عصر بازار

استاد گروه اقتصاد دانشگاه بوستون:

کاهش جذابیت ترکیه برای سرمایه‌گذاران خارجی پس از کودتای نافرجام

عصر اعتبار- استاد گروه اقتصاد دانشگاه بوستون به تشریح آثار اقتصادی کودتای نافرجام ترکیه پرداخت و گفت این کودتا موجب کاهش جذابیت سرمایه گذاری خارجی در ترکیه می شود.

کاهش جذابیت ترکیه برای سرمایه‌گذاران خارجی پس از کودتای نافرجام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، راندال  الیس استاد گروه اقتصاد دانشگاه بوستون است. وی معتقد است کودتای نافرجام ترکیه سبب کاهش جذابیت سرمایه گذاری در ترکیه شود. دیگر نظرات وی در خصوص آثار اقتصادی این کودتا بر اقتصاد ایران و جهان را در گفت وگویی در ادامه می خوانید.

    -فکر می کنید کودتا در ترکیه به چه میزان بر اقتصاد این کشور تاثیرگذار خواهد بود؟
    الیس: خیلی زود است که بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم، اما نگرانی عمده این است که این حادثه موجب کاهش جذابیت سرمایه گذاری خارجی در ترکیه شود.

    - این کودتای نافرجام چه تاثیری بر اقتصاد جهانی خواهد داشت؟
    الیس:ترکیه به عنوان یک اقتصاد معتدل و مدرن در خاورمیانه، نقشی کلیدی در خاورمیانه ایفا می کند. این کشور یکی از با ثبات ترین دموکراسی های منطقه بوده است. برخی ناظران اکنون می گویند درباره این ثبات بیش از حد غلو شده است. این کودتای نافرجام ثبات مورد ادعا درباره ترکیه را تضعیف می کند و این نمی تواند برای اقتصاد ترکیه خوب باشد.

    - این چه تاثیری بر پول ملی ترکیه دارد؟
    الیس: ارزش لیر ابتدا حدود 5 درصد کاهش یافت اما روز دوشنبه اندکی ترمیم شد. بازار بورس ترکیه نیز شاهد افت شاخص ها بوده است، اما این کاهش چندان قابل توجه نبوده است.

    -این کودتا چگونه می تواند بر اقتصاد ایران تاثیر بگذارد؟
    الیس:ترکیه در حال پذیرش تعداد قابل توجهی پناهجو از کشورهای دیگر خاورمیانه است. این می تواند موجب شود درهای ترکیه مثل گذشته به روی پناهجویان باز نباشد یا تمایل به سرکوب اقلیت ها را افزایش دهد که اینها عوامل بی ثبات کننده خواهند بود.
    ترکیه در مرزهای خود با سوریه، عراق و ایران و همچنین به عنوان کشوری که نیروهای نظامی آمریکایی حضور پررنگی در آن دارند، نقش مهمی دارد. این احتمالا موجب کاهش سرمایه گذاری های آینده آمریکا در پایگاه های نظامی در خاک ترکیه خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو