عصر بازار

رشد ادامه دار شاخص کل

تیر ماه پر خبر در بورس

عصر اعتبار- بورس تهران با پشت سر گذاشتن وقایعی همچون کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی، فصل مجامع سالیانه و اتفاق های جهانی همچون خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا توانست در نهایت با افزایش یک هزار و ۸۹۹ واحدی در نماگر بازار، تیر ماه ۱۳۹۵ را سپری کند.

رشد ادامه دار شاخص کل
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، شاخص بورس اوراق بهادار تهران که در ابتدای تیر ماه سال 1395 در تراز 72 هزار و 615 واحدی قرار داشت، در طی روزهای معاملاتی این ماه همچون گذشته با فراز و فرودهایی همراه بود و توانست تا اواسط تیر به رقم 74 هزار و 49 واحدی برسد.

    در ادامه نیز نماگر بازار با احتیاط افزایش یافت و در مجموع در تیر ماه 1395 شاخص کل با یک هزار و 899 واحد رشد، وارد کانال 74 هزار و 514 واحدی شد و نسبت به ماه گذشته بازدهی 2.62 درصدی را برای اهالی بازار سرمایه رقم زد.

    با عملی شدن کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی در تیر ماه، تعدادی از فعالان بورسی انتظار داشتند که نقدینگی خوابیده در حساب های بانکی به سمت سرمایه گذاری های مولد از جمله بازار سرمایه روانه شود که در عمل چنین اتفاقی نیفتاد. کارشناسان معتقد هستند که با کاهش اندک نرخ تسهیلات و سودهای بانکی سرمایه‌گذاران ریسک گریز راضی نمی‌شوند سرمایه خود را در معرض انواع ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک قرار دهند.

    همچنین ماه گذشته، زمان اوج برگزاری مجمع سالانه شرکت‌ها بود. در این ماه مجمع تعداد زیادی از شرکت‌های بورسی برگزار شد. البته با همه این‌ها هنوز بانکی ها موفق به برگزاری مجامع خود نشده‌اند. ایران خودرو نیز به عنوان یکی از بزرگترین شرکت بورسی- خودرویی داخلی، در آخرین روز این ماه مجمع خود را برگزار کرد. فصل برگزاری مجامع نیز به صورت سنتی  به نوبه خود تاثیراتی در فراز و فرودهای شاخص کل گذاشت.

    از دیگر رخدادهای بورسی در تیر ماه 1395 رای مردم بریتانیا به خروج این کشور از اتحادیه اورپا بود. این موضوع که با واکنش بورس‌های جهانی همراه و باعث شد شاخص بورس های آمریکایی، اروپایی فرو بریزد روی بازار سرمایه ایران تاثیری نداشت، به طوری که بورس تهران مخالف حرکت جهانی، در مقاطعی از آن روزها نه تنها کاهشی نبود بلکه افزایش نیز یافت. که این موضوع م‌ تواند شاهد این نکته باشد که بازار سرمایه تهران هیچ ارتباطی با دیگر بازار های جهان نداشته و تحت اخبار و شرایط خاص داخلی افول و صعود می‌کند. توافق های ایران با کشور های 1+5 نیز به این زودی ها نمی تواند بورس منزوی ایران را در بازار سرمایه جهان مطرح کند.

    می توان نمایشگاه بورس بانک و بیمه را در تیر ماه 1395 از دیگر وقایع تاثیرگذار بورسی این ماه دانست. این نمایشگاه امسال در 20 تیر ماه شروع به کار کرد و فعالان بازار سرمایه توانستند در طی 4 روز برگزاری آن، با یکدیگر دیدار کنند.

    در اولین ماه تابستان 1395 ارزش معاملات نرمال به 41514 میلیارد ریال رسید و حجم معاملات معاملات نرمال نیز با 18727 میلیون سهم به ترتیب با 75 درصد و 4.6 درصد افزایش نسبت به ماه گذشته همراه شدند.

    شاخص بازار اول با 1744 واحد افزایش به رقم 52 هزار و 118 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 1699 واحد افزایش به عدد 163 هزار و 86 واحدی رسید و به ترتیب با 3.46 درصد و 1.05  درصد افزایش نسبت به ماه گذشته مواجه شدند.

    شاخص آزاد شناور نیز که مقدارش در ابتدای این ماه 80 هزار و 591 واحد بود در پایان تیر به عدد 83 هزار و 420 واحد رسید که با این حساب شاهد رشد 2 هزار و 829 واحدی بود.

    در این ماه تعداد 194 میلیارد و 55 میلیون سهم در یک میلیون 239 هزار نوبت مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 0.5 درصد افزایش و 12.1 درصد کاهش را نسبت به ماه گذشته تجربه کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی