بازنشستگی کشوری دارای زمین در منطقه مینی سیتی تهران بود که با قیمت نازل 50 میلیارد تومان فروخته شد که بعد از آن متوجه شدیم که ارزش واقعی آن 700 میلیارد تومان است؛ علاوه بر این زمین سایر املاک و دارایی‌هایی را که به این شکل از دست داده بودیم را برگرداندیم؛ به این ترتیب با حفاظت از دارایی‌های خود 100 میلیون دلار از دارایی‌های از دست رفته به صندوق بازنشستگی کشوری بازگردانده شد.


    وی در ادامه ضمن بیان آنکه در صندوق بازنشستگی کشوری 10 شرکت زیانده وجود داشته که این صندوق در نظر دارد از آنها خارج شود، در خصوص شرکت «آپادانا سرامپ» تصریح کرد: آپادانا سرامپ در زمان راه‌اندازی توجیه اقتصادی داشت اما در طول مدت زمان ساخت، تجهیز و ورود ماشین‌آلات کم کم شاهد رکود در بازار آن صنعت شدیم.


    معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: به طوری که در حال حاضر آپادانا سرامپ نمی‌تواند با آن حجم سرمایه‌گذاری بسیار زیاد (سالیانه، 30 میلیون متر مربع) با وجود رکود موجود در بازار، بازده مناسبی داشته باشد.


    شهشهانی ادامه داد: علاوه بر این شرکت، شرکت‌های دیگری هم هستند که نه تنها وجه مناسبی به صندوق پرداخت نکرده‌اند بلکه مشکلات مدیریتی و ساختاری آنها به صندوق تحمیل شده است.


    وی افزود: بدون در نظر گرفتن حجم سرمایه‌گذاری در شرکت آپادانا سرامپ، در حال حاضر بیش از 2500 میلیارد تومان سهام در شرکت‌هایی داریم که می‌خواهیم از آنها خارج شویم.


    وی در ادامه گفت: در حال حاضر حوزه‌ها را به نحوی طراحی کرده‌ایم که بیشتر در پروژه‌های نفتی، گازی و پتروشیمی وارد شویم و در همین راستا طرح توسعه پتروشیمی "جم" را با افزودن طرح‌های بسیار کوچک و جزئی به منظور افزایش بازده سرمایه‌گذاری‌ها، در دستور کار داریم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی