عصر بازار

مدیریت کارآمد کاهش نرخ سود بانکی کلیدی برای پویایی اقتصاد

عصر اعتبار- کارشناس بانک گفت: کاهش نرخ سود علاوه بر به حداقل رساندن بخش دلالی و سفته‌بازی در بازار موجب تقویت بخش واقعی تولید و رونق اقتصاد خواهد شد.

مدیریت کارآمد کاهش نرخ سود بانکی کلیدی برای پویایی اقتصاد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸:۰۰

    هادی حق شناس  کارشناس بانکی در گفتگو با خبرنگار«عصراعتبار» در خصوص کاهش نرخ سود بانکی گفت: طبیعتا کاهش نرخ سود بانکی برکاهش قیمت تمام شده پول برای پروژه های مختلف کشور تاثیرگذار خواهد بود.
    وی تصریح کرد: امروزه یکی از مشکلات عدیده ای که بنگاههای اقتصادی با آن مواجه هستند موضوع معوقات بانکی و سرمایه در گردش است وقتی نرخ سود پول کاهش یابد در بلندمدت مطالبات معوقه بانک ها با همکاری بانکها کمتر می شود.
    حق شناس تاکید کرد: یکی از مشکلات دیگر بالا بودن قیمت تمام شده کالا است کالایی که در کشور تولید می شد نسبت به کالاهای مشابه گرانتر است بنابراین نرخ سود بانکی معلول و علت نرخ تورم های دو رقمی در گذشته بوده که هرچقدر کمتر شود منجر به این خواهد شد  که هزینه تولید ناشی از تامین مالی نیز کمتر شود.
    کارشناس بانک یادآور شد: بنابراین با این روش  مردم دیگر با انگیزه در بانکها سرمایه  گذاری نخواهند کرد مسلما سرمایه به بخشهای مختلف هدایت خواهد شد اما این امر زمانی محقق خواهد شد که به صورت واقعی نرخ سود کاهش پیدا کند.
    وی همچنین ادامه داد: کاهش نرخ سود بانکی به تبع کاهش نرخ تورم می‌تواند علاوه بر کاهش قیمت تمام شده سرمایه‌گذاری‌ها منجر به رقابتی شدن تولیدات داخلی شود.
    کارشناس بانک تصریح کرد: سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی علی‌رغم کاهش نرخ تورم بالا بود و حال اگر دولت با توجه به سیاست‌های پیش رو بتواند نرخ تورم را کنترل و تک رقمی کند مطمئنا با یک وقفه چند ماهه به طور مجدد شاهد کاهش نرخ سود بانکی خواهیم بود.
    وی گفت: یکی از مباحث مهم در ساختار اقتصادی کشور اصلاح نظام بانکی است که در برنامه پنجم توسعه نیز به آن تاکید شده است.
    حق شناس افزود: کارمزد بانک در کشور بیش از 3تا4 درصد کشورهای توسعه یافته است که این عدد گاها کمتر از نیم درصد است ضرورت ایجاب می کند که بانکها یک اصلاح ساختاری ایجاد کنند. همچنین از ابزار و تکنولوژی به روز استفاده نمایند تا در نهایت هزینه تجهیز منابع در بازار پول به حداقل برسد.
    این کارشناس بانک اظهار کرد: با کاهش نرخ سودبانکی اگر مدیریت درستی در بازار سرمایه نشود به دلیل حساسیت های بالای بورس ممکن است جذب سرمایه و نقدینگی،  چندان چشمگیر نباشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو