عصر بازار

اثرگذاری کاهش نرخ سود بانکی پس از یک سال و نیم

بازار مسکن، تغییر فرمول اجاره را نپذیرفت

عصر اعتبار- رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه بازار مسکن تغییر فرمول اجاره‌ بها را نمی‌پذیرد، گفت: تغییرات نرخ سود بانکی یک سال و نیم دیگر در بازار مسکن اثر می‌گذارد.

اثرگذاری کاهش نرخ سود بانکی پس از یک سال و نیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا با بیان اینکه نمی‌توان با قوه قهریه بازار را تغییر داد و به صورت دستوری عمل کرد، اظهار داشت: بازار مسکن تغییر فرمول اجاره بها را نمی‌پذیرد.

    وی با بیان اینکه این که فرمول اجاره‌بها تحت تاثیر کاهش نرخ سود بانکی تغییر کند را نمی‌توان به بازار تحمیل کرد گفت: نرخ اجاره تابعی از ارزش ملک است که قیمت املاک هم تغییر محسوسی نکرده است.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه کاهش نرخ سود بانکی در کوتاه‌مدت هیچ تاثیری بر روی بازار اجاره نمی‌گذارد گفت: چند روز بیشتر نیست که از کاهش نرخ سود بانکی چه در بخش تسهیلات و چه در بخش سپرده می‌گذرد و نمی‌توان انتظار داشت که در این مدت زمان کوتاه بر بازار اجاره اثرگذار باشد.

    عقبائی تاکید کرد: طی یک سال و یا یک سال و نیم آینده می‌توان انتظار داشت که کاهش نرخ سود بانکی بر بازار اجاره اثرگذاری داشته باشد و می‌توان تاثیر کاهش نرخ سود بانکی را پس از گذشت این مدت در بازار دید.

    وی افزود: کاهش نرخ سود بانکی ابتدا باید بر روی قیمت مسکن اثرگذار باشد و از آنجایی که اجاره‌بها تابعی از ارزش ملک است در این صورت می‌تواند از کاهش نرخ سود بانکی تاثیر پذیرد.

    وی ادامه داد: اگر امروز اعلام شود که قیمت اجاره چند برابر می‌شود و قیمت هر یک میلیون تومان در فرمول اجاره افزایش می‌یابد در این صورت هم موجران حاضر به تغییر قیمت‌ها و تغییر فرمول اجاره‌بها نیستند چرا که بازار این افزایش قیمت را هم نمی‌پذیرد و این موضوع عملیاتی نیست و طبیعی است که کاهش نرخ اجاره و تغییر فرمول اجاره‌بها در مدت زمان کوتاه را بازار نپذیرد.

    عقبائی در پاسخ به این سوال که فرمول هر یک میلیون تومان 30 هزار تومان بر اجاره محاسبه می‌شود بر چه مبنا و اساسی است ، گفت: بخشی از اقتصاد بر اساس عرف است و عرف یک مبنع اصلی در علم حقوق و اقتصاد محسوب می‌شود و این فرمول هم به 50 سال قبل برمی‌گردد و بازار آن را پذیرفته است و یک معیاری برای قانون‌گذاری است.

    وی ادامه داد: البته این را نمی‌توان قانونی کرد که محاسبه هر 30 هزار تومان به ازای یک میلیون تومان را نمی‌تواند به قانون تبدیل کرد چرا که مالکیت در دین اسلام محترم است و نمی‌توان تعیین نرخ را دستوری و برای آن قانون تعیین کرد.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران درباره وضعیت بازار اجاره در حال حاضر گفت: این را که عده‌ای مدعی هستند بازار اجاره آشفته شده و بیشتر موجران به دنبال اجاره هستند و رهن کمتری دریافت می‌کنند را قبول ندارم چرا که اساسا بازار اجاره متاثر از تغییرات نرخ سود بانکی نیست.

    وی ادامه داد: عده‌ای که کسب و کارشان از محل دریافت اجاره تامین می‌شود به دنبال گرفتن اجاره هستند چرا که تامین معاش‌شان از این راه است و از سال‌های گذشته هم همین روال بوده و هست و ربطی به تغییرات نرخ سود بانکی ندارد و چیز جدیدی نیست.

    عقبائی گفت: عده‌ای که به دنبال گرفتن رهن و سپرده‌گذاری آن در بانک‌ها هستند از سال‌های گذشته هم محدود بوده و باز هم با تغییرات نرخ سود بانکی این موضوع تغییری نکرده است.

    وی افزود: موجرانی که به دنبال افزایش نرخ رهن هستند معمولا از جمله کسانی هستند که می‌خواهند بخشی از هزینه خرید خانه با رهن پوشش دهند.

    وی درباره شرایط حال حاضر بازار اجاره گفت: وضعیت بازار اجاره از ابتدای تابستان که اوج نقل و انتقالات مسکن است آرام بوده و پیش‌بینی می‌کنم تا پایان تابستان این شرایط در بازار پابرجا باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو