عصر بازار

عضو ناظر شورای پول و اعتبار:

بانک ها باید نرخ های مصوب سود تسهیلات را رعایت کنند

عصر اعتبار- عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار گفت: بانک ها ملزم به رعایت نرخ های اعلامی این شورا برای سود تسهیلات هستند و نباید با عناوین دیگری، این مصوبه را دور بزنند.

بانک ها باید نرخ های مصوب سود تسهیلات را رعایت کنند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا درباره اقدام برخی بانک ها در حبس بخشی از سپرده مشتریان برای پرداخت تسهیلات به آنها، اینگونه اقدامات را نافی مصوبه شورای پول و اعتبار برشمرد.
    وی با تاکید بر اینکه شورای پول و اعتبار برای سامان بخشیدن به سود سپرده ها و تسهیلات، نرخ های جدید را بررسی، تصویب و ابلاغ کرده است، گفت: این شورا باید بر حسن اجرای مصوبه خود نظارت کافی را داشته باشد تا شاهد تخلف ها، دور زدن ها و هر اقدامی که با ذات مصوبه منافات دارد، نباشیم.
    نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، خواهان نظارت گسترده تر بانک مرکزی بر رعایت نرخ سودهای اعلامی از سوی بانک ها شد و گفت: در صورتی که این تخلفات و اهمال های بانک ها ناشی از وجود شبهه و ابهام در مصوبه شورای پول و اعتبار باشد، می توان آن را اصلاح کرد.
    حضرتی درباره اینکه گفته می شود، اعلام نرخ دستوری کاهش سود تسهیلات سبب شده تا بانک ها به دور زدن مصوبه شورای پول و اعتبار روی آورند، اظهار داشت: در کشوری که نظام بانکی آن دولتی و یا شبه دولتی است، نمی توان چنین تحلیل هایی را ارایه داد.
    عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار تاکید کرد: در شرایط کنونی حتی بانک های خصوصی ما 100 درصد خصوصی نیستند و شاید با جرات بتوان گفت فقط یکی دو بانک خصوصی واقعی باشند.
    وی گفت: اینکه اجازه دهیم بانک ها به صورت خودجوش نسبت به کاهش سود تسهیلات اقدام کنند، برای زمانی است که همه یا اغلب آنها خصوصی باشد و آنها نرخ ها را با هدف رقابت به نفع مردم و توسعه تسهیلات دهی تعیین کنند.
    حضرتی افزود: اکنون که سیستم بانکی کشور اغلب دولتی و یا به طور غیرمستقیم وابسته به دولت است، باید نهاد ناظر در مباحث مهمی چون نرخ سود تسهیلات و سپرده ها ورود کند.
    به گزارش ایرنا، مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی از شانزدهم تیر برای همه بانک ها و موسسه های اعتباری لازم الاجرا شده است؛ بر این اساس حداکثر نرخ سود تسهیلات برای سپرده های سرمایه گذاری مدت دار یک ساله را 15 درصد تعیین کرده است.
    همچنین نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی بانک ها و موسسه های اعتباری و همچنین نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد میان بانک یا موسسات اعتباری و مشتری، حداکثر معادل 18 درصد تعیین شده است که در این میان نرخ سود تسهیلات بانک کشاورزی برای تسهیلات سرمایه گذاری معادل 15 درصد خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو