عصر بازار

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی:

بانک مرکزی زیر بار نرخ سود ۴ درصد برای برخی پروژه‌های مسکن مهر نمی‌رود

آخوندی را برای حضور در افتتاح راضی می‌کنم

عصر اعتبار- قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بانک مرکزی و بانک مسکن زیر بار پرداخت تسهیلات به برخی واحدهای مسکن مهر با نرخ سود ۴ درصد نمی‌روند، گفت: در جلسه‌ای که مسؤولان بانک مرکزی، بانک مسکن و سازمان مدیریت حضور داشتند، حاضر شدیم برای ۵۵ هزار واحد وام با نرخ ۱۴ درصد به جای ۴ درصد پرداخت شود.

بانک مرکزی زیر بار نرخ سود ۴ درصد برای برخی پروژه‌های مسکن مهر نمی‌رود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس،؛ احمد اصغری مهرآبادی ادامه داد: مجموع قراردادهای منعقد شده با بانک‌های عامل در حوزه مسکن مهر 2 میلیون و 215 هزار واحد مسکونی است که از این تعداد تاکنون اسکلت و سقف 2 میلیون و 150 هزار واحد مسکونی به اتمام رسیده است.

    وی افزود: 2 میلیون و 76 هزار واحد مسکونی سفت‌کاری شده و نازک‌کاری یک میلیون و 908 هزار واحد مسکونی نیز به اتمام رسیده است.

    مهرآبادی خاطرنشان کرد: به طور متوسط در دولت یازدهم سالانه 240 هزار واحد مسکونی به افتتاح رسیده است، بنابراین تا پایان امسال 300 هزار واحد مسکونی به افتتاح می‌رسد که مجموع افتتاح‌ها را در دولت یازدهم به یک میلیون واحد می‌رساند.

    قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر گفت: البته این واگذاری منوط به تأمین خدمات زیربنایی است چرا که دولت در 1.5 ماه اخیر مصوبه‌ای را در جهت تسریع افتتاح‌های واحدهای مسکونی ابلاغ کرد تا کمکی به تأمین خدمات زیربنایی واحدهای مسکن مهر کند.

    به گفته وی، در یک بند از این مصوبه مقرر شد از اسناد خزانه اسلامی هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت نیرو قرار گیرد و همچنین 400 میلیارد تومان نیز در اختیار وزارت نیرو و در یک بند دیگر 250 میلیارد تومان برای تأمین خدمات زیربنایی در اختیار وزارت نیرو قرار خواهد گرفت.

    به گفته وی، وزارت راه و شهرسازی 700 میلیارد تومان برای تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر مصرف کرده است.

    اصغری مهرآبادی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه به یکسری از واحدهای مسکن مهر که فروش اقساطی شده‌اند،علی‌رغم مجوز بانک مرکزی، تسهیلات 30 میلیون تومانی پرداخت نمی‌شود و سقف وام این واحدها 25 میلیون تومان است، گفت: در جلسه‌ای که در سال 93 در جهت تکمیل واحدهای مسکن مهر در بانک مسکن برگزار شد، قرار بود که 700 هزار واحد مسکن مهر فروش اقساطی شود، اما بانک مرکزی مجوز نیم‌بندی در این خصوص صادر کرد که برای واحدهای مسکن مهری که فروش اقساطی شدند، آن 5 میلیون تومان مابه‌التفاوت پرداخت شود.

    وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه گفته می‌شود دولت یازدهم به برخی از پروژه‌های مسکن مهر که در دولت قبل آغاز شده وام مسکن مهر پرداخت نمی‌کند، گفت: ما مکلف هستیم پروژه‌هایی که در دولت قبل شروع شده است را به اتمام برسانیم، اما مشکل ما با بانک مرکزی است، چرا که آنها این پروژه‌ها را پروژه جدید تلقی می‌کنند.

    وی اضافه کرد: در جلساتی که در دفتر معاون اول رئیس‌جمهور با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر امور اقتصاد و دارایی برگزار شد، آنها اعلام کردند دلیلی ندارد به پروژه‌ای که قبل از 1 مهر 92 شروع شده،وام مسکن پرداخت نشود، بنابراین دستور دادند که به این واحدها نیز وام مسکن مهر با نرخ سود 4 درصد پرداخت شود.

    مهرآبادی خاطرنشان کرد: به هر حال ما در این جلسات حتی حاضر شدیم که به این واحدها که قبل از 1 مهر 92 شروع شده‌اند، وام مسکن با نرخ سود بالاتر پرداخت شود، بنابراین در حال حاضر 55 هزار واحد مسکن مهر هنوز از تسهیلات مسکن مهر استفاده نکرده‌اند.

    مهرآبادی گفت: ما حتی حاضر هستیم که این واحدهای مسکن مهر با نرخ سود بالاتری حتی تا 14 درصد نیز عملیاتی شود، اما هنوز این موضوع نیز عملیاتی نشده است.

    قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه میزان اقساط وصولی واحدهای مسکن مهر در حال حاضر چه میزان است و این مبالغ در حال حاضر صرف چه هزینه‌هایی می‌شود، گفت: میزان وصولی اقساط مسکن مهر در حال حاضر 9 هزار میلیارد و 837 میلیون تومان است که 83 درصد این مبلغ در دولت یازدهم وصول شده است و از این مبلغ 1700 میلیارد تومان پرداخت شده است که در بانک مسکن است.

    مهرآبادی در پاسخ به این سؤال که آیا تلاش خواهد کرد که وزیر منتقد مسکن مهر را در افتتاح‌های هفته دولت راضی به حضور در افتتاح واحدهای مسکن در هفته دولت کند، گفت: تلاش می‌کنیم که این اتفاق رخ دهد، اما مطلبی که باید در خصوص اینکه آخوندی وزیر راه و شهرسازی منتقد طرح مسکن مهر است، باید اذعان شود هر طرحی دارای محاسن و معایب است.

    وی افزود: این طرح قوت و ضعف دارد و اینگونه نیست که بگوییم این طرح به طور کامل دارای مشکل است.

    مهرآبادی در خصوص اینکه چه تعداد واحد مسکن مهر آماده افتتاح است اما به دلیل نبود آب و برق تحویل نمی‌شود، گفت: در حال حاضر، در شهر جدید پردیس 33 هزار واحد مسکونی از نظر ساخت به اتمام رسیده است که منتظر آب و برق هستند.

    وی ادامه داد: در حال حاضر 230 هزار واحد مسکن مهر فاقد خدمات زیربنایی در سطح کشور هستند.

    به گفته وی، 100 هزار واحد مسکن مهر تا هفته دولت به افتتاح خواهد رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو