عصر بازار

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازگانی ایران:

حمایت از تولید ملی اقتصاد مقاومتی کوتاه‌مدت است

عصر اعتبار- رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازگانی ایران گفت: مفهوم اقتصاد مقاومتی در کوتاه مدت شامل حمایت از تولید ملی، مدیریت منبع انرژی و مدیریت مصرف می شود.

حمایت از تولید ملی اقتصاد مقاومتی کوتاه‌مدت است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بهرام شکوری امروز - چهارشنبه - در سمینار علمی و تخصصی اقتصاد مقاومتی از اقدام تا عمل با رویکرد بررسی ظرفیت ها و الزامات مقاوم سازی اقتصاد استان که در محل استانداری کرمان برگزار شد، اظهار کرد: برای نخستین بار در دهه گذشته مباحث اقتصادی مقاومتی زمانی مطرح شد که کشورهایی اقتصاد آسیب پذیر را مطرح کردند، چراکه با مشکلاتی مواجه شده بودند.

    وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی ایجاد مقاومت ملی در برابر مخاطره های جهانی افزود: در این زمینه باید زیرساخت های زیست محیطی یا تولید سبز، زیرساخت های اقتصادی، زیرساخت های حکمرانی، زیرساخت های اساسی و اجتماعی مد نظر باشد.

    شکوری بیان کرد: معیشت مردم و اقتصاد در جامعه بسیار مهم است و این مساله در شعارهایی که مقام معظم رهبری هر ساله عنوان می کنند کاملا مشهود است از این رو مردم هرگز به رفاه نمی رسند مگر اینکه وضعیت مردم از بدتر به بهتر پیش برود و در مسیر عمل به اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم.

    رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازگانی ایران گفت: مقام معظم رهبری فرموده اند" اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، تحریم، دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی اقتصاد کشور باشد".

    وی ادامه داد: مفهوم اقتصاد مقاومتی در کوتاه مدت شامل حمایت از تولید ملی، مدیریت منبع انرژی، مدیریت مصرف، استفاده حداکثری از زمان و منابع و حرکت براساس برنامه که متاسفانه از منابع انرژی به درستی استفاده نشد و علی رغم اینکه ما کشوری مسلمانی هستیم اما اسراف می کنیم.

    شکوری تصریح کرد: مفهوم اقتصاد مقاومتی در بلند مندت نیز تکیه بر مردم، مقاوم بودن اقتصاد، اقتصاد دانش بنیان، کاهش وابستگی به نفت و تبیین دانشگاهی و آکادمیک اقتصاد مقاومتی نیز تعریف شده است.

    وی یادآور شد: واژه"ای کاش" نشان دهنده این است که با مطالعه کاری را انجام نمی دهیم و نشانه بی عقلی است درنتیجه اهمیت دادن به اقتصاد دانش بنیان و توسل جویی از عقلانیت در فعالیت های اقتصادی می تواند کشور را در بلند مدت به توسعه برساند.

    این دکترای مدیریت بازرگانی افزود: استراتژی های توسعه صنعتی عبارتند از؛ استراتژی های درون نگر یعنی سیاست جایگزینی واردات و برون نگر به معنی سیاست توسعه و گسترش صادرات، سیاست صادرات گرا و سیاست جایگزینی صادرات.

    شکوری اظهار کرد: واژه استراتژی در ادبیات اقتصادی به مجموعه سنجیده ای از سیاست ها اطلاق می شود که ما را به هدف که همان توسعه کشور است می رساند که طبعا سازگاری و هماهنگی بین سیاست ها حائز اهمیت است.

    وی گفت: از اساسی ترین اهداف استراتژی توسعه صنعتی می توان به افزایش تولید، صادرات، درآمد و کاهش بیکاری و رفع فقر و محرومیت اشاره کرد.

    شکوری با اشاره به اینکه رشد اقتصادی در 10 سال گذشته 2.5 درصد بوده است، یادآور شد: فقر عاملی است که معضلات و ناهنجاری های اجتماعی را ایجاد می کند؛ از این رو یکی از مهمترین عوامل توسعه صنعتی از بین بردن فقر است.

    رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازگانی ایران تصریح کرد: در استراتژی درون گرا طرح آمایش سرزمین و شناسایی پتانسیل های کشور و انجام سرمایه گذاری بر روی آنها، تولید کالا و جایگزین کردن آن با نمونه مشابه خارجی مطرح است.

    وی تصریح کرد: کالاهای قاچاق اکنون تولید داخلی را هدف گرفته است درنتیجه باید از تولیدات داخلی در مقطع زمانی حمایت شود و بعد از اینکه این تولیدات روی چای خود ایستادند حمایت ها کمرنگ شد.

    شکوری گفت: سیاست جایگزینی واردات با شرایطی همچون اولین مرحله صنعتی شدن، به دلیل محدودیت منابع ارزی کشور بر روی واردات، بیکاری داخلی و شرایط جنگ یا تحریم های اقتصادی بر کشورها، در کشورهای در حال توسعه اجرا می شود.

    وی با اشاره به دلایل عدم موفقیت سیاست های فوق افزود: مقابله شرکت های بزرگ و چند ملیتی به طور مستقیم با تولیدکنندگان داخلی با استفاده از دامپینگ، اجرای ناقص سیاست جایگزینی واردات و بعضا عدم حمایت اساسی دولت از این سیاست و وجود فساد در بخی از رده های تصمیم گیری، سیاست گذاری و قانون گذاری کشور مثل اخذ رشوه.

    رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازگانی ایران بیان کرد: در استراتژی برون نگر باید به سیاست توسعه و گسترش صادرت توجه کرد؛ بطوریکه در این سیاست باتوجه به بلوغ شرکت های داخلی و توانایی آنها برای رقابت در بازارهای جهانی در کنار تامین نیازهای داخل کشور، مازاد محصول خود را به بازارهای خارجی صادر می کنند.

    شکوری خاطرنشان کرد: رشد و توسعه اقتصادی هر کشور از ترکیب منطقی حداقل چهار عامل در کنار استفاده از دانش، تکنولوژی های روز دنیا و مهارت های مدیریتی امکان پذیری است که این چهار عامل عبارتند از سرمایه مالی، منابع انسانی، منابع و ذخایر و سرمایه های طبیعی و سرمایه های زیرساختی و عوامل زیربنایی.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی