عصر بازار

دو سناریو صندوق بین المللی پول برای اقتصاد جهان بعد از برگزیت

رفراندومی که اقتصاد دنیا را تکان داد

عصر اعتبار- صندوق بین المللی پولی در گزارشی دو سناریو برای رشد اقتصاد جهان بعد از برگزیت اعلام کرد؛۲.۹ درصد و ۲.۸ درصد.

دو سناریو صندوق بین المللی پول برای اقتصاد جهان بعد از برگزیت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱:۰۰

    بریتانیایی های برای خارج شدن از اتحادیه اروپا رای دادند و این رای باعث شد تا رشد اقتصادی جهان پایین بیاید؛حالا تحلیل های بدبینانه ای هم می گوید، ممکن است رشد اقتصادی دنیا به زیر 3 درصد هم برسد.اگر این اتفاق بیفتد شرایط نسبت به بحران اقتصادی چند سال گذشته بی سابقه بوده است.

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، چندی پیش صندوق بین المللی پول گزارشی را منتشر کرد که  رشد اقتصادی جهان را درسال 2016  را از 0.1 درصد تا به 3.1 درصد پیش بینی کرده بود.اگرچه این گزارش با پیش بینی سال گذشته یکسان بود ، اما صندوق بین المللی پول همزمان اعلام کرد که پیش بینی ها با توجه به  رفراندوم موسوم به "برگزیت" سخت تر شده و ممکن است این پیش بینی بسیار خوش بینانه باشد .

    برگزیت هنوز قرار است اتفاق های زیادی را در دنیا رقم بزند؛ عدم اطمینان اقتصادی و سیاسی افزایش یافته و احتمال نتیجه منفی این اتفاق از گذشته بیشتر شده است.

    سرمایه گذاران و تاجران بسیار نگرانند؛ به این دلیل که در گذشته هیچ کشوری اتحادیه اروپا را ترک نکرده بود. هنوز چگونه دسترسی بریتانیا به بازار اتحادیه اروپا نامشخص است. 

    در همین حال، دولت بریتانیا در روز گذشته اعلام کرد که تا آخر امسال اقدامات خروج از اتحادیه اروپا صورت نخواهد گرفت. به همین دلیل پروسه برگزیت تا 2019 طول خواهد کشید.

    صندوق بین المللی رشد اقتصادی 2016 و 2017 را بسته به روند پیشروی برگزیت پیش بینی کرده است. براین اسال دو سناریو تعریف شده است: سناریو اول  رشد اقتصادی به 2.9 درصد کاهش یابد و سناریو دوم رشد اقتصادی 2.8 درصد رشد خواهد بود.

    رشد اقتصادی از سال 2009 که بحران اقتصادی در جهان اتفاق افتاد،تا کنون به کانال 3 درصدی سقوط نکرده بود.

    براساس اعلام صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی بریتانیا در سال 2016 از 0.2 درصد به 1.7 درصد کاهش خواهد یافت اما در عین حال رشد اقتصادی این کشور را در سال 2017 از 0.9 درصد به 1.3 درصد پیش بینی کرده است.

    صندوق رشد اقتصادی آمریکا را نیز 0.2 درصد کمتر از قبل پیش بینی کرده است.در حال حاضر بزرگترین اقتصاد جهان با رشد 2.5 درسال 2016 پرو به جلو است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی