عصر بازار

معاون سابق بورس:

بسیاری از شرکت‌ها در تامین مالی بلندمدت با بازار سرمایه بیگانه‌اند

تامین مالی پروژه‌ها با انتشار اوراق بدهی

عصر اعتبار- معاون سابق بورس گفت: بانک‌ها باید به سمت تامین مالی کوتاه مدت حرکت کنند و بازار سرمایه نیز به سمت تامین مالی بلندمدت حرکت کند.

بسیاری از شرکت‌ها در تامین مالی بلندمدت با بازار سرمایه بیگانه‌اند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، امیرحمزه مالمیر در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت‌های لازم برای تامین مالی بازار از طریق بورس به جای بانک‌ها فراهم شده است؟ اظهار داشت: بانک‌ها باید به سمت تامین مالی‌کوتاه‌مدت و بازار سرمایه به سمت تامین مالی بلندمدت حرکت کند .

    وی با اشاره به انواع اوراقی که در بازار منتشر می‌شود، گفت: بازار سرمایه هم اکنون کشش و زیرساخت‌های لازم برای اینکه بتواند تامین سرمایه بلندمدت داشته باشد را دارد.

    عضو هیات مدیره و مدیرعامل سرمایه‌گذاری مهرآیندگان با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌ها در تامین مالی بلندمدت همچنان با بازار سرمایه بیگانه‌اند افزود: شاید برای خیلی از صنایع و شرکتها انتشار چنین اوراقی شناخته شده نباشد اما لازمه آن این است که تلاش بیشتری صورت گیرد تا به سمتی حرکت شود تا شرکتها از این بازار استفاده کنند و برای تامین مالی بلندمدت و عمده شان به بازار سرمایه رو آورند.

    وی در خصوص انتشار اوراق بدهی و پرداخت بدهی دولت از این طریق خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه دولت بدهکار عمده بانک‌هاست این اوراق کمک مناسبی برای پرداخت‌هاست.

    مالمیر با اشاره به انتشار این اوراق تصریح کرد: شرکت‌ها برای پروژه‌های کلان خود و سرمایه در گردش و برای خرید ماشین الات سنگینشان که نیازمند سرمایه گذاری بزرگی هستند از این اوراق استفاده می‌کنندتا از طریق بازار سرمایه منابع را جذب کنند و برای پروژه مورد نیازشان ماشین الاتی که مدنظرشان است را خریداری کنند و سرمایه در گردش مورد نیازشان را مرتفع کنند.

    وی خاطر نشان کرد: کارکرد دیگر این است که با بهره گیری از سهام خزانه و سهام‌های دیگر بدهی دولت به بانکها و به پیمانکاران پرداخت می شود.

    معاون سابق بورس افزود: هم اکنون یکی از مسائل و مشکلات در بازار عدم تامین مالی پروژه‌هاست و دولت هم در حال‌حاضر امکان اینکه این منابع را در اختیار بانکها قرار دهد ندارد و این به صورت دومینو اتفاقات بدی را در اقتصاد ما بوجود آورده است.

    وی تصریح کرد: اگر دولت بتواند بدهی خود را از طریق انتشار اوراق بدهی با جذب منابع از طریق عموم مردم تامین کند می‌تواند بدهی خود به پیمانکاران و بانک‌ها را بپردازد و چرخش نقدینگی را در اقتصاد واقعی بوجود آورد که این موضوع می‌تواند تحرکات مثبت و مناسبی را در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی