عصر بازار

کاهش نرخ تورم چه تاثیری بر اقتصاد خانوار داشته است؟

عصر اعتبار- کارشناسان اقتصادی معتقدند تا زمانی که مردم تغییرات نرخ تورم را در زندگی روزمره خود حس نکنند نمی توان به این نتیجه رسید که کاهش تورم صحت دارد.

کاهش نرخ تورم چه تاثیری بر اقتصاد خانوار داشته است؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، تورم و گرانی آنچنان به زندگی معیشتی مردم گره خورده که بازگشایی این مهمان ناخوانده برسر سفره خانواده های ایرانی نیاز به یک عزم ملی جهادی دارد ولی دولت مدعی است که با تک رقمی کردن تورم تاثیر بسیاری براقتصاد کشور گذاشته و مردم براین باورند تا این تغییرات مستقیم در زندگی معیشتی آنها دیده نشود این امر تحقق یافتنی نیست.

    کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند تورم، گرانی و رکود همچنان از مشکلات پیش روی اقتصاد است و با ارتقای تولیدات داخلی بر اساس رویکرد اقتصاد مقاومتی، رقابت پذیری کالاهای صادراتی و افزایش نقدینگی و اشتغالزایی می توان گامی بزرگ در خصوص رفع مشکلات  مردم برداشت.

    در این رابطه امید کریمیان نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگارحوزه اقصاد گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به این که شاخص های تعیین تورم در ایران با توجه به نوسانات قیمت چند  کالا بررسی می شود که مورد تایید مردم نیست و باید تمام قیمت ها برای تعیین این شاخص ها در نظر گرفته شود، اظهار کرد : تعیین شاخص های افزایش یا کاهش یا ثابت ماندن  قیمت ها به صورت نقطه ای برای تعیین نرخ تورم با بررسی تنها چند کالا خود عامل تورم و ایجاد رکود اقتصادی است.

    وی با اشاره به اینکه دولت باید با دراختیار گرفتن  و کنترل نقدینگی موجود در بازار اقتصادی تورم وگرانی را کاهش دهد، ادامه داد : کاهش سود تسهیلات و سپرده های بانکی با رویکرد تنظیم بازار و اجرای سیاست های گردش مالی و پولی در اقتصاد کشور می تواند در تعیین شاخص های اقتصادی موثر باشد،در حقیقت زمانی که گردش پول و کنترل نقدینگی براساس سیاست های انقباضی باشد و به سمتی برود که بار هزینه ها را کاهش دهد دراین هنگام می توان گفت تورم کاهش پیدا کرده است.

    کریمیان  تاکید کرد: گرفتن نقدینگی از دست مردم و حذف یارانه های نقدی که خود عاملی تورم زا است باید با مطالعه دقیق انجام شود نه این که علاوه بر جمع آوری نقدینگی و حذف یارانه های نقدی، مردم را به پرداخت مالیات های سنگین  مجبورکنیم زیرا این امر معیشت و آینده اقتصادی و قدرت خرید آن ها را به خطر می اندازد و دیگر توان مقابله با بحران های اقتصادی را نخواهند داشت.

    این کارشناس اقتصادی در پایان با اشاره به ارائه راهکارهای مناسب برای افزایش قدرت خرید مردم گفت : تا زمانی که مردم تغییرات نرخ تورم را در زندگی روزمره خود را حس نکنند نمی توان به این نتیجه رسید که ادعاهایی مانندکاهش تورم صحت دارد بنابراین مجلس و دولت باید دست به دست هم دهند تا مشکل معیشتی و کاهش قدرت خرید مردم  را با تقویت و حمایت تولیدات داخلی و بخش خصوصی و با اشتغالزایی و ایجاد درآمد برطرف سازند.

    *** افزایش قدرت خرید مردم با تزریق نقدینگی

    ناصر عاشوری قلعه رودخانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهارداشت: در شرایط فعلی که اقتصاد در رکود به سر می برد، سیاست های دولت مبنی بر کنترل تورم آن چنان که باید و شاید اثرات مستقیمی در تحرک بازار به دنبال نداشته از این رو لازم است برای خروج از رکود به مرور و به صورت پلکانی تزریق نقدینگی به اقتصاد صورت گیرد.

    وی با اشاره به اثرات تزریق نقدینگی به اقتصاد گفت: با اجرای این امر شاهد افزایش داد و ستد در حوزه های مختلف از جمله مسکن، بازار بورس و سایر حوزه ها خواهیم بود چرا که در سال های اخیر افزایش تورم و ثبات درآمد افراد، کاهش قدرت خرید مردم را به همراه داشته است.

    عاشوری با اشاره به آنکه تزریق نقدینگی نباید شوک بازار را به دنبال داشته باشد، ادامه داد: در حال حاضر باید تزریق نقدینگی به گونه ای صورت گیرد که شاهد افزایش تحرک بازار و داد و ستد باشیم.

    این کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر نوسانات اخیر حاصل از تورم در قدرت خرید مردم بیان کرد:دولت برای افزایش قدرت خرید مردم می تواند راه های مختلفی را پیش رو بگیرد و چه بسا اعطای بن کالا، افزایش وام قرض الحسنه ازدواج برای اقشار آسیب پذیر در این راستا بوده است.

    وی با اشاره به سیاست های انقباضی دولت تصریح کرد: کنترل نقدینگی در جهت مهار و کاهش نرخ تورم در اقتصاد صورت گرفته و بدیهی است که این امر خروج اقتصاد از رکود را به دنبال داشته باشد.

    ***دولت کلید اصلی کاهش تورم

    عطاءاله حکیمی نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: کاهش نرخ تورم به سبب کاهش قدرت خرید افراد تاثیر چشمگیری بر زندگی آنها نداشته است.

    وی با اشاره به شرایط اقتصادی گفت: درپی کاهش نرخ تورم نفعی شامل حال تولیدکنندگان و کارخانه ها نشده چرا که  هم اکنون اقتصاد بدترین شرایط را پشت سر می گذرانند.

    حکیمی با اشاره به تاثیر بسته های حمایتی دولت در زندگی افراد بیان کرد: پرداخت تسهیلات و بسته های حمایتی دولت تاثیری در رفع موانع تولید و افزایش قدرت خرید افراد ندارد، چرا که اقتصاد همانند یک چرخه به هم پیوسته است که باید تمامی مشکلات آن اعم از تورم، رکود، نظام بانکداری و گمرکی را مرتفع شود تا شاهد توسعه اقتصادی در بخش های مختلف باشیم.

    وی با اشاره به راهکارهای مناسب در جهت تاثیر کاهش نرخ تورم بر زندگی افراد گفت: ایجاد شغل مناسب و افزایش درآمد افراد می تواند در کنار کاهش نرخ تورم تاثیر بسزایی در زندگی آحاد جامعه داشته باشد.

    گفتنی است که با ادامه روند شرایط فعلی تنها از قدرت خرید افراد و ارزش پول ملی کاسته می شود که این امر شرایط اقتصادی را برای افراد دشوار تر می کند.

    وی تصریح کرد: با کاهش نرخ تورم و به دنبال آن کاهش نرخ تسهیلات ،تولیدکنندگان نفعی از این موضوع نبرده اند چرا که هم اکنون تسهیلات با سود 30 درصد در بانک ها به تولیدکنندگان اعطا می شود که این امر شرایط اقتصادی دشوار نموده از این رو لازم است که دولت با تسهیل نمودن تبادلات بانکی در داخل و خارج از کشور و همچنین حمایت از تولیدکنندگان زمینه را برای ارتقای تولیدات داخلی و بهبود مشکلات اقتصادی فراهم نماید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی