عصر بازار

برگزاری مجمع عمومی بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفت

عصر اعتبار- برخلاف دو سال گذشته که مجمع عمومی بانک مرکزی با تاخیری بیش از شش ماه برگزار می‌شد، ظاهرا تشکیل مجمع در دستور کار قرار گرفته و به زودی برگزار می‌شود.

برگزاری مجمع عمومی بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، گرچه تیرماه موعد برگزاری مجمع سالیانه محسوب می‌شود، اما بانک مرکزی اغلب به موقع مجمع را تشکیل نداده است، به طوری که در سال گذشته در بهمن‌ماه و حتی سال‌ 1393 در آذرماه برگزار شده بود.

    اطلاعات دریافتی بیانگر این است که اکنون بانک مرکزی در حال انجام تدارکات برای برگزاری مجمع بوده و احتمالا به زودی برگزار می‌شود. در عین حال شنیده می‌شود بعد از برگزاری مجمع احتمالا سیف -رئیس کل بانک مرکزی- تغییراتی در ترکیب اعضای هیات عامل بانک مرکزی خواهد داشت.

    مجمع سالیانه بانک مرکزی، امسال پنجاه‌ و ششمین دور خود را پشت سر خواهد گذاشت. بر اساس ماده (17) قانون پولی و بانکی، مجمع عمومی بانک مرکزی با حضور  وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر بازرگانی و رئیس سازمان برنامه و بودجه تشکیل می‌شود. ‌این در حالی است که در سال جاری و  در جریان رسیدگی به لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی نیز مشخص شد به گونه‌ای که براساس مصوبه مجلس، رئیس جمهور (رئیس مجمع) وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و دو نفر از وزرا به انتخاب هیات وزیران ترکیب مجمع عمومی را تشکیل می‌دهند.

    اما در دو سال اخیری که مجمع عمومی بانک مرکزی برگزار شده است، در سال 1393 بود که سیف در حضور روحانی سه درخواست مطرح کرد ولی تماما هنوز  اجرایی نشده است.  افزایش سرمایه بانک مرکزی، تسریع در پرداخت بدهی‌ها و تعدیل سقف تسهیلات تکلیفی ابلاغی به بانک مرکزی از درخواستهای سیف بود که در این میان افزایش سرمایه بانک مرکزی اتفاق افتاد ولی تسویه بدهی دولت به بانکها و همچنین تعدیل سقف تسهیلات تکلیفی به بانکها همچنان در صف انتظار است و با وجود ارائه پیشنهاداتی در این رابطه به مرحله اجرا نرسیده است.

    در عین حال که  سال گذشته نیز که مجمع بانک مرکزی در بهمن ماه و در پسابرجام برگزار شد، رئیس جمهوری ضمن تاکید بر انضباط پولی و رعایت آن درخواست‌هایی را از شبکه بانکی برای فضای بعد از تحریم را  مطرح کرده بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی