عصر بازار

بررسی وضعیت نقدینگی در ۱۸ سال گذشته

کدام دولت رکورد دار رشد نقدینگی است؟

عصر اعتبار- نقدینگی در سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت و طبق پیش بینی ها از هزار هزار میلیارد تومان فراتر رفت .

بررسی وضعیت نقدینگی در ۱۸ سال گذشته
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی بر افزایش 234 هزار و 910 میلیارد تومانی نقدینگی در سال گذشته دلالت دارد . به این ترتیب حجم کل نقدینگی در ایران از 782 هزار و 380 میلیارد تومان به هزار هزار و 17 هزار میلیارد تومان رسیده است تا افزایش 30 درصدی نقدینگی در سومین سال فعالیت دولت یازدهم ثبت شود .

    هر چند رقم 30 درصدی برای افزایش نقدینگی در سال گذشته رقمی قابل توجه تلقی می شود اما بررسی ها نشان می دهد هنوز رکود رشد نقدینگی در دو دهه گذشته شکسته نشده است . رشد نقدینگی یکی از مهمترین مشکلاتی است که در سال های گذشته اقتصاد ایران را در مضیقه و فشار قرار داده است .

    بررسی آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد در 18 سال گذشته، رشد نقدینگی در 7 سال از این دوره زمانی بیش از سی درصد بوده است . برخی کارشناسان رشد شتابان نقدینگی را یکی از عوامل افزایش تورم در ایران می دانند .

    با این وجود بالاترین رشد نقدینگی در این دوره زمانی متعلق به دولت نهم است چرا که در سال 1385 رکورد رشد 39.4 درصدی نقدینگی را در کارنامه خود ثبت کرده است . پس از آن نیز بالاترین رشد نقدینگی کشور در سال 1392 رخ داد . در این سال رشد حجم نقدینگی 38.8 درصد اعلام شده است .

    در سال های گذشته یکی از مهمترین سئوالات مطرح شده از سوی کارشناسان ، دلایل کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی در عین رشد شتابان نقدینگی در کشور است . کمیجانی، پیش تر درباره مهمترین دلایل رشد نقدینگی در سال 1394 گفته بود: ضریب فزاینده نقدینگی در پایان سال گذشته به 6٫624 رسید که نسبت به پایان سال 1393، 11 درصد افزایش یافت و در مقایسه با رشد دوره مشابه سال 1393 (10٫5 درصد)، 0٫5 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. لذا، عامل اصلی رشد نقدینگی در سال 94، رشد پایه پولی است.

    جدول زیر وضعیت رشد نقدینگی را در 18 سال اخیر نشان می دهد :

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی