عصر بازار

در تیرماه صورت گرفت؛

رشد خزنده ارزش دلار بانکی و تاثیر برگزیت بر نوسان یورو و پوند

عصر اعتبار- قیمت ارز در نظام بانکی ایران نخستین ماه فصل تابستان ۱۳۹۵ را با نوسان های ناشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا(برگزیت) پشت سر گذاشت، هرچند در کنار تاثیر مقطعی آن، شاهد افزایش خزنده ارزش دلار در برابر ریال بود.

رشد خزنده ارزش دلار بانکی و تاثیر برگزیت بر نوسان یورو و پوند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، نگاهی به نرخ های رسمی بانک مرکزی در تیر ماه 1395 نشان می دهد ارزش دلار که در این ماه با نرخ 30 هزار و 550 ریال آغاز کرده بود، با پشت سر گذاشتن 13 روز افزایشی و هفت روز روند کاهشی قیمت، در نهایت با 30 هزار و 909 ریال پرونده اش بسته شد.
    این بدان معناست که ثابت بودن ارزش دلار در 11 روز از این ماه آن هم به دلیل تعطیلات رسمی در ایران و یا بسته بودن بازارهای جهانی در روزهای یکشنبه، نتوانسته است جلوی روند افزایش قیمت رسمی آن را در شبکه بانکی بگیرد، بگونه ای که در نهایت در مدت یک ماه 459 ریال افزایش قیمت را تجربه کرد.
    پوند انگلیس نیز به دلیل رای بریتانیایی ها به خروج از اتحادیه اروپا آن هم در سوم تیر، در ایران به تبع تاثیرات جهانی آن با نوسان قیمت رو به رو شد؛ این ارز در روزهای پیش از برگزاری همه پرسی در بریتانیا به شدت روند افزایش قیمت داشت به نحوی که در سوم تیر یعنی در روز برگزاری همه پرسی قیمت 45 هزار و 261 ریال را ثبت کرد.
    شوک آور بودن نتیجه این انتخابات سبب شد روند نزولی قیمت آن در نظام بانکی ایران نیز پیش گرفته شود، به نحوی که در نوزدهم تیر حتی به زیر 40 هزار ریال (39 هزار و 942 ریال) رسید که در نوع خود بی سابقه بود.
    در نهایت پوند انگلیس که تیرماه را با قیمت 44 هزار و 826 ریال آغاز کرده بود، پرونده خود را در این ماه با قیمت 40 هزار و 887 ریال در 31 تیر ماه بست که به منزله افت سه هزار و 939 ریالی آن است.
    پوند در مجموع در تیرماه امسال 10 روز افزایش قیمت و هشت روز کاهش قیمت را تجربه کرد و در یک روز کاری (21 تیرماه) ارزش آن ثابت ماند.
    ارزش یورو از دیگر ارزهای مهم در مبادلات ارزی ایران نیز تیرماه را متاثر از نوسانات پوند انگلیس پشت سر گذاشت. این ارز تیر ماه را با 34 هزار و 630 ریال و روند کاهشی آغاز کرد اما در نهایت با 34 هزار و 83 ریال به اتمام رساند که حاکی از افت 547 ریالی این ارز طی یک ماه گذشته است.
    یورو در 9 روز از ماه تیر 1395 روند کاهنده داشت و 12 روز افزایش را تجربه کرد اما میزان کاهش قیمت آن بیش از افزایش اش بود.

    **بازار آزاد
    ارزش دلار در بازار آزاد ایران در تیرماه تحت تاثیر نتایج همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، افزایش ارزش دلار در بازارهای جهانی و رشد تقاضای داخل با ثبت افزایش 239 ریالی در محدوده 35 هزار ریال نوسان داشت.
    در تیرماه 1395 ، هر یورو نیز در بازار آزاد با اعلام نتیجه همه پرسی برگزیت روند کاهشی را آغاز و 320 ریال کاهش را در این ماه تجربه کرد و در محدوده بین 38 هزار تا 39 هزار ریال نوسان داشت.
    پوند انگلیس نیز در پنجم تیر ماه و پس از اعلام نتایج همه پرسی برگزیت افت پنج هزار و 839 ریالی را در یک روز تجربه کرد و با ثبت نرخ 45 هزار و 261 ریال به کمترین میزان ارزش خود در سال های اخیر رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو