عصر بازار

تحلیلگر کارگزاری بانک پاسارگاد:

بازار تا پایان سال با شیبی آرام روندی صعودی می گیرد

عصر اعتبار- تجربه تحلیل گران و فعالان با سابقه بازار سرمایه ایران به خوبی به آنها آموخته به دلیل کمبود نقدینگی و کوچک بودن بازار سرمایه ایران، وجود ریسک های تاثیر گذار سیستماتیک و غیر سیستماتیک همیشه روند حرکت گروه ها را بیش از پیش متاثر می کند.

بازار تا پایان سال با شیبی آرام روندی صعودی می گیرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، نرگس توانایی معامله گر کارگزاری بانک پاسارگاد با بیان مطلب فوق درباره شرایط فعلی بازار گفت: کم عمق بودن بازار امری است که موجب شده بازار علاوه بر خبر محوری، نیازمند لیدری قوی برای مثبت شدن جو کلی باشد که در چند ماه اخیر بازار به لیدری گروه خودرویی افتاد و بازدهی دور از انتظاری برای سهامداران ایجاد کرد اما از آنجایی که بخش اعظم این رشد ناشی از خوشبینی به آینده این صنعت بوده است در یک مقطعی از حرکت ایستاد و بعد از طی یک روند نزولی فعلاً در جا می زند.

    وی ادامه داد: با این شرایط قطعاً در زمانی که لیدر بازار منفی می شود گروه های دیگر نیز با فشار فروش مواجه می شوند در این میان سردرگمی فعالین بازار سرمایه نسبت به تعیین لیدر بعدی مزید بر علت می شود.

    این تحلیلگر بازار سرمایه درباره اینکه روند فرسایشی بازار تا چه زمانی ادامه می یابد، اظهار داشت: با توجه به رکود سنگین و شرایط سخت اقتصادی کشور، پاسخ این سئوال کمی دشوار است اما با توجه به ریزش اکثر شرکت ها طی چند ماه اخیر، اصلاح بیش از این، دور از انتظار است و احتمالا با پایان فصل مجامع، انتشار گزارش های سه ماه و مشخص شدن شرایط اکثر شرکت ها در نحوه کیفیت سودسازی و شرایط بنیادی، بازار با شیبی آرام روندی صعودی را در پیش بگیرد.

    توانایی، درباره تأثیر اجرایی شدن برجام در صورت های مالی سه ماهه شرکت ها گفت: از نکات مثبت گزارش های اکثر شرکت ها افزایش تولید و کاهش هزینه های مالی در دوران پسا تحریم است اما شرکت ها همچنان در بازاریابی، فروش و افزایش کیفیت محصولات با مشکلات عدیده  مواجه هستند که به نظر با گذشت زمان و خروج از رکود فراگیر اقتصادی که احتمالاً از اواخر سال و به خصوص سال آینده بیشتر نمایان می شود این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

    معامله گر کارگزاری بانک پاسارگاد، درباره رشد بازار سرمایه در طول سال جاری نیز گفت: نیمه اول سال که به اواسط آن رسیده ایم کم فروغ گذشت اما از نیمه دوم سال، شرکت های بنیادی احتمالا مورد توجه بیشتر فعالین بازار قرار می گیرند که در صورت بهبود شرایط تولید، فروش و رهایی کامل از هزینه های مالی تحمیلی، روندی منطقی تر خواهند داشت.

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با کاهش سود و تسهیلات بانکی، علاوه بر رشد P/E بازار سرمایه موجب جذب بخشی از نقدینگی آزاد شده توسط بازار و در نتیجه برطرف شدن مشکل بزرگ دماسنج اقتصادی کشور یعنی کمبود نقدینگی خواهد شد در نتیجه روند صعودی بازار شتاب خواهد گرفت.

    توانایی با اشاره به پیش رو بودن فضای انتخاباتی ایران و ایالت متحده امریکا در سال جاری، درباره تأثیرگذاری اخبار سیاسی در بازار سرمایه گفت: اخبار سیاسی در بازارهای کم عمق و غیر پویا بیش از اندازه واقعی تاثیر گذار هستند اما فارغ از نتیجه دو انتخابات ایران و امریکا به طور کلی همیشه سال‌های برگزاری انتخابات، سال های خوبی برای بازار سرمایه بوده و متوسط بازده در این سال ها بیشتر از سال های قبل و بعد دوران انتخابات بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی