عصر بازار

چشم‌انداز سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا دوباره تغییر کرد

فشار فدرال بر فلز زرد

عصر اعتبار- صبح روز جمعه، افت بازارهای سهام و شاخص دلار نتوانست کمک چندانی به فلز زرد بکند تا مشخص شود که تغییر دوباره احتمالات درباره سیاست پولی فدرال رزرو، فشار تازه‌ای را بر روند طلا آغاز کرده است.

فشار فدرال بر فلز زرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، با این همه، مواضع یا داده‌های تازه، ممکن است بار دیگر بازار فلزهای گرانبها را در مسیر دیگری قرار دهد. در ماه‌های گذشته به‌ویژه پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بیشتر کارشناسان و معامله‌گران افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو را در آینده نزدیک، نامحتمل می‌دیدند، اما مواضع اخیر بعضی از اعضای کمیته بازار آزاد فدرال رزرو و البته انتشار داده‌های خوب از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان باعث شده انقباضی‌تر شدن سیاست پولی مهم‌ترین بانک مرکزی جهان در سال‌جاری میلادی محتمل‌تر شود. این وضعیت، دلار را تقویت و کالاهای پایه از جمله طلا را تضعیف کرده است. البته اونس روز پنج‌شنبه با افزایش خریدها از کف 3 هفته‌ای چهارشنبه با رشد روبه‌رو شد، اما روز جمعه روز افت دوباره اونس بود. هر اونس طلا که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه قیمت‌های 1315 و 1331 دلار را تجربه کرده بود،‌ روز جمعه تا ساعت 8 عصر به قیمت 1323 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته گذشته رقم خورده باشد.

     

    سقوط به کف سه هفته‌ای

    اونس طلا روز چهارشنبه با 16 دلار سقوط مواجه شد، سقوطی که عمدتا ناشی از تقویت دلار و جهش بازارهای سهام بود. در این روز ادامه رشد شاخص دلار و همچنین افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام،‌ اونس فلز زرد را به کمترین قیمت در 3 هفته پیش از آن رساند. رشد بهای نفت خام تنها عامل مهمی بود که روز چهارشنبه به نفع طلا کار کرد، اما نتوانست کاری از پیش ببرد.

    رشد بازارهای سهام در سومین روز کاری هفته در ادامه روند دو هفته پیش از آن بود. بورس‌ها که چند روزی با شوک ناشی از «برگزیت» مواجه بودند، با فاصله گرفتن از این رویداد، شروع به جهش و حتی ثبت رکورد کردند. چهارشنبه بیشتر بازارهای سهام در انتظار تحولات تازه در نشست بانک مرکزی اروپا نیز بودند. کمتر کسی انتظار داشت که در نشست پنج‌شنبه این نهاد، افزایش محرک‌های مالی تصویب شود،‌ اما بیشتر معامله‌گران انتظار داشتند رئیس بانک مرکزی اروپا در نشست خبری خود، برنامه‌های تازه‌ای را در مورد سیاست‌های انبساطی اعلام کند. چنین انتظاری به رشد بورس‌ها کمک کرد. در هفته‌های اخیر، افزایش احتمال انبساطی‌تر شدن سیاست پولی بیشتر بانک‌های مرکزی مهم جهان،‌ معامله‌گران بورس را امیدوار کرده است.

     

    جهش از کف

    اما پنج‌شنبه بخت با طلا یار بود تا بتواند دوباره به محدوده 1330 دلار بازگردد. روند چهارمین روز کاری هفته عمدتا ناشی از جهش اصلاحی پس از ثبت کف قیمتی 3 هفته‌ای در روز چهارشنبه بود. در این روز شناسایی سود و پوشش معامله‌گران برای پایان موقعیت فروش، اونس را تا قیمت 1331 دلار بالا برد. البته شاخص دلار نیز در این روز تقویت شد تا یک عامل خارجی هم به نفع طلا کار کرده باشد.

    اما مهم‌ترین خبر روز پنج‌شنبه برگزاری نشست شورای حکام بانک مرکزی اروپا بود. همسو با انتظارات، این نشست شاهد تصویب افزایش محرک‌های مالی نبود. اما ماریو دراگی،‌ رئیس این نهاد هم در نشست خبری خود هیچ برنامه قابل‌ملاحظه‌ای برای این امر ارائه نکرد. این وضعیت به افت بازارهای سهام منجر شد تا عامل کمکی دیگری نیز برای طلا پیدا شود. افت بهای نفت خام، تنها عامل مهمی بود که در این روز به ضرر طلا کار کرد.

    دیگر خبر روز پنج‌شنبه جهش ین ژاپن مقابل دلار ایالات‌متحده در پی انتشار سخنان تازه رئیس بانک مرکزی ژاپن بود. هاروهیکو کورودا روز پنج‌شنبه گفت که حامی «پول هلیکوپتری» نیست و اشاره کرد که نهاد تحت ریاست او به اقدامات تسهیلی انبساطی افراطی روی نخواهد آورد.

    فشار فدرال

    اونس روز جمعه را با قیمت 1326 دلار آغاز کرد، اما خیلی زود رو به افت گذاشت. افت صبح روز گذشته در حالی رخ داد که بازاهای سهام در حال افت بودند. این روند ناشی از تعدیل فنی و همچنین مشاهده اولین نشانه‌ها از اثرگذاری برگزیت بر اقتصاد بریتانیا بود. همزمان تضعیف دلار به نفع طلا،‌ اما افت بهای نفت خام به ضرر آن عمل می‌کرد. نتیجه اثرگذاری این عوامل تا زمان تنظیم این گزارش، افت طلا بود. با این همه، اونس در برخی مقاطع از آخرین روز کاری هفته رشد را هم تجربه کرد.

    یک عامل مهم که روز گذشته باعث خنثی شدن عوامل افزایشی شد، چشم‌انداز تازه درباره سیاست پولی فدرال رزرو بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی بولیون دسک، با توجه به انتشار آمارهای مثبت اقتصادی در آمریکا به‌نظر می‌رسد که انتظارات درخصوص افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بیشتر شده و این مساله فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد کرده است. تحلیلگران معتقدند که بازار هم‌اکنون منتظر برگزاری نشست مهم و حساس فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه آینده است.

    انتشار آمارهای مربوط به مدعیان دریافت بیمه بیکاری در آمریکا طی هفته گذشته تاثیر زیادی بر افزایش گمانه‌زنی‌های مربوط به بالا رفتن نرخ بهره فدرال رزرو داشته است. تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که تعداد مدعیان دریافت بیمه بیکاری طی هفته گذشته به کمتر از 253 هزار نفر رسیده است. انتشار آمارهای مثبت در بخش مسکن نیز موجب شده تا احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست سپتامبر بیشتر شود. البته با توجه به تصمیم مردم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا هنوز اکثر سرمایه‌گذاران بین‌المللی بر این باورند که فدرال رزرو تا سال 2017 میلادی نرخ بهره را افزایش نخواهد داد. نظرسنجی موسسه «سی ام ئی» نشان می‌دهد که فدرال رزرو در نشست سپتامبر به احتمال 20 درصد نرخ بهره را افزایش می‌دهد.

    تازه‌ترین تحلیل «بیزینس لاین» نشان می‌دهد که بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی که بخواهند در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند آن است که قیمت این فلز گرانبها به 1310 دلار در هر اونس کاهش یابد. همچنین به‌نظر می‌رسد اگر سطح حمایتی 1305 دلاری شکسته شود و قیمت طلا تا 1295 دلار کاهش یابد. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز 1345 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1378 دلار افزایش خواهد یافت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو